cirkulationspump, minska effekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: cirkulationspump, minska effekt

Inlägg av pi314 »

TomasL skrev: 26 februari 2023, 11:59:20 Pumpen på KB sidan skall du lämpligen köra för fullt.
Sänker du den, är risken mycket stor att COPn på värmepumpen sjunker markant.
Det enkla är naturligtvis att alltid köra för fullt. Men, förutsättningarna varierar och då även kraven på flödet. En bra idé är att hålla koll på skillnaden mellan temperatur "in" och "ut". Både för brinekretsen och för elementkretsen.

Här är några exempel på varierande förutsättningar.

Tryckfall
Om man t.ex. har två parallella 300-metersslingor med 40 mm slang så har man ungefär en tredjedel av det tryckfall som man har med en 450-meters 40 mm slang. Dessutom får man ett högre möjligt effektuttag med 600 meter slang än med 450 meter.

Effektuttag
Här är förutsättningarna rätt olika i en inverterpump och i en "on-off". I en inverter har man normalt ett effektuttag som är långt under maxeffekten. I en "on-off" är effektiviteten högre när skillnaden mellan brine och stigare är låg. Jag ligger ofta runt 5°C eller mer i brine och 35°C eller lägre i elementkretsen.

Alla moderna VV-VP styr cirkulationspumparna på ett sätt så att dom bl.a. inte "bränner" en massa el i onöden.

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: cirkulationspump, minska effekt

Inlägg av pi314 »

grym skrev: 26 februari 2023, 12:15:42 håller med, ha koll på värmepumpens in och uttemperaturer så man inte får den i fel arbetsområde
Exakt!
Jag borde varit tydligare med det i inlägget ovan. Jag redigerar lite.

/Pi
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: cirkulationspump, minska effekt

Inlägg av Mindmapper »

Teknikern skrev: 19 oktober 2022, 11:19:01
AndLi skrev: 19 oktober 2022, 00:38:43 Tur du är händig ;) men det är ju skönt för vaktmästaren och slippa åka runt varje höst och dra igång alla pumpar manuellt.. Verkar ju ske rätt frekvent eftersom alla verkar implementerat funktionen..
Man blir händig om man jobbar med lite av varje hela livet, det är inte mycket som är mig främmande numera och är grejen kass så "bryter man förpackningen" och lär sig nåt på vägen även om den inte gick att rädda,,,,,mycket nyttigare än att sitta och spela dataspel eller slöa i soffan framför dumburken. :)

Mejselspåret i änden på pumpen är till för två saker, att kunna kontrollera så pumpen går åt rätt håll efter montering samt att kunna lossa en pump som kärvat fast vilket väldigt sällan händer i ett vattenfyllt avgasat system som varit i drift, jag har aldrig varit med om att pumpar fastnat när dom varit avstängda under sommarsäsongen och samma pumpar sitter i laddomaterna som ju står still hela sommaren när det inte är eldningssäsong.
Jag har lyckats köra fast en pump 2 ggr. Första gången så stod den stilla ca 3 månader. Jag lyckades då vrida loss den med en stor Bacho skruvmejsel och en skiftnyckel. Andra gången hade jag slagit av den tidigare och glömt att motionera den. Då gick den inte att dra loss. Förlorade bra mycket mer på att köpa en ny än vad jag tjänade på att stoppa den under sommaren.

Vattnet var gammalt och svart. Avgasat tror jag inte är rätt ord för det. För att avgasa vatten använder man avgasare. Om det är gammalt och avgasat på egen hand vet jag inte vad det kallas. Avgasat känns dock fel, men förstår ju vad du menar.

Dagens styrsystem för värme brukar ha funktioner för motionskörning. Se till att använda det, 5 minuter varje vecka kör jag. En del system har också automatisk avstängning när utetemperaturen går över en viss temperatur.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: cirkulationspump, minska effekt

Inlägg av pi314 »

Intressant!

Jag har haft en cirkulationspump i 29 år. Har alltid stängt den mellan ungefär mitten av maj och mitten av september utan att motionera den. Den har hittills aldrig trilskat när den skulle igång. Sedan en tid har jag filter i systemet, men huvuddelen av tiden har jag inte haft det. Nu har jag både mekaniskt filter och magnetitfilter.

Sedan har jag ytterligare tre sedan 15 år. Två av dom är också avstängda ca fyra - fem månader under sommaren. Den tredje används sporadiskt, så den är avstängd under huvuddelen av året. Dom har hoppat igång utan att krångla när det varit så dags. Dom sitter i slingor med mekaniska filter.

Nu har jag ytterligare två, sedan tre månader. Dom har jag bara haft avstängda kortare tid. Dom sitter i en VP som "motionerar" cirkulationspumparna på egen hand, om det kan ha betydelse. Här har en mekaniskt filter och en mekaniskt och magnetitfilter.

Vad kan det vara som skiljer när en del har återkommande problem med återstart av cirkulationspumpar och andra, som jag, aldrig haft problem? Är det olika på olika pumpar? Kan vattnet, såsom t.ex. kalkhalt eller järnhalt, ha betydelse? Kan filter ha betydelse?

Dom mekaniska filter som jag har har jag för mig är 0,8 mm.

Har jag bara haft tur?

/Pi
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: cirkulationspump, minska effekt

Inlägg av Mindmapper »

Nu var det nog 15 år sedan jag fick köpa en ny pump. Varför de rostade ihop har jag ingen aning om. Det är syret i vattnet som orsakar rost. Magnetiten är rost som omvandlats till magnetit. Magnetit orsakar ingen rostbildning. Däremot kan den sätta sig i termostater och pumpar och få dessa att kärva. De gamla termostaterna är så grova att de inte brukar ha några problem med magnetiten. De nya termostaterna sätter tydligen lättare igen. Samma sak med pumpar de nyare pumphusen har klenare gods, gjorda med mindre marginaler och trivs tydligen inte med magnetit.

Nu har jag en annan pump i min nya anläggning kör ju också motion mm för den. Den gamla Grundforspumpen ligger kvar någonstans. Var rätt många år sedan den togs bort. Ska se om den har rostat ihop när den blivit liggande. Använder inte huset på vintern så det dröjer nog en månad innan jag kommer åt den. Jag behöll det gamla vattnet när jag bytte system. Svart och hemsk men jag filtrerade bort de skräp. Det friska nya vattnet har ju hög syre halt det är en av faktorerna som skapar rost. Även ph och vattnets ledningsförmåga påverkar. Ett salt vatten driver litet ström i vattnet och de komponenter som finns i systemet som kan rosta blir offeranoder.
Skriv svar