Hjälp med input "driva för stor svarv"

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av mrfrenzy »

stefanden skrev: 24 oktober 2022, 07:36:53 Effektvakten är det till värmepumpen du menar då? Värmepumpen är en 24år gammal Thermia så jag vet inte hur det ser ut med möjligheter att kunna remote styra den :humm: Eller i sammarbete med frekvensaren till svarven?
Vad är det för modell?

Om värmepumpen har inbyggd effektvakt sätter du bara tre strömtrafo vid huvudsäkringarna och kopplar in på kretskortet. (Bästa lösningen)

Annars ordnar du ett relä som bryter kontaktorn till elpatron (och eventuellt kompressor) när svarv och torktumlare etc andra stora laster är igång.
Om du ska bryta kompressor komplettera med ett tidrelä om inte värmepumpen har det inbyggt.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av Micke_71 »

Vad har du för effektfaktor?

Låt anta 0.85 och du drar 13Ampere per fas på tomgång. Det skulle innebära att aktiva effekten är 7.6Kw. Dvs 10 hästkrafter. I tomgång…

Något låter knas redan där. Kan motorn vara deltakopplad, mekaniskt defekt är något annat spök. Finns alla 3 faser med fram till motorn så den inte går på 2?
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av Borre »

Utan last har motorn mycket lägre effektfaktor än 0.85, säkert inte mer än 0.2-0.3.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av grym »

motståndsstart är enkel, ett motstånd per fas till motorn
när man fått upp varvtalet kortsluter man motstånden

förr fanns det olika modeller av motstånd, exempelvis plattor i lagom ledande vatten eller olika lösningar, som tålde höga effekter under kortare tid
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av stefanden »

säter skrev: 24 oktober 2022, 11:21:41 Lite ovanligt med 220/380V på en så stor motor.
Å andra sidan kan man aldrig veta med ryssarna.
Kan kanske vara så, har inte varit inblandad i nog många motorer av denna kalibern för att ha någon direkt uppfattning, men det är ju som sagt va ryssar inblandande så det kan nog vara lite hur som.
Prins Valiant skrev: 24 oktober 2022, 12:27:17 Stefanden skrev: Jag har ju märkt att det är viss tröghet i lamellkopplingarna när man startar den "kall" så funderingen jag har är väl hur en frekvensare hanterar den första momentpeaken.
Nu skall jag inte gå in på tekniska momentkurvor och liknande, men följande kommer att hända med en frekvensomriktare som rampar upp hastigheten på exempelvis 5 sekunder, och rampar ned vid stopp:

Låt oss anta att din motor har märkström 15Amp. När denna idag startar drar den initialt minst 4 x 15 Ampere = 60 Amp, och går det trögt pågår detta tills den börjar varva upp. Momentet är i bästa fall 1.8 gånger märkmomentet.

Med frekvensomformare sker det magiska att den kommer att dra maximalt ca 2 x 15 ampere = 30 Amp, och momentet blir faktiskt högre, drygt 2 gånger märkmomentet. Men det är viktigt att välja en omriktare som är ca 1,5 gånger motoreffekten för att klara detta med dubbelt moment.

Elektriskt behöver det inte bli mer än en box på väggen, 3 faser in, 3 faser ut och kan man inte trycka direkt på dess display, en separat start och stoppknapp. I en sådan här applikation kan du köpa en enkel Kinamodell, eller tacka ja till erbjudandet från TomasL
Nu har jag lite mer data ifrån motorn, legat på alla fyra under förmiddan och putsat och fått fram en ampere beteckning på 51/30 antar att detta är 220 resp 380? Jag har även varit i kontakt med TomasL angående frekvensare. Jag bifogar en bild på typskylten också..
IMG_7751.JPG
Har Prins Valiant någon uppfattning vilka spec frekvensaren behöver för att harva runt ett sådant åbäke?
säter skrev: 24 oktober 2022, 14:46:02 Jag följer denna tråd noga.
Jag har samma problem med en mindre Profila.
Intressant, vad har du för modell?
mrfrenzy skrev: 24 oktober 2022, 14:51:53
stefanden skrev: 24 oktober 2022, 07:36:53 Effektvakten är det till värmepumpen du menar då? Värmepumpen är en 24år gammal Thermia så jag vet inte hur det ser ut med möjligheter att kunna remote styra den :humm: Eller i sammarbete med frekvensaren till svarven?
Vad är det för modell?

Om värmepumpen har inbyggd effektvakt sätter du bara tre strömtrafo vid huvudsäkringarna och kopplar in på kretskortet. (Bästa lösningen)

Annars ordnar du ett relä som bryter kontaktorn till elpatron (och eventuellt kompressor) när svarv och torktumlare etc andra stora laster är igång.
Om du ska bryta kompressor komplettera med ett tidrelä om inte värmepumpen har det inbyggt.
Osäker på modell faktiskt, känner att jag får sätta mig in i detta kanske när jag har fått undan lite andra projekt, lär bli projekttråd den gången igen :D
Micke_71 skrev: 24 oktober 2022, 19:21:36 Vad har du för effektfaktor?

Låt anta 0.85 och du drar 13Ampere per fas på tomgång. Det skulle innebära att aktiva effekten är 7.6Kw. Dvs 10 hästkrafter. I tomgång…

Något låter knas redan där. Kan motorn vara deltakopplad, mekaniskt defekt är något annat spök. Finns alla 3 faser med fram till motorn så den inte går på 2?
När det gäller såna siffror så har jag faktiskt väldigt dålig koll, bifogar bild på typskylten, vad jag kan få det till så ska allt vara "rätt" kopplat såvitt jag kan förstå. Angående kopplingen av motorn har jag inte kollat. Angående mekaniskt defekt så skulle jag nog tro att det är okej, mätte lite lekmannamässigt igår och det behövs ungefär 3,5kg på 20cm hävarm för att dra runt motor/kilrep och ingående axel i växellådan, inget som känns mekaniskt fel dock. Faserna finns ner till motorn såvitt jag kan mäta mig till, sen tycker jag väl att den inte skulle starta om det fattas en fas väl? och motorskyddet till motorn löser ju inte ut...
Borre skrev: 24 oktober 2022, 19:57:37 Utan last har motorn mycket lägre effektfaktor än 0.85, säkert inte mer än 0.2-0.3.
Kan nog helt klart vara så, detta är siffror helt utanför min kunskap dock :shock:
grym skrev: 24 oktober 2022, 20:38:45 motståndsstart är enkel, ett motstånd per fas till motorn
när man fått upp varvtalet kortsluter man motstånden

förr fanns det olika modeller av motstånd, exempelvis plattor i lagom ledande vatten eller olika lösningar, som tålde höga effekter under kortare tid
Tror jag ser kopplingen framför mig nu, antar med kortsluter innebär att du kopplar förbi motstånden helt och hållet?
De var kreativa de gamla lärda 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av TomasL »

Ja, max-ström vid 220V är 51A och vid 380 V 30A.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av säter »

stefanden skrev: 25 oktober 2022, 11:35:14 Intressant, vad har du för modell?
16K20.
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av cinc »

Jag har haft en likadan svarv som "Säter" har och kört mycket hos en kund i en sån som TS skriver om.
Väldigt trevliga maskiner bägge två! :tumupp:
Senast redigerad av cinc 25 oktober 2022, 13:17:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av säter »

Är det samma matningsreglage även på den större modellen?
Har man vant sig med det vill man aldrig köra någon annan svarv. :)
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av cinc »

Den lilla har mekanisk spak och den stora en elektrisk spak för längd och tvärmatning.
Snabbmatning sitter i knappen i mitten på spaken på bägge.

Den stora jag körde har även matning på toppsliden vilket var väldigt bra på vissa flänsar vi gjorde.
Då fick man koppla ur tvärmatningen rent mekaniskt. Exakt hur detta gjordes har jag glömt bort.
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av cinc »

säter skrev: 25 oktober 2022, 12:49:03 Är det samma matningsreglage även på den större modellen?
Har man vant sig med det vill man aldrig köra någon annan svarv. :)
Har du tryckluft inkopplad till dubbdockan?
Det är väldigt skönt med tanke på hur tung dockan är.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av säter »

Det finns anslutning för tryckluft, men jag använder det inte.
På Skodan jag hade var det en vev och kuggstång.
Det fungerade perfekt.
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av cinc »

Jag kan rekommendera att du kopplar på tryckluften till dubbdockan.
Superskönt... :tumupp:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av grym »

en sak man kan göra är att kolla vilken effekt den drar med bara motorn igång och sedan även på högsta varvtal utan last

antingen med mätinstrumen
, eller om man inte har något annat igång och kollar elmätaren säg ender en kvart eller så så räknar man ut det

troligen kan man mjukstarta den med motstånd och faskompensera den till rimliga strömmar
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av stefanden »

TomasL skrev: 25 oktober 2022, 11:42:36 Ja, max-ström vid 220V är 51A och vid 380 V 30A.
Det är så ja :tumupp:
säter skrev: 25 oktober 2022, 11:47:44
stefanden skrev: 25 oktober 2022, 11:35:14 Intressant, vad har du för modell?
16K20.
Sedär, verkar vara en skapligt fin maskin med mycke funktioner i lite mer hanterbart format än denna härken iallafall :D
cinc skrev: 25 oktober 2022, 12:37:46 Jag har haft en likadan svarv som "Säter" har och kört mycket hos en kund i en sån som TS skriver om.
Väldigt trevliga maskiner bägge två! :tumupp:
Det känns som rejält byggda maskiner iallafall, enda jag känner att jag kan anmärka på är att "fartygsratten" till längdsmatningen sitter ganska lågt, men det är väl en vane sak när man har lärt sig på med matningsspaken antar jag.
Svarven jag har fått tag i är ju faktiskt "relativt" ny också -98 årsmodell så jag hoppas att ha svarv ett tag frammöver 8)
säter skrev: 25 oktober 2022, 12:49:03 Är det samma matningsreglage även på den större modellen?
Har man vant sig med det vill man aldrig köra någon annan svarv. :)
Stämmer som cinc skriver att det är elektrisk matningsspak på denna dock samma funktion som på din med matningar åt alla håll och snabbmatning på toppen av spaken, haha kan tänka mig att det är så, det lilla jag har rört den mellan säkringsskjutningarna så har den verkat väldigt fin att köra, sånär som att längdsratten sitter nere på golvet :D
cinc skrev: 25 oktober 2022, 13:24:33 Den lilla har mekanisk spak och den stora en elektrisk spak för längd och tvärmatning.
Snabbmatning sitter i knappen i mitten på spaken på bägge.

Den stora jag körde har även matning på toppsliden vilket var väldigt bra på vissa flänsar vi gjorde.
Då fick man koppla ur tvärmatningen rent mekaniskt. Exakt hur detta gjordes har jag glömt bort.


Stämmer bra att det är matning på toppsliden, endera bara toppslid/tvärmatning eller båda på samma gång. tydligen ska det om jag inte har fattat helt fel finnas någon funktion för att kunna mata både typ toppslid och längdsmatning samtidigt också för att göra långa konsvarvningar :humm:
cinc skrev: 25 oktober 2022, 15:17:29
säter skrev: 25 oktober 2022, 12:49:03 Är det samma matningsreglage även på den större modellen?
Har man vant sig med det vill man aldrig köra någon annan svarv. :)
Har du tryckluft inkopplad till dubbdockan?
Det är väldigt skönt med tanke på hur tung dockan är.
Helt klart en behändig "feature" med luften till dubbdockan, denna stora varianten sitter det någon typ av rullar under dubbdockan som fjädrar undan när man låser den, inte riktigt som luften men styggt nära :)
grym skrev: 25 oktober 2022, 20:58:17 en sak man kan göra är att kolla vilken effekt den drar med bara motorn igång och sedan även på högsta varvtal utan last

antingen med mätinstrumen
, eller om man inte har något annat igång och kollar elmätaren säg ender en kvart eller så så räknar man ut det

troligen kan man mjukstarta den med motstånd och faskompensera den till rimliga strömmar


Jag har mätt den med tångamperemeter och fått den till 13A ish på tomgång och säg 14-15A med spindel på högvarv (ej bearbetning)
drog en liten chansning och har beställt en 18,5Kw frekvensare ifrån kina nu så får vi se, inga jätte pengar för en chansning känner jag mer leveranstiden :lol:
Skriv svar