Filter för störigt kylskåp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ISbit
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 december 2010, 16:23:09

Filter för störigt kylskåp

Inlägg av ISbit »

Varje gång mitt kylskåp kör pumpen dör ljudet på stereon i typ en sekund.
Jag söker tips på filter man kan sätta på eluttag för att motverka att det sprider sig i från kylen till resten av lägenheten.

Söker en färdig burk med stickpropp in och ut som jag kan sätta mellan eluttag och kylskåp.


Snabb googling gav inget bra resultat, och det närmaste jag hittade är den här:
https://ledmegastore.se/transformatorer ... lEQAvD_BwE
Den kopplar dock bort jord, och det känns spontant dumt med ett kylskåp som ändå blir fuktigt ibland.
Inte helt säker på exakt vad den gör heller.


Nån som har tips?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Filter för störigt kylskåp

Inlägg av säter »

Jag har samma problem med mitt frysskåp.
Där slocknar TVn varje gång frysen startar.
Akai
Inlägg: 1360
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Filter för störigt kylskåp

Inlägg av Akai »

Det funkar nog utmärkt. Anslut jorden till inkommande jord och filtrets jord.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 343
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Filter för störigt kylskåp

Inlägg av ffredrik »

Japp. Bör anslutas närmast frysen. Inte vid TVn.
gkar
Inlägg: 1454
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Filter för störigt kylskåp

Inlägg av gkar »

Den kopplar inte bort jord. Jorden skall anslutas till både inkommande och lasten, men det är bara en jordkabel på filtret.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Filter för störigt kylskåp

Inlägg av xxargs »

Det där kommer förmodligen inte påverka ett dugg - problemet ni har är förmodligen att spänningen i era kontakter sjunker för mycket när kyl/frysen slår på då startströmmen kan vara avsevärd (norr om 10 ampere) - kort sagt det är för hög förimedans i era vägguttag och elektroniken för känslig och reagerar på spänningsdippen snabbt.

Prova att byt säkringsgrupp/fas (om det finns flera faser i lägenheten). Kolla också att säkringarna har rena kontaktytor och är ordentligt iskruvvade om det är diazed-säkringar (porslins-säkringar) - kyl/frys skall helst ha egen uttag med egen säkring av anledningen att spänningen dippar ordentligt när den startar och kör man på samma säkring till andra saker parallellt så kan man få dom problemen ni beskriver.

Ett annat sätt att lösa om det är knepigt med vägguttagens kopplingar och det går inte friställa en uttag med egen säkring för just kul/frys och dessa är gamla och ändå är på vippen att bytas ut - att skaffa nya vitvarororna med inverterdrift som mjukstartar istället för standard ON/OFF-påslag som de flesta kul/frys använder sig av.
.
Senast redigerad av xxargs 23 oktober 2022, 18:36:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Filter för störigt kylskåp

Inlägg av grym »

kan du så byt så inte dom två sakerna går på samma fas

ett litet filter hjälper inget, kylskåpet tar ström nog för att få en tids underspänning
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Filter för störigt kylskåp

Inlägg av TomasL »

Tycker det mer låter som glappkontakt i centralen, kompressorn drar mycket ström i starten, och är det glappkontakt någonstans, så kan spänningen droppa rätt markant i någon sekund.
ISbit
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 december 2010, 16:23:09

Re: Filter för störigt kylskåp

Inlägg av ISbit »

Tack för bra svar!
Låter rimligt.
Bor i lägenhet, så inte lättaste att byta...
Kyl och frys år max 5 år gamla tror jag.

Säkringgskåpet kan jag inte greja med själv såklart, men skulle möjligen kunna dra en förlängningsladd bort till förstärkaren från annat uttag som inte störs lika mycket av drysen.
Hört nånstans att man av säkerhetsskäl inte ska dra in sladdar så från andra rum. Men det finns ju som sagt inga genvägar till det perfekta ljudet haha
Akai
Inlägg: 1360
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Filter för störigt kylskåp

Inlägg av Akai »

Jag skulle säga att det finns många genvägar till det perfekta ljudet, det gäller bara att välja rätt genvägar :wink:

Dagens elektronik kan störa ordentligt så det går inte att utesluta att det faktiskt är frysen som orsakar störningen. Idag finns det tom skåp som är varvtalsstyrda, det skulle kunna orsaka en del problem.

Det kan också vara en kombination, en frys som saknar gnistsläckande komponenter i styrningen om den har relä som startar kompressorn. Eller tillräckligt nätfilter om den är elektronisk, OCH i kombination med det en ljudanläggning som är känslig för nätstörningar.

Det kan bero på många saker, tex att ljudanläggningen är avsedd att anslutas i ett jordat uttag men ansluts till ett ojordat (som det ofta är i lägenheter)

Det kan vara så att en filter löser problemet. Men försäkra dig om att skyddsjord finns och fungerar.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Filter för störigt kylskåp

Inlägg av MiaM »

Håller med om att det skulle kunna vara störningar från termostat eller liknande.

Visst kan det vara spänningen som dippar, men det kan också vara störningar.

En betydelsefull fakta saknas - ungefär vilken tidsera är stereon från? Äldre grejer bör mest bara ge störande ljud av störningar och inte påverkas så mycket alls av att spänningen dippar. Nyare grejer påverkas nog mer av dippande eftersom det kan få mikroprocessorer att starta om eller liknande.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6118
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Filter för störigt kylskåp

Inlägg av Biker »

Kan det inte räcka mes att ha en 15m förlöggningsladd bakom frysen som den går via o dämpar stöten när den startar
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Filter för störigt kylskåp

Inlägg av TomasL »

Om musikanläggningen dör pga eventuella störningar, så är ljudanläggningen av skräpkvalitet, och klara knappast EMC-kraven.
Du kan förvänta dig motsvarande störningar från i princip vilken strömbrytare som helst i lägenheten.

Pröva med att sätta i en 2kW kupévärmare i olika uttag, även det från frysen.
Personligen skulle jag gissa på en dåligt dragen noll-skruv eller liknande.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Filter för störigt kylskåp

Inlägg av Bjaellerud »

Historien förtäljer inte om problemet är en radiostörning eller en nätspänningstransient.
Är det radiomottagningen i stereon som tystnar, i så fall kan det var radiostörningar som blockerar mottagaren i stereon.
Dör stereon oavsett programkälla, så är problemet troligen en nätspänningstransient. Dvs att 230 V tillfälligt sjunker när kompressorn startar.
Då hjälper inget filter.

Sätter man dit en lång sladd på kylen för att ta upp strömmen vid tillslag, dvs den utgör ett motstånd, ja då kanske inte motorn startar, den som skall driva kompressorn.
Istället kan den bli stående med startström och bli väldigt varm, och lida snar död.
Men då köper man en ny kyl med mjukstartande kompressor. Inveterdriven.

Så det är nog på Stereoanläggningen sida problemet skall lösas.
Förmodligen har man sparat in på elektrolytkondensatorer om håller dess interna likspänning stabil. Eller så har filterkondensatorerna åldrats, den kan ju vara flera år gammal.

Det finns mig veterligen inga spec eller krav på vad en elektronisk apparat måste tåla vad gäller nätspänningstransienter.

En nätpänningstabilisator på stereon kanske, 5 - 10 kg och dyr, men även sällsynt numera.

Roysan
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Filter för störigt kylskåp

Inlägg av TomasL »

De skall väl funka inom specarna för elnätet, dvs +/-10% Dvs en nätspänning mellan 207V och 253V
Skriv svar