Hjälp med input "driva för stor svarv"

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av cinc »

Ska du ha den som "hobbysvarv"?
Då gäller det att du har stora hobbyprojekt som bilfälgar,stora bromstrummor och liknande.
Jag lånade den vid ett par tillfällen och en gång modifierade jag ett par gjutna aluminiumhjul till en HarleyDavidson och det var den lagom till.
Den jag körde i emellanåt användes till rostfria ventilhus och flänsar till dessa.
Det är ju ingen liten "snabbsvarv" precis.

Man får vara noga med att väga upp maskinen så den står på alla fötter annars kan det bli rejäla vibrationer.
Jag tror inte att det går köra topp och tvärslid samtidigt.
När vi gjorde olika konor och stora faser så vred vi på toppsliden.
Då den stora längdmatningsratten är ganska tung så rullar längdmatningen en bit efter att man kört med snabbmatningen.
Det gäller att vara försiktig.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av Prins Valiant »

Stefanden skrev: Har Prins Valiant någon uppfattning vilka spec frekvensaren behöver för att harva runt ett sådant åbäke?
Min uppfattning är att du skall välja en omriktare på ca 1,5 ggr 30 amp = 45 Amp märkström ut. Då kommer den att orka igång med marginal. Du kan avrunda 45Amp lite nedåt, behöver absolut ej vara mer.
Nu förstår vi varför du blåser huvudsäkringar med 30 amp och trög start då den slirar igång. I en annan tråd med en fräs diskuteras omriktare. Där valdes en Zoncn NZ100, som jag i alla fall verkar vara en kombination mellan lagom antal parametrar för en sådan här applikation. Den skall naturligtvis vara 3 fas (3x 380V in, ja Kina har inte fattat än att det är 400V som gäller). Den finns i en 18,5kW variant NZ100-18G-4, med 38 amp märkström.
Den skulle du lätt kunna starta genom start /stopp direkt på dess display. Vill dock påpeka att jag har ingen aning om dess kvalitet. Men den har i alla fall svensk importör som svararar snabbt på frågor.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av stefanden »

cinc skrev: 27 oktober 2022, 14:57:55 Ska du ha den som "hobbysvarv"?
Då gäller det att du har stora hobbyprojekt som bilfälgar,stora bromstrummor och liknande.
Jag lånade den vid ett par tillfällen och en gång modifierade jag ett par gjutna aluminiumhjul till en HarleyDavidson och det var den lagom till.
Den jag körde i emellanåt användes till rostfria ventilhus och flänsar till dessa.
Det är ju ingen liten "snabbsvarv" precis.

Man får vara noga med att väga upp maskinen så den står på alla fötter annars kan det bli rejäla vibrationer.
Jag tror inte att det går köra topp och tvärslid samtidigt.
När vi gjorde olika konor och stora faser så vred vi på toppsliden.
Då den stora längdmatningsratten är ganska tung så rullar längdmatningen en bit efter att man kört med snabbmatningen.
Det gäller att vara försiktig.
Jo men det kan man väl kalla det kanske, den står hemma i garaget iallafall, fint komplement till 5,5tons cnc fräsen som står i andra hörnet av garaget 8)
Jo men invägning av en svarv är ju lite A och O.
Tvär och toppslid är jag ganska säker på att det går att köra samtidigt, dock är jag osäker på längsmatning och toppslid, spörs att testa :wink:
Jo men det är väl helt klart den enklaste varianten, det är ju en ganska rejäl slaglängd på toppsliden så det räcker långt.
Jo det är skapligt med kilo i ratten när den vevar igång, men ska man köra mycket snabbtransport så går den att frikoppla så den inte snurrar med vid matning/snabbtransport 8) men som du säger det är lätt gjort att köra för långt då det är lite bromssträcka på snabben helt klart.
Prins Valiant skrev: 27 oktober 2022, 16:47:08 Stefanden skrev: Har Prins Valiant någon uppfattning vilka spec frekvensaren behöver för att harva runt ett sådant åbäke?
Min uppfattning är att du skall välja en omriktare på ca 1,5 ggr 30 amp = 45 Amp märkström ut. Då kommer den att orka igång med marginal. Du kan avrunda 45Amp lite nedåt, behöver absolut ej vara mer.
Nu förstår vi varför du blåser huvudsäkringar med 30 amp och trög start då den slirar igång. I en annan tråd med en fräs diskuteras omriktare. Där valdes en Zoncn NZ100, som jag i alla fall verkar vara en kombination mellan lagom antal parametrar för en sådan här applikation. Den skall naturligtvis vara 3 fas (3x 380V in, ja Kina har inte fattat än att det är 400V som gäller). Den finns i en 18,5kW variant NZ100-18G-4, med 38 amp märkström.
Den skulle du lätt kunna starta genom start /stopp direkt på dess display. Vill dock påpeka att jag har ingen aning om dess kvalitet. Men den har i alla fall svensk importör som svararar snabbt på frågor.


Drog en råchansning och beställde en 18,5kW direkt ifrån kina, pinsamt billig sen spörs väll hur kvaliten är på den, men kommer jag iallfall igång med svarven så är den värd pengarna tror jag, ungefär lika lång leveranstid som ifrån den svenska sidan och under halva priset.
Men men vi får se om jag får bistert ångra mig :doh: Beräknad leverans var mitten/slutet av november så vi får se.

Lyckades blåsa en 35A säkring i fördelningscentralen efter trafon (före mina25A) en dagen här under mina desperata försök på provstart så gör nog inte nå många provstartar innan jag får någon major förändring nu :rofl
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av säter »

cinc skrev: 27 oktober 2022, 14:57:55 Då den stora längdmatningsratten är ganska tung så rullar längdmatningen en bit efter att man kört med snabbmatningen.
Nu har jag mekaniskt matningsreglage, men lägger man ur matningen strax innan man släpper snabbmatningsknappen, då stannar den direkt.
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av cinc »

Säter:
Jag vet att din svarv är så. Jag har kört tusentals timmar i en sådan.
Min kommentar gällde TS,s svarv.
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av cinc »

stefanden skrev: 28 oktober 2022, 12:47:52
cinc skrev: 27 oktober 2022, 14:57:55 Ska du ha den som "hobbysvarv"?
Då gäller det att du har stora hobbyprojekt som bilfälgar,stora bromstrummor och liknande.
Jag lånade den vid ett par tillfällen och en gång modifierade jag ett par gjutna aluminiumhjul till en HarleyDavidson och det var den lagom till.
Den jag körde i emellanåt användes till rostfria ventilhus och flänsar till dessa.
Det är ju ingen liten "snabbsvarv" precis.

Man får vara noga med att väga upp maskinen så den står på alla fötter annars kan det bli rejäla vibrationer.
Jag tror inte att det går köra topp och tvärslid samtidigt.
När vi gjorde olika konor och stora faser så vred vi på toppsliden.
Då den stora längdmatningsratten är ganska tung så rullar längdmatningen en bit efter att man kört med snabbmatningen.
Det gäller att vara försiktig.
Jo men det kan man väl kalla det kanske, den står hemma i garaget iallafall, fint komplement till 5,5tons cnc fräsen som står i andra hörnet av garaget 8)
Jo men invägning av en svarv är ju lite A och O.
Tvär och toppslid är jag ganska säker på att det går att köra samtidigt, dock är jag osäker på längsmatning och toppslid, spörs att testa :wink:
Jo men det är väl helt klart den enklaste varianten, det är ju en ganska rejäl slaglängd på toppsliden så det räcker långt.
Jo det är skapligt med kilo i ratten när den vevar igång, men ska man köra mycket snabbtransport så går den att frikoppla så den inte snurrar med vid matning/snabbtransport 8) men som du säger det är lätt gjort att köra för långt då det är lite bromssträcka på snabben helt klart.
Prins Valiant skrev: 27 oktober 2022, 16:47:08 Stefanden skrev: Har Prins Valiant någon uppfattning vilka spec frekvensaren behöver för att harva runt ett sådant åbäke?
Min uppfattning är att du skall välja en omriktare på ca 1,5 ggr 30 amp = 45 Amp märkström ut. Då kommer den att orka igång med marginal. Du kan avrunda 45Amp lite nedåt, behöver absolut ej vara mer.
Nu förstår vi varför du blåser huvudsäkringar med 30 amp och trög start då den slirar igång. I en annan tråd med en fräs diskuteras omriktare. Där valdes en Zoncn NZ100, som jag i alla fall verkar vara en kombination mellan lagom antal parametrar för en sådan här applikation. Den skall naturligtvis vara 3 fas (3x 380V in, ja Kina har inte fattat än att det är 400V som gäller). Den finns i en 18,5kW variant NZ100-18G-4, med 38 amp märkström.
Den skulle du lätt kunna starta genom start /stopp direkt på dess display. Vill dock påpeka att jag har ingen aning om dess kvalitet. Men den har i alla fall svensk importör som svararar snabbt på frågor.


Drog en råchansning och beställde en 18,5kW direkt ifrån kina, pinsamt billig sen spörs väll hur kvaliten är på den, men kommer jag iallfall igång med svarven så är den värd pengarna tror jag, ungefär lika lång leveranstid som ifrån den svenska sidan och under halva priset.
Men men vi får se om jag får bistert ångra mig :doh: Beräknad leverans var mitten/slutet av november så vi får se.

Lyckades blåsa en 35A säkring i fördelningscentralen efter trafon (före mina25A) en dagen här under mina desperata försök på provstart så gör nog inte nå många provstartar innan jag får någon major förändring nu :rofl
Nej det går inte.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av Prins Valiant »

Stefanden, berätta vad du köpt så tittar vi på parametrar, komplett beteckning. Då kan du få ett förslag på inställningar från mig.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av säter »

stefanden skrev: 28 oktober 2022, 12:47:52 Lyckades blåsa en 35A säkring i fördelningscentralen efter trafon (före mina25A)
Det händer att jag skjuter 25A säkringar vid start.
Då har jag bara en 10kW motor.

Ryssarna måste ha stabila elnät som direktstartar en 15kW motor.
Jag vet inte om det är tillåtet i Sverige ens?
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av cinc »

Jag körde med 25amp. tröga och dom höll i 20 år. Bytte aldrig.
Du kanske har annat på den gruppen som drar ström också.
Jag hade bara Profilan på den säkringen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av säter »

Det är möjligt att jag har lysrören kopplade på samma grupp.
När säkringarna har stuckit har det alltid varit kallt.
Jag misstänker att det beror på kall olja i kopplingen.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av Micke_71 »

Det är ytterst sällan vi lyckas skjuta några säkringar till maskinerna. En Poreba modell större lyckades vi med o skjuta 1 knivsäkring på. Nästa start så blev det lite överström i kontaktorn. Den kontaktorn typ 30x30x30 cm lämnade jordelivet i småbitar och eldsflammor…. 😉

Men den hade ingen koppling utan drev direkt på växellådan. 600V o startströmmar som låg uppemot 400A när den skulle dra fart på ett 10tons ämne från stillastående. Full effekt så drog den 2st 2tums plattor efter varandra med fullt skär i smidda valsar. 100mm radiellt per skär och 2mm per varv i matning. Men på slutet orkade inte matningen med så de fick nöja sig o köra med en 2” platta.

Tror inte någon koppling hade klarat av det.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av GFEF »

säter

>Ryssarna måste ha stabila elnät som direktstartar en 15kW motor.

Interna system på industrier

Egna transformator till varje ställverk.

En av mina kollegor startade en ca 800kW kompressor med direktstart.
Start ström ca +11kA 500V MEN endast företagets standard storlek på transformator 1.2-.1.3 MVA.....

En av el-chefer var i ställverket...
Kom utspringande vit i ansikte......

Tror att det samma chefer bad os att hyra in diesel kompressor .
Därför att kompressor centralen var överbelasta.

Räkna på fingrarna 800kW + 3x300kW + kylvatenpumpar +kyltork + belysning med mera
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av stefanden »

Prins Valiant skrev: 28 oktober 2022, 16:04:55 Stefanden, berätta vad du köpt så tittar vi på parametrar, komplett beteckning. Då kan du få ett förslag på inställningar från mig.
Som jag har fått det till ska det vara en AnyHz FST650s-018G/022PT4 jag har köpt. Testar att bifoga någon typ av manual.
soft_2022101110422.pdf
säter skrev: 28 oktober 2022, 17:37:35 Det är möjligt att jag har lysrören kopplade på samma grupp.
När säkringarna har stuckit har det alltid varit kallt.
Jag misstänker att det beror på kall olja i kopplingen.
Skulle nog också tro att kall olja hjälper till, blir ju skaplig friktion i lamellkopplingarna om oljan är lite lagom seg när man ska veva igång grejjerna. Du får sätta "motorvärmare" på svarven säter :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av stefanden »

Statusuppdatering i svarvprojektet!
Grejjerna testkörda och funkar, frekvensaren inkopplad på maskinen och parametrerad efter instruktioner ifrån Prins Valiant det drar igång motorn utan några som helst problem.
Enligt amperemätaren ligger motorn på 12A/fas ish tomgång utan spindel igång, mäter jag dock före frekvensaren visar det bara 4-5A/fas, det kan mycket möjligt vara så att jag har lyckats få tag i en kinesisk evighetsmaskin men jaja nog om det. Grejjerna funkar, vrider jag igång spindeln bestämt/fort med kopplingsspaken verkar det peaka på 35-40A under säg 1-2sekunder kanske för att sen sjunka igen.
Nu fattas det bara att städa upp i elskåpet samt fixa ventilation då jag efter lite knövande lyckades placera frekvensaren inuti elskåpet.

Sen allmän testkörning av svarven verkar lovande, 5mm radiellt skär är absolut inga som helst problem att ta och ytorna blir helt klart fenomenala.
Jag har även forskat lite i diskussionen angående att konsvarva med tvär och längsmatning samtidigt och kan konstatera att det går, man kan mata längs och tvär samtidigt och även byta håll på tvär i förhållande till längsmatningen för att kona åt olika håll. Man kan även (vad man nu skulle ha för användning av det till :humm: ) mata med längs/tvär och toppslid samtidigt, dock kan man inte växla håll mellan tvär och toppslid.
Bifogar en Youtubelänk där jag testar funktionerna.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av säter »

Roligt att det fungerade som tänkt.
Skriv svar