Diskret OP-amp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Diskret OP-amp

Inlägg av 4kTRB »

ToPNoTCH skrev: 31 oktober 2022, 21:52:11 Du är med på att grejorna i länken är byggd med SSM2212 (nyutgåva av SSM2210) "supermatched pair oftransistors"

I din simulation är alla transistorer "super matched" och all toleranser på resistorer 0%

Man kan som sagt få fram det mest spektakulära prestanda med dom förutsättningarna.
Att göra det i vekligheten blir annorlunda oftast.
Ja det blir ungefär detsamma att simulera med två lika trissor som att byta ut mot ett matchat par. Vilket jag givetvis kan utnyttja i praktiken. I länken som bävern lagt in där verkar de använt diskreta matchade och dessutom monterat dem rygg mot rygg för att få liknande temp.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Diskret OP-amp

Inlägg av psynoise »

Jag har jobbat lite med diskret design men är inte jätte erfaren inom området då det är sällan något nytt behöver tas fram. Men det jag har lärt mig är att börja med enklaste möjliga koppling. Ta fram analyser och beräkningar för att kontrollera om specifikation uppnås. Om inte specifikationen uppnås lägg till en transistor (strömgenerator, strömspegel last, extra steg) och kontrollera resultat.

Analys kan göras på flera sätt. Handräkning, datorberäkningar (numerisk eller symbolisk) och/eller SPICE. I Ltspice har jag gjort WCA genom att ta transistortillverkarens model och använt minst två instanser där jag styrt olika parametrar (forward current gain, saturation current och forward early voltage).

Det som tar tid är just WCA och att uppskatta toleranser.
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Diskret OP-amp

Inlägg av opampen »

Men visst kan det vara så!

Men det finns så många högkvalitva op i dag. Dom flesta audiofiler inser någ det. Idag fins bl.a OPA2134 som håller utmärkta data.

Vi har dom stora audio kostruktörerna från bl.a. Holograpic audio som menar att dagens op är mycket bra!

Att bygga diskreta op var mer motiverat på 70-80-90-talen. Men däremot kan man mycket väl göra det i studie syfte och för att få en egen "design" på det! Ett trevligt projekt alltså!
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Diskret OP-amp

Inlägg av 4kTRB »

Jag testade att köra den här i LTSpice https://sound-au.com/project235.htm.
Den är designad för att byggas diskret. Den kan vara användbar för ett radioprojekt.
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Diskret OP-amp

Inlägg av opampen »

Men som det står på sidan där att man ska koppla upp den på ett kretskort ( kan vara vero som visas i bilden) i verkligheten för att avgöra om den fungerar! Hur blir utsignalen!?

Men radio projekt tror jag inte att det blir så bra! Om du tittar i diagrammet så , beroende på vilken återkoppling man väljer minskar signalen med 3dB redan från10MHz. Den är mer lämplig som audio först. eller som video förstärkare.

Har du kopplat upp den på ett kort?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Diskret OP-amp

Inlägg av 4kTRB »

Nej det har jag inte.
Som bredbandig förstärkare kanske det inte är helt lyckat. Ett amatörband däremot kan den duga bra till.
Fördelen med en op-amp är att den blir lättare att konfigurera för olika ändamål.
https://www.ti.com/lit/an/snoa365c/snoa ... e.com%252F
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Diskret OP-amp

Inlägg av opampen »

Det där är en fin op! Men det finns ju dom op som är bredbandigare! Visst det beror på vilken förstärkning och frekvens man använder här!
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Diskret OP-amp

Inlägg av 4kTRB »

Jo det finns ju kurvor presenterade med olika konfigurationer.
Som diskret och väldigt enkel i uppbyggnad så verkar den attraktiv att implementera i ett bygge.
Lärorikt dessutom, jag har läst på lite mer om vad en strömåterkopplad förstärkare är.
opampen
Inlägg: 1771
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Diskret OP-amp

Inlägg av opampen »

Det är bra det!
Skriv svar