Hjälp med input "driva för stor svarv"

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av stefanden »

Lite som rubriken antyder söker jag lite olika input på möjliga sätt att lösa mitt "lilla" dilemma med min nya svarv Profila/Stanko 1M63H.

Fakta:
Huvudsäkring fastighet 25A
Säkring i central till 32A uttag till svarv säkrat 20A
13,5kw solcellsanläggning på taket.
Motor på svarv 15kw
Motor i drift på svarv "tomgång" 13-13,5A/fas.

Problem:
Den skjuter ibland 20A säkringen i centralen (löses troligtvis med trög typ/karaktär av dvärgbrytare)
Den skjuter "oftast" en av 25A huvudsäkringarna(verkar inte vara ett problem vid solig dag då solpanelerna matar "innanför" huvudsäkringarna) antar jag?
Jag har monterat mjukstart på motorn men detta verkar inte att riktigt räcka till 100% (ibland går det och ibland inte)
Lastbalansera faserna vet jag inte om det platsar under problem riktigt, huset låg när jag mätte det förut 0,85A/1,35A/0,8A ungefär utan bergvärmen igång.

Möjliga lösningar:
1: Få offert på en lite mindre motor och hoppas den orkar vrida igång skiten ifrån stillastående 9-11kw?
2: Få offert på byte av 2 månader gammalt mätarskåp som tål mer än 25A (inkommande kabel 4x10m2)
3: Få offert på att dra separat matning/abonnemang till verkstaden 25-35A
4: Köpa en frekvensare och hoppas den kan harva igång nuvarande motor långsamt nog för att inte blåsa säkringarna.
5: Traktordrivet elverk de gångerna jag behöver svarven under vintern.

Som ni ser är möjliga kostnader väldigt spridda, detta är bara lite möjliga lösningar jag ser. Pengar har inte riktigt prioriterats in riktigt än...

Någon som har lite konstruktiv kritik att komma med :D
Byta svarv är inte ett alternativ 8)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av säter »

Y/D-start kanske.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av mrfrenzy »

En frekvensomformare löser ditt problem, den ger mycket lägre startströmmar än en mjukstart eftersom den kan minska frekvensen och spänningen.
Mjukstarten minskar bara spänningen men motorn vill då fortfarande försöka uppnå fullt varvtal.
Du bör kunna hitta en begagnad för rimliga pengar.

Ett annat alternativ är att undersöka vad som belastar den huvudsäkring som skjuter vid start och styra den lasten på något sätt.
Om det inte hjälper med trögare 20A dvärgbrytare för matning till uttaget kan du troligen byta den mot 25A säkring + motorskydd (kolla med elektriker).

Personligen skulle jag satsa på frekvensomformaren, sedan effektvakt på värmen så du i förlängningen kan byta till 20A huvudsäkring och minska fasta kostnader.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av Teknikern »

Går motorn på svarven konstant när du startar den likt min revolversvarv med variator och hög-låglåda med spindelstopp i spaken så är ett alternativ att ha en liten motor som har frihjulskoppling, dra igång den stora motorn med den och sen starta den stora som ju då har all svängmassa "färdig" och bara startar obelastad.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av grym »

frekvensomformare är rimligt

fulmodell
mjukstart med motstånd, och faskompensera motorn

motstånden är lite halvjobbigt, men typ en 11kw elbjörn vore nog ok, eller något i den storleken
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av TomasL »

Har några omformare liggande i den storleken du behöver, ett par av dem är nya, ett par begagnade, ABB och Emotron
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av Bobbox »

Jag skulle satsat lite på Säters förslag, om det går.
Hade en gammal köping med Y/Dstart, jag körde bara på det svaga läget och det funkade bra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av TomasL »

Sannolikheten för att motorn skulle vara en 400/700V motor är rätt liten, gissar jag.
Frekvensomformare är det naturliga valet.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av Prins Valiant »

Vill bara förtydliga att om en frekvensomriktare justeras att arbeta som en mjukstart, kommer motorn t.o.m. starta och nå märkvarvtal med ström under motorns nominella ström. (Under förutsättning att svarven är relativt obelastad.)
Just nu är startströmmen troligtvis 4 - 5 ggr märkströmmen.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av stefanden »

säter skrev: 23 oktober 2022, 19:25:40 Y/D-start kanske.
Motorn är märkt 220/380 vilket jag fick fram inte går att Y/D starta, jag kan dock ha fel? :humm:
mrfrenzy skrev: 23 oktober 2022, 20:04:32 En frekvensomformare löser ditt problem, den ger mycket lägre startströmmar än en mjukstart eftersom den kan minska frekvensen och spänningen.
Mjukstarten minskar bara spänningen men motorn vill då fortfarande försöka uppnå fullt varvtal.
Du bör kunna hitta en begagnad för rimliga pengar.

Ett annat alternativ är att undersöka vad som belastar den huvudsäkring som skjuter vid start och styra den lasten på något sätt.
Om det inte hjälper med trögare 20A dvärgbrytare för matning till uttaget kan du troligen byta den mot 25A säkring + motorskydd (kolla med elektriker).

Personligen skulle jag satsa på frekvensomformaren, sedan effektvakt på värmen så du i förlängningen kan byta till 20A huvudsäkring och minska fasta kostnader.
Det är på så vis det funkar alltså, blev lite konfunderad när mjukstartaren krämade på som den gjorde, trodde nog i min enfald att den skulle smyga igång lite långsammare...
Frekvensare låter ju som en relativt "enkelt" lösning på problemet isåfall :humm:

Effektvakten är det till värmepumpen du menar då? Värmepumpen är en 24år gammal Thermia så jag vet inte hur det ser ut med möjligheter att kunna remote styra den :humm: Eller i sammarbete med frekvensaren till svarven?
Teknikern skrev: 23 oktober 2022, 20:12:32 Går motorn på svarven konstant när du startar den likt min revolversvarv med variator och hög-låglåda med spindelstopp i spaken så är ett alternativ att ha en liten motor som har frihjulskoppling, dra igång den stora motorn med den och sen starta den stora som ju då har all svängmassa "färdig" och bara startar obelastad.
Stämmer bra att motorn går konstant för att sen styra spindel via lamellkoppling, jag har faktiskt tänkt i de banorna jag också, iallafall som en temporär lösning just nu för att kunna använda svarven, vet inte vad mycket som behövs för att veva igång en sån grej, får man upp den i lite varv bör ju startrusningen iallafall bli betydligt lägre. Vet dock inte hur mjukstarten hanterar bakspänningen då jag antar att motorn alstrar endel om man snurrar igång den externt?
grym skrev: 23 oktober 2022, 20:26:16 frekvensomformare är rimligt

fulmodell
mjukstart med motstånd, och faskompensera motorn

motstånden är lite halvjobbigt, men typ en 11kw elbjörn vore nog ok, eller något i den storleken


Hur skulle en sån "fulmodell" rent praktiskt kopplad? inte för att jag kanske kommer göra det men av ren nyfikenhet :D
TomasL skrev: 23 oktober 2022, 20:59:56 Har några omformare liggande i den storleken du behöver, ett par av dem är nya, ett par begagnade, ABB och Emotron
Se på fan, vad pratar vi för prisklass på såna grejjer? PM?
Bobbox skrev: 23 oktober 2022, 21:58:03 Jag skulle satsat lite på Säters förslag, om det går.
Hade en gammal köping med Y/Dstart, jag körde bara på det svaga läget och det funkade bra.
Som jag skrev tidigare så tror jag inte motorn är kompatibel med Y/D start dessvärre, jag kan dock ha fel motorn är som sagt typad 220/380.
TomasL skrev: 23 oktober 2022, 22:01:21 Sannolikheten för att motorn skulle vara en 400/700V motor är rätt liten, gissar jag.
Frekvensomformare är det naturliga valet.
Stämmer att motorn inte är 400/700.
Det ser väl ut som att frekvensare är närmast/snabbaste lösningen för mig :humm:
Prins Valiant skrev: 23 oktober 2022, 22:35:14 Vill bara förtydliga att om en frekvensomriktare justeras att arbeta som en mjukstart, kommer motorn t.o.m. starta och nå märkvarvtal med ström under motorns nominella ström. (Under förutsättning att svarven är relativt obelastad.)
Just nu är startströmmen troligtvis 4 - 5 ggr märkströmmen.
Jag har ju märkt att det är viss tröghet i lamellkopplingarna när man startar den "kall" så funderingen jag har är väl hur en frekvensare hanterar den första momentpeaken som jag antar kommer att bli för att vrida igång grejjerna ifrån stillastående, givetvis sitter ju grejjerna inte stumt fast men lite motstånd verkar det vara de första varven som det låter för att sen sjunka när oljan tar sig in överallt.
Men som du skriver är nog startströmmen relativt hög som det är nu, jag har slut på 25A säkringar för tillfället så har inte kunnat testa att starta den och mätt vad den drar vid just start ögonblicket.
Senast redigerad av stefanden 24 oktober 2022, 10:40:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av säter »

Motorn är märkt 230/690
Det låter konstigt.
Jag antar att motorn i nuläget körs på 380V?
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av stefanden »

säter skrev: 24 oktober 2022, 09:43:46
Motorn är märkt 230/690
Det låter konstigt.
Jag antar att motorn i nuläget körs på 380V?
Helt rätt säter, det låter konstigt, jag som har blandat lite... Motorn är ju givetvis märkt 220/380V fel av mig, skämshatten på :doh:
Ändrar föregående post så att saker och ting blir rätt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av säter »

Lite ovanligt med 220/380V på en så stor motor.
Å andra sidan kan man aldrig veta med ryssarna.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av Prins Valiant »

Stefanden skrev: Jag har ju märkt att det är viss tröghet i lamellkopplingarna när man startar den "kall" så funderingen jag har är väl hur en frekvensare hanterar den första momentpeaken.
Nu skall jag inte gå in på tekniska momentkurvor och liknande, men följande kommer att hända med en frekvensomriktare som rampar upp hastigheten på exempelvis 5 sekunder, och rampar ned vid stopp:

Låt oss anta att din motor har märkström 15Amp. När denna idag startar drar den initialt minst 4 x 15 Ampere = 60 Amp, och går det trögt pågår detta tills den börjar varva upp. Momentet är i bästa fall 1.8 gånger märkmomentet.

Med frekvensomformare sker det magiska att den kommer att dra maximalt ca 2 x 15 ampere = 30 Amp, och momentet blir faktiskt högre, drygt 2 gånger märkmomentet. Men det är viktigt att välja en omriktare som är ca 1,5 gånger motoreffekten för att klara detta med dubbelt moment.

Elektriskt behöver det inte bli mer än en box på väggen, 3 faser in, 3 faser ut och kan man inte trycka direkt på dess display, en separat start och stoppknapp. I en sådan här applikation kan du köpa en enkel Kinamodell, eller tacka ja till erbjudandet från TomasL
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med input "driva för stor svarv"

Inlägg av säter »

Jag följer denna tråd noga.
Jag har samma problem med en mindre Profila.
Skriv svar