Dokumentation av hårdvarudongel

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Dokumentation av hårdvarudongel

Inlägg av Icecap »

Sant. Det var enklare än att fixa en ny dongel.

Och det borde vara möjligt än idag att göra något liknande.

Det är tydligen ett DOS-baserat program, COM-port adressor finns i en tabell och den sökning kan letas upp i en debugger.
Sedan kan resten vara stort sett det samma.

I mitt fall var det en genomgång:
Entry_Point:
Ladda adress för LPT1, kalla Dongel_Check
if Z-flagga set hopp till Allt_OK
Ladda adress för LPT2, kalla Dongel_Check
if Z-flagga set hopp till Allt_OK
Ladda adress för LPT3, kalla Dongel_Check
if Z-flagga inte set hopp till Du_Har_Ingen_Dongel
Allt_OK:

Programmet bestod av 2 delar/filer och exakt samma funktion fanns i båda.

Det enklaste hade väl varit att ersätta första steg med "jump Allt_OK".
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Dokumentation av hårdvarudongel

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag har gjort något liknande för 30 (?) år sedan.
Bakgrunden var att ett företag haft inbrott och fått sin dator stulen inklusive hårdvarulås. Backup av program och data fanns men de som levererat programmet fanns inte kvar så något nytt hårdvarulås gick inte att ordna.
Hur som helst gick det förvånansvärt fort att fixa detta med singel step i debug och patcha bort några instruktioner i exe (eller com ?) filen.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dokumentation av hårdvarudongel

Inlägg av MiaM »

En del mjukvaror är dock krångligare att "ändra" eftersom de kollar checksummor och liknande.

Ett riktigt effektivt kopieringsskydd lär något spel haft - det kollade efter olika tecken på att det är en piratkopia och varje koll gjorde spelet svårare. Det lär ha tagit nåt år istället för bara enstaka dagar eller möjligtvis veckor innan det kom nån fullständig knäckning av det spelet, vilket givetvis lär ha ökat inkomsterna en hel del. Där var det inget hårdvarulås men istället användes trick då disketterna producerades. Minns inte vad just dessa spel använde, men poängen var väl att skapa disketter som inte är möjliga att skapa med den diskdrive och kontroller som användarna har. Nyss nämnda spel var väl för Amiga eller kanske Atari ST, men som exempel så hade 1541-diskdriven till Commodore 64 & co enbart 2k RAM vilket gjorde att den kunde inte skriva ett helt spår med valfri data med mindre än att man byggde om diskdriven så att den fick mer minne. Därmed gick det inte att återskapa disketter som enbart kan skrivas med mer än 2k "unikt" data i ett svep. När Commodore senare släppte diskdrivearna 1570 och 1571, tänkta till Commodore 128, så "löstes" detta problem eftersom dessa hade mer minne och kunde därmed skriva disketter med intakt kopieringsskydd. Givetvis så blev de spel som använde detta skydd också knäckta, men det gick ju inte för en slumpvis användare att bara köra diskkopiering på originaldisketterna (utan att ha en 1570/1571).
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Dokumentation av hårdvarudongel

Inlägg av Mickecarlsson »

:back:
Starta ny tråd om knäcka kopieringsskydd😡
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dokumentation av hårdvarudongel

Inlägg av TomasL »

Det får vi inte.
Skriv svar