pumpigångsättningsprojekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hydrofor med vattenpump-tråden

Inlägg av danei »

Du har ju en fin anslutning på toppen av pumpen och dessutom kommunalt vatten tillgängligt. Koppla in slangen där och fyll upp systemet. Se bara till att inte ha slangen inkopplad med pumpen igång. Det är inget bra att mata det kommunala nätet bakvägen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hydrofor med vattenpump-tråden

Inlägg av säter »

Vet du djupet på brunnen?
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Hydrofor med vattenpump-tråden

Inlägg av LeCanard »

Efter att ha fyllt på med några deciliter vatten så får jag upp manometern till c:a 0.5 bar (den stannar där när jag stänger av pumpen), men inte mycket mer. Har ännu ej kontrollerat om det finns något vatten i brunnen. "Våta" jobb får bli nästa steg, såsom att dra upp slangen och kolla backventilen, och så...
Nu vet jag i alla fall att pumperiet funkar.
Tack för hjälpen alla.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hydrofor med vattenpump-tråden

Inlägg av TomasL »

Blåsan i hydropressen måste vara hel, annars funkar det inte, du har en "Däcksventil", troligen på gaveln där man fyller på luft.
Trycket i Hydropressen skall vara runt 0,3 bar under tillslagstrycket för pumpen, när systemet är helt trycklöst, dvs pump avstängd och tappställena öppnade.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Hydrofor med vattenpump-tråden

Inlägg av LeCanard »

danei skrev: 13 oktober 2022, 14:46:28 Du har ju en fin anslutning på toppen av pumpen och dessutom kommunalt vatten tillgängligt. Koppla in slangen där och fyll upp systemet. Se bara till att inte ha slangen inkopplad med pumpen igång. Det är inget bra att mata det kommunala nätet bakvägen.
Jag gissar att blåsan också skall fyllas på ( det går nog inte att fylla brunnslangen uppifrån då det ju , troligtvis sitter en backventil i andra änden) men först ska jag skaffa en Gardenakoppling och en längre slang som räcker från garagets vattenutkast för ändamålet.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Hydrofor med vattenpump-tråden

Inlägg av LeCanard »

TomasL skrev: 13 oktober 2022, 15:28:18 Blåsan i hydropressen måste vara hel, annars funkar det inte, du har en "Däcksventil", troligen på gaveln där man fyller på luft.
Trycket i Hydropressen skall vara runt 0,3 bar under tillslagstrycket för pumpen, när systemet är helt trycklöst, dvs pump avstängd och tappställena öppnade.
Hmm.. Någon luftslang eller nippel har jag ännu inte lagt märke till, så det måste jag också kolla.. även om tankens "baksida" sitter riktigt eländigt till. Det ät trångt, riktigt trångt att komma in där. Manometern sitter ju på pumphuset, så den visar ju vattentrycket.

Edit: Jo, helt riktigt, där sitter det en nippel, bakom en påsnäppt plastkåpa.
Men nu pockar Fru Anka på uppmärksamheten (någonting om matlagning), så jag får återkomma med hur pumpigångsättningsprojektet fortskrider
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: pumpigångsättningsprojekt

Inlägg av mrfrenzy »

Det behövs inte någon tratt heller, det är bara lossa skruven och fylla med en femlitersdunk tills det är fullt. Sätt i skruven igen och starta pumpen.

Det gör ju inget om man spiller lite vatten på golvet i det utrymmet :)
pump.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14822
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hydrofor med vattenpump-tråden

Inlägg av rikkitikkitavi »

LeCanard skrev: 13 oktober 2022, 14:26:09 Jo, självklart har vi stadsvatten, men eftersom det nu finns en brunn, varför inte ha den brukbar?
Innan vi byggde om kåken så fanns där ett komplicerat system där om man ville, kunde använda brunnsvattnet till att spola toaletterna med. Ett virrvarr av rör, ventiler och kranar. Vi har rivit ur vattenradiatorerna och den lilla sketna gasvarmvattenberedaren och ersatt dessa med luftvärmepump samt en 200 liters elektrisk VVB.
Nu tänkte vi bara använda brunnen för trädgårdsvatten.

så här såg rörjoxet ut under den gamla varmvattenberedaren, rören till hydroforen går ut genom väggen längst ner till höger:
Nya köket 1.jpg
Nu kanske ni inte duschar så mycket men i Perpignan hade jag satt in en Indol eller vad motsvarande kan heta i södra Frankrike (tillverkaren heter i Kina Midea och säljer allsköns värme/AC /varmvattenlösningar) för att tillverka tappvarmvatten. Den använder den behagliga uteluften att producera varmvatten med via en värmepump. Då dessa har ganska höga luftflöden är de inte lämpliga att använda som frånluftsventilationsvärmepumpar (nej, jag vet INTE vad det heter på franska) men de fungerar bra ner till ca 5-8C och gärna då i fuktig luft.

https://indol.se/modeller/

I ert förnöjsamma klimat kan man räkna med att elförbrukningen minskar med ungefär 2/3. Jag tillbringade några vårmånader i Girona för ett halvt liv sedan.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: pumpigångsättningsprojekt

Inlägg av Palle500 »

Viktigt att du har trycksidan öppen när du luftar ur pumpen.
Alltså ha kulventilen öppen när du fyllt på vatten i pumphuset och startar pumpen. Låt kulventilen vara öppen tills det kommer jämt flöde med vatten utan luftstötar. Sen kan du stänga kulventilen.
Pumpen suger lättare om den slipper jobba med tryck på trycksidan.
Ang backventil nere i brunnen. Om backventilen läcker så märker du det på att trycket försvinner om du låter pumpen stå avstängd efter att du fått upp lite tryck i tanken.
När allt detta fungerar så spolar du vatten tills pumpen startar och noterar trycket typ 1-2 bar. Då pumpar du gummiblåsan till detta tryck minus några hekton. Obs! Stäng av pumpen och öppna kranen när du pumpar upp gummiblåsan.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: pumpigångsättningsprojekt

Inlägg av Janson1 »

På bilden ser det ut som att det sitter en backventil precis på pumpen innan sugslangen. (Den i mässing som är lite vinklad) Om sugsidan är helt tät kan man klara sig med bara den backventilen.(ingen i brunnen) Om det är långt mellan brunnen och pumpen så kan det vara svårt att få ur all luft, det bildas luftfickor i sugslangen lite här och var och då kan man vara tvungen att sätta denna backventilen också. Kolla in i ventilen så den dels är hel och att det är fullt med vatten i hela sugslangen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: pumpigångsättningsprojekt

Inlägg av danei »

När jag drog igång min efter byte av sugslang började jag att fylla slangen så mycket det gick. Sedan fyllde jag pumpen. När jag sedan startade pumpar den några liter luftblandat vatten för att sedan stanna på grund av luft i pumpen. Det jag gjorde var att sätta en slang på utloppen som jag hade i en hink. När jag då stängde av pumpen sög den tillbaka vatten. Efter ett gäng starter hade den fått ur sug luften. Men då har jag igen backventil på pumpen.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: pumpigångsättningsprojekt

Inlägg av LeCanard »

Janson1 skrev: 14 oktober 2022, 07:08:08 På bilden ser det ut som att det sitter en backventil precis på pumpen innan sugslangen. (Den i mässing som är lite vinklad) Om sugsidan är helt tät kan man klara sig med bara den backventilen.(ingen i brunnen) Om det är långt mellan brunnen och pumpen så kan det vara svårt att få ur all luft, det bildas luftfickor i sugslangen lite här och var och då kan man vara tvungen att sätta denna backventilen också. Kolla in i ventilen så den dels är hel och att det är fullt med vatten i hela sugslangen.
Det är ingen backventil, utan ett grovfilter. Det sitter en ”rörstump” av mässingsnät inne i vinkeln.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: pumpigångsättningsprojekt

Inlägg av Janson1 »

Ok, ja men då är det uträtt! Blir vattnet kvar i sugslangen?
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Hydrofor med vattenpump-tråden

Inlägg av LeCanard »

rikkitikkitavi skrev: 13 oktober 2022, 22:02:47
LeCanard skrev: 13 oktober 2022, 14:26:09 Jo, självklart har vi stadsvatten, men eftersom det nu finns en brunn, varför inte ha den brukbar?
Innan vi byggde om kåken så fanns där ett komplicerat system där om man ville, kunde använda brunnsvattnet till att spola toaletterna med. Ett virrvarr av rör, ventiler och kranar. Vi har rivit ur vattenradiatorerna och den lilla sketna gasvarmvattenberedaren och ersatt dessa med luftvärmepump samt en 200 liters elektrisk VVB.
Nu tänkte vi bara använda brunnen för trädgårdsvatten.

så här såg rörjoxet ut under den gamla varmvattenberedaren, rören till hydroforen går ut genom väggen längst ner till höger:
Nya köket 1.jpg
Nu kanske ni inte duschar så mycket men i Perpignan hade jag satt in en Indol eller vad motsvarande kan heta i södra Frankrike (tillverkaren heter i Kina Midea och säljer allsköns värme/AC /varmvattenlösningar) för att tillverka tappvarmvatten. Den använder den behagliga uteluften att producera varmvatten med via en värmepump. Då dessa har ganska höga luftflöden är de inte lämpliga att använda som frånluftsventilationsvärmepumpar (nej, jag vet INTE vad det heter på franska) men de fungerar bra ner till ca 5-8C och gärna då i fuktig luft.

https://indol.se/modeller/

I ert förnöjsamma klimat kan man räkna med att elförbrukningen minskar med ungefär 2/3. Jag tillbringade några vårmånader i Girona för ett halvt liv sedan.
Girona, 8 mil söderut är en förtjusande liten stad. I Girona finns f.ö. också det närmaste Bauhausvaruhuset. Dock råder det inte brist på liknande ställen här, Leroy Merlin, Castorama, Tridome, m.fl.
Och jag har inga planer på att bygga om köket igen för att byta VVB:n. Jag skulle tro att vi duschar 'normalt' för ett hushåll med två pers. Och med nattaxa för varmvattnet är nog inte kostnaden för en värmepump till plus ombyggnation riktigt motiverad. Förhoppningsvis så håller det som sitter där nu, ett tag framöver.
Skriv svar