Python, bra eller mediokert ?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Python, bra eller mediokert ?

Inlägg av Palle500 »

Bra talat Icecap!

Du får skriva lite def rader åt svärfar där du mappar danska till C.
#define hvis if
osv....
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Python, bra eller mediokert ?

Inlägg av DennisCA »

Klas-Kenny skrev: 13 oktober 2022, 13:57:42
Icecap skrev: 13 oktober 2022, 13:31:38 Helst skulle jag ha Borland C Builder med NI-drivrutin, då skulle det bli kul.
Ett litet tips bara, även om det kanske är lite sent tillsagt vad gäller just det programmet.
Jag har pratat med NI-pryttlar ifrån .NET/C#, finns drivrutiner för det.

Tycker C# är välfungerande och relativt lätt att komma igång med om man är van vid C/C++.
Tittar på C och kommer från C# (och javascript och vB). Tycker det är många likheter. C intresserar mig då det är närmare hårdvaran, tänker det kan vara nyttigt att lära sig.
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Python, bra eller mediokert ?

Inlägg av Bo.Siltberg »

C är ju inte objektorienterat, men det är egentligen en fördel. C++ är ingen höjdare där.
C-program går att begripa... C++ behöver egentligen en specialeditor som kan nysta upp datatyper och arv.

Python är för mig det självklara scriptspråket när man behöver skriva lite mer avancerade program.
För enklare Linux-nära saker är står sig bash och gawk fortfarande bra.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Python, bra eller mediokert ?

Inlägg av Icecap »

Palle500: Jag har funderat på det - men underhåll o debugging blir en mardröm och då svärfar rent faktisk inget fattar av detta blir det bara massa jobb för otroliga mängder problemer.

Det vill vara mycket enklare att han bara accepterar att if() betyder om() osv. o går vidare därifrån.

Huvudproblemet är att han INTE för sitt liv kan räkna ut hur man löser en funktion, alltså planeringen. Han kan faktuellt inte planera pga. den NLD (Non-verbal Learning Disorder) han har o kan du inte planera hur du vill lösa en uppgift ÄR det svårt.

Men han har hård förnekande på att det skulle vara fel på honom!

Min erfarenhet är att vet man stegen man ska göra för att lösa en uppgift kan man göra det i nära nog alla programmeringsspråk. Alla nya har en starttröskel men det är allt.
pannkakspanik
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 december 2022, 09:20:52

Re: Python, bra eller mediokert ?

Inlägg av pannkakspanik »

För att ansluta till den ursprungliga frågeställningen och till vad många skriver här, det beror på. Python är ett exceptionellt bra språk för att snabbt lösa komplexa problem. Det är också en tacksam inkörsport till programmering, objektorientering osv.

Frågan bör kanske snarare ligga i vilket problem som behöver lösas. Vill man spendera tiden till att lösa problemet, eller spendera tid till att fixa koden som är tänkt att lösa problemet. Är det en temporär lösning eller en mer permanent lösning där hög prestanda inte är ett stort krav? Handen på hjärtat, de flesta är inte särskilt lidande av den marginellt lägre prestandan, så vida man inte jagar klockcykler, men då är man kanske redan fel på det med fel språk. För övrigt så har Python 3.11 en prestandaförbättring på 10-60% tack vare CPython.

Själv kör jag C och ASM för att vrida ur allt jag kan ur hårdvaran, Python när jag vill göra högnivåsaker, prototypa, knåda data osv. Python är ett av de vanligare språken som används i AI-tillämpningar. Se ex. Stable-Diffusion eller ChatGPT.

Summa-sumarum...Med tiden lär man sig vad som löser problem effektivt och det är aldrig fel att lära sig flera språk. Ibland bygger man mer effektiva lösningar genom att ta styrkorna ur de olika språken.
Skriv svar