Är NVIS fake news?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JohanN9
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 augusti 2022, 08:27:25

Är NVIS fake news?

Inlägg av JohanN9 »

Jag har gjort många försök att ta emot radiokommunikation på 80m bandet med en lång horisontell vajer ett par meter övar marken. Men jag hör i princip inget alls som sänds inom 200km.

Är det där med NVIS något som fungerar i teorin, under exakt rätt omständigheter? eller har jag gjort något fel?

https://sv.wikipedia.org/wiki/NVIS
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Är NVIS fake news?

Inlägg av Bigstone »

Det borde funka men man får ju en klart dämpad signal både in och ut, sen beror det ju på konditionerna också.
Man kan i stort sett lägga en 80m dipol direkt på backen, funkar bäst på sand/sten/snö, och kunna köra utan några större problem men som sagt, NVIS bygger ju på "andra sidan kullen" typ ett par km bort som jag fattat det. Om det samma gäller en ändmatad halvvåg vet jag inte däremot.
(Har en 80m dipol på 8m höjd och fungerar väldigt bra. Har tyvärr inte möjlighet att få upp den en halv våglängd, än mindre en hel våglängd så det blir NVIS hur ENVIS jag än är. :mrgreen: )
Senast redigerad av Bigstone 5 oktober 2022, 16:26:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Är NVIS fake news?

Inlägg av Klas-Kenny »

Det gäller ju också att det faktiskt finns någon att lyssna på.
Det är ju inte extremt många som använder sig av 80m till vardags precis. Med goda konditioner så att man når långt så finns det ju en hel del trafik, men just att någon i närområdet sänder är det kanske inga jättestora odds för.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Är NVIS fake news?

Inlägg av Marta »

Där jag bor i södra sverige funkar det jättebra med en antenn på mellan 5 och 3 meter höjd att ta emot på 80m. Jönköpingstrakten hörs fint, Stockholm betydligt sämre. NVIS är fakta, det fungerar alldeles utmäkt.

Du skriver inte var Du bor eller vad Du har för utrustning och hur det står till med störnivån. Med en av de allra enklaste mottagarna för SSB/CW, i princip konsumentradio med BFO, så funkar det sk*t vilken antenn Du än har. Samma sak om Du har -60dbm mobilladdare att lyssna på
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Är NVIS fake news?

Inlägg av Bigstone »

Hmmm... att använda en mobilladdare som mottagare var något nytt. :D (Sorry Marta, kunde inte låta bli. ;) )
Skriv svar