Elverk som ger 230V mot N men bara 175 mot PE

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Smithsn
Inlägg: 2
Blev medlem: 4 oktober 2022, 19:37:18

Elverk som ger 230V mot N men bara 175 mot PE

Inlägg av Smithsn »

Gokväll, jag har ett elverk 2,2kW + 7,5kW Defenda Z7500R3, som jag skulle testa mot nya reservkraftsomkopplaren på huset idag. Jag startade upp det och ville provmäta innan inkoppling och det fanns både 400V och 230V lite här och där 😅 Jag öppnade upp och fick se att t ex alla matningar fram var draget med 1mm2-trådar och flera hade smält så jag bytte ut alltihop mot 2,5or. Jag köpte det nytt 2016 och det har inte gått många timmar, bl a har jag aldrig använt trefasen

Nåväl. När jag hade bytt alla trådar och startar upp så får jag ut 230V (238) på samtliga tre faser när jag mäter mot N. Men när jag mäter mot jord får jag 167, 177 resp 187 och det är oavsett vilken jord jag mäter mot. Även när jag mäter direkt på generatorn får jag samma resultat. Den har ju fyra plintar L1, L2, L3 och N. Samt en PE bredvid. Vad som också kommer fram är att jag får 12-13v mellan N och PE. Mellan faserna får jag 400V (406). Har isär alltihop igen men kan inte se att det skulle vara fler fel, åtminstone inte okulärt. Bakom panelen sitter vad jag kan se ett enda motstånd mellan bl a jord och något annat som mäter 332ohm (skruvade förvisso inte ut det vid mätning). Det är blått, har tre röda band och möjligen guld som tolerans. I tabellen står det att det ska vara 2200

Någon som har några idéer? Mvh
Senast redigerad av Smithsn 4 oktober 2022, 21:02:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Elverk som ger 230V mot N men bara 175 mot PE

Inlägg av Icecap »

Skyddsjord ska rent faktisk inte vara hårt kopplat till noll eller annat än chassit.

Om du gör samma mätning med en GLÖDlampa över mätpinnarna ville du se att det är(bör vara) noll Volt mellan skyddsjord och vilken fas som helst sant nollan.

Din mätning är som sådan rätt men det är avstörningskondingar samt strökapacitanser som överleder minimalt med energi.

Minimalt med energi över en mycket liten belastning = rimlig hög spänning.

Istället för en glödlampa kan du ta ett 100k motstånd - men finns det något fel kan det bli varmt snabbt så mät snabbt o effektivt.
Smithsn
Inlägg: 2
Blev medlem: 4 oktober 2022, 19:37:18

Re: Elverk som ger 230V mot N men bara 175 mot PE

Inlägg av Smithsn »

Det jag blev mest brydd över var att jag inte fick ut 230v mot PEn men att jag fick det mot N. Förvisso helt obelastat men motorn har ju ett fast varvtal vid drift
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Elverk som ger 230V mot N men bara 175 mot PE

Inlägg av Icecap »

PE är en nollning av chassi så att om en ledning hoppar av inuti enheten och t.ex. en fas lägger sig på chassi ska PE avleda till jord så att du/person är skyddad.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Elverk som ger 230V mot N men bara 175 mot PE

Inlägg av FormerMazda »

Obelastad mätning ger dessa resultat.
Om du spänningsmäter med ena proben i handen och den andra i luften så bara du närmar dig spänningsförande delar så kommer du se en ökning i mätvärde.
Eller gnugga mot byxorna så mäter du massor.

Då ja, du mäter en massa mellan fas och jord/chassie, men jordar du ner jorden och mäter med som icecap föreslår typ en glödlampa ansluten så kommer du mäta noll eller nära noll över den. ANNARS har du ett problem. :)
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Elverk som ger 230V mot N men bara 175 mot PE

Inlägg av Janson1 »

Mina två äldsta elverk har jord och nolla ihopkopplade på generatorn. Och jag tror det är helt rätt, så är det väl i verkligheten med på alla kraftverk?
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Elverk som ger 230V mot N men bara 175 mot PE

Inlägg av MiaM »

Rätt eller fel beror på hur de ska användas.

Med reservkraftomkopplare så lär man ha sammankopplingen på något ställe där det anses lämpligt, t.ex. precis före reservkraftomkopplaren istället för i själva generatorn. Om ihopkopplingen sitter i generatorn och jordledaren släpper så kommer generatorns hölje flyta i spänning jämfört med sann jord. Med reservkraftomkopplare ska man dessutom ha jordtag, och det är väl där detta jordtag ansluts som man bör koppla ihop nolla och jord.

Om man istället matar någon/några laster direkt så är det smidigt med sammankoppling i generatorn. Även här är det lämpligt att ha jordtag, men ofta lär man väl inte ha något jordtag. Jordfelsbrytare fungerar på apparater som faktiskt är jordade, och hjälper också till om man har ett ganska dåligt jordtag (som ändå leder ström nog för att lösa ut en JFB).
Skriv svar