Läsa av elmätare med HAN/P1/H1 50 meter från huset

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
havresylt
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 maj 2014, 14:15:52
Ort: Uppsala

Läsa av elmätare med HAN/P1/H1 50 meter från huset

Inlägg av havresylt »

I stugan har vi just fått en sån däringa ny elmätare med HAN-utgång för att läsa av elförbrukningen. Tyvärr sitter mätaren i ett elskåp ca 50 meter från huset vilket gör det svårt att använda nån av de vanliga WiFi-baserade lösningarna för att läsa av den ( den här t ex: https://github.com/UdoK/esp8266_p1meter_sv).

Jag antar att jag har två alternativ:

1. Nån kabelbaserad variant - kan man t ex dra HAN-kabeln 50 m? Känns tveksamt. Alternativt kan man kanske dra en ethernetkabel och på så vis koppla in den. Men det känns tveksamt säkerhetsmässigt att ha en kabel rätt in i LANet gå ut ur huset :P

2. Nån trådlös koppling, t ex LoRa eller rfm69. Kan dessa klara sig på de 250 mA som HAN-uttaget kan ge?

Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17153
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Läsa av elmätare med HAN/P1/H1 50 meter från huset

Inlägg av AndLi »

Det finns ju en hög seriella interface att välja på rs485/422 tex..

Det är inga problem att bygga en radio som klarar sig på 250 mA. Det finns vissa mätare som.inte klarar specen på han porten om hur mycket ström de ska ge... men bör fortfarande funka om man inte designar helt tokigt!

edit: ändrade ett autocomplete error..
Senast redigerad av AndLi 14 oktober 2022, 11:07:06, redigerad totalt 1 gång.
havresylt
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 maj 2014, 14:15:52
Ort: Uppsala

Re: Läsa av elmätare med HAN/P1/H1 50 meter från huset

Inlägg av havresylt »

AndLi skrev: 14 oktober 2022, 10:25:52 Det finns ju en hög sexuella interface att välja på rs485/422 tex..

Det är inga problem att bygga en radio som klarar sig på 250 mA. Det finns vissa mätare som.inte klarar specen på han porten om hur mycket ström de ska ge... men bör fortfarande funka om man inte designar helt tokigt!
rs422 är faktiskt en intressant lösning! borde inte HAN-portens utsignal vara typ rakt av konverterbar till det? ska ju vara 115200 baud. Borde bli en rätt enkel pryl med typ en transistor och en sån här: https://www.electrokit.com/produkt/max3 ... mottagare/

Känns som att huvudkostnaden blir rs422-kabeln (ett enkelt tvinnat par antar jag ?).
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17153
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Läsa av elmätare med HAN/P1/H1 50 meter från huset

Inlägg av AndLi »

Hur tänkte du med transistorn?

Elektrokit har klara kort, https://www.electrokit.com/produkt/rs-4 ... mottagare/ 2 sådana, en satt som sändare en som mottagare och du borde vara klar, behövs väl ett pullup motstånd till 5V på han ports utgången då den är open collector...
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Läsa av elmätare med HAN/P1/H1 50 meter från huset

Inlägg av malman »

Om det är någorlunda Line-of-Sight borde wifi funka mha en riktantenn....
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Läsa av elmätare med HAN/P1/H1 50 meter från huset

Inlägg av adent »

Tycker nog också att wifi är enklast. Jag har en del 2,4GHz riktantenner om du vill köpa en billigt. (några tior).
havresylt
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 maj 2014, 14:15:52
Ort: Uppsala

Re: Läsa av elmätare med HAN/P1/H1 50 meter från huset

Inlägg av havresylt »

Intressant. Har man då riktantennen inne eller ute? Men känns ändå lite tveksamt säkerhetsmässigt att ha något uppkopplat till wifi som har lösenordet i flashminnet fritt tillgängligt utomhus.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3841
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Läsa av elmätare med HAN/P1/H1 50 meter från huset

Inlägg av Mickecarlsson »

Skapa nytt SSID, lägg det på eget VLAN som bara når din MQTT-server via MQTT-porten.
Så hade jag gjort.
havresylt
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 maj 2014, 14:15:52
Ort: Uppsala

Re: Läsa av elmätare med HAN/P1/H1 50 meter från huset

Inlägg av havresylt »

Mickecarlsson skrev: 15 oktober 2022, 15:00:57 Skapa nytt SSID, lägg det på eget VLAN som bara når din MQTT-server via MQTT-porten.
Så hade jag gjort.
Ah, förstås, det var smart.

Men som sagt, hur använder man en sån där riktantenn? Sätter jag den inomhus på routern och riktar mot elmätaren och så vips har jag wifi-mottagning där?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3841
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Läsa av elmätare med HAN/P1/H1 50 meter från huset

Inlägg av Mickecarlsson »

Sätt riktantennen vid elmätaren, rikta den mot huset, det blir nog bäst.
havresylt
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 maj 2014, 14:15:52
Ort: Uppsala

Re: Läsa av elmätare med HAN/P1/H1 50 meter från huset

Inlägg av havresylt »

Dessvärre tror jag vår dassiga Telia-router i stugan inte klarar av mer än ett wifi-nätverk. Eller pratar du om något annat än jag tror nu?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3841
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Läsa av elmätare med HAN/P1/H1 50 meter från huset

Inlägg av Mickecarlsson »

Nja, det kräver nog lite mer än en Teliarouter :D typ bra brandvägg som klarar VLAN och en WiFi-produkt som klarar flera SSID.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Läsa av elmätare med HAN/P1/H1 50 meter från huset

Inlägg av LaRdA »

havresylt skrev: 15 oktober 2022, 14:56:47 Intressant. Har man då riktantennen inne eller ute? Men känns ändå lite tveksamt säkerhetsmässigt att ha något uppkopplat till wifi som har lösenordet i flashminnet fritt tillgängligt utomhus.
I princip håller jag med dig, men i praktiken så bör man nog tänka efter vilken hotbild man arbetar med.
Dvs att det är en rellativt hög trösken för någon att bestämma sig för att stjäla din enhet ur mätarskåpet, läsa ur minnet och avkoda vilket lösenord du har, har man någon som är så ivrig att ta sig in i ditt nätverk så är risken rätt stor att dom redan dyrkat din ytterdörr ,planterat buggar och tagit kopior på dina hårdiskar. :D
Men oavsett det så är det ju självklart bra att dela upp sitt nätverk , särskillt om man planerar att koppla in "okända" enheter som kan innehålla säkerhetshål.
havresylt
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 maj 2014, 14:15:52
Ort: Uppsala

Re: Läsa av elmätare med HAN/P1/H1 50 meter från huset

Inlägg av havresylt »

Jo du har väl rätt egentligen i teorin, men i praktiken skulle jag nog ha svårt att låta bli att tänka på det. :)

Alternativen just nu:

1. Köpa ny router och en riktantenn.
$ router: 1000kr
$ antenn: 500kr
- känns som en overkill
- dyrt
+ relativt enkel lösning
+ får bättre wifi på tomten på köpet
2. Varianten med RS485-sladd.
$ 100m utomhustålig nätverkssladd: 900kr
$ diverse komponenter: 300 kr
+ simpel lösning
- dyrt
- Jobbigt att dra/gräva ned den.
3. Radiokommunikation mha t ex rfm69
$ diverse komponenter: ca 500 kr
+ billigt
+ kommunikationssystem kan ev återanvändas till sensornätverk
- komplex lösning med oklar stabilitet

Inget alternativ ser klockrent ut dessvärre. Just nu är jag mest inne på alternativ 3.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17153
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Läsa av elmätare med HAN/P1/H1 50 meter från huset

Inlägg av AndLi »

Lägg ut en vanlig nätverkskabel och kör, om/när den slutar fungera och du fortfarande är intresserad av datan, satsa på en riktig kabel.
Skriv svar