Relän elmoppe från 70-talet
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Grejen är att det är för sent att märka upp kablarna då jag testade TomasLs lösning vilken inte fungerar rakt av utan behöver då sannolikt byta även kopplingarna till tändningslås etc.
Generellt kan sägas att det finns 4 kabeldimensioner där batterikablarna är störst (4), den röda kabeln mellan relä 1 och 3 näst störst (3), alla övriga kablar mellan reläna och motorn (2) och minst är de som går från reläna någon annanstans (1)
Generellt kan sägas att det finns 4 kabeldimensioner där batterikablarna är störst (4), den röda kabeln mellan relä 1 och 3 näst störst (3), alla övriga kablar mellan reläna och motorn (2) och minst är de som går från reläna någon annanstans (1)
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Så här ser de båda brytarna ut som gasvajern reglerar.
Båda är normalt slutna utan gas. Vid lätt gas bryts brytaren till höger. Vid full gas är båda brytarna brutna.
Båda är normalt slutna utan gas. Vid lätt gas bryts brytaren till höger. Vid full gas är båda brytarna brutna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Lägger in en bild på kopplingsschemat igen om det underlättar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Relän elmoppe från 70-talet
Dela upp problemet i flera delar.
1. Red ut hur motor och batterier skall vara kopplade för att få lågfart och högfart.
2. Sen bestämmer du hur gasreglaget skall kunna styra solenoiderna så att då få låg och höghastighet.
Lågfart är när motorn matas med 12 volt antingen från ett eller två parallellt kopplade batterier.
Högfart är när batterierna är seriekopplade och då matar motorn med 24 volt.
Du har inte berättat om det behöver finnas backläge på mopeden, tex flakmopeder behöver oftast backfunktion. Men en tvåhjuling räcker det med två farter framåt.
Skulle du klara dig med endast högfartsläget? Ja då är det simpelt att åstadkomma detta med endast 1 solenoid.
Dina ritningar är felritade så fundera inte mera på detta. Ang att Säter vill veta vilka kablar som är grova och klena så menade han inte bokstavligen utan att du skall rita grova streck för de ledningar som motorströmmen går i. Samt klena streck för styrsignaler som styr solenoider m.m.
Sen måste rätt namn på sakerna användas. Solenoid använder jag för att klargöra att jag menar reläer som hanterar motorströmmen. Men rätt är nog relä 1-3. Sen heter kontakterna i gasreglaget inte "mekaniska reläer" utan det är mekaniska kontakter/brytare.
Bilderna på dessa brytare är lite svårtolkade. Ser ut som om det är två kontakter i varje brytare. Den ena är sluten och den andra är öppen i vila. Men bättre bilder behövs och gärna en helbild på mopeden.
1. Red ut hur motor och batterier skall vara kopplade för att få lågfart och högfart.
2. Sen bestämmer du hur gasreglaget skall kunna styra solenoiderna så att då få låg och höghastighet.
Lågfart är när motorn matas med 12 volt antingen från ett eller två parallellt kopplade batterier.
Högfart är när batterierna är seriekopplade och då matar motorn med 24 volt.
Du har inte berättat om det behöver finnas backläge på mopeden, tex flakmopeder behöver oftast backfunktion. Men en tvåhjuling räcker det med två farter framåt.
Skulle du klara dig med endast högfartsläget? Ja då är det simpelt att åstadkomma detta med endast 1 solenoid.
Dina ritningar är felritade så fundera inte mera på detta. Ang att Säter vill veta vilka kablar som är grova och klena så menade han inte bokstavligen utan att du skall rita grova streck för de ledningar som motorströmmen går i. Samt klena streck för styrsignaler som styr solenoider m.m.
Sen måste rätt namn på sakerna användas. Solenoid använder jag för att klargöra att jag menar reläer som hanterar motorströmmen. Men rätt är nog relä 1-3. Sen heter kontakterna i gasreglaget inte "mekaniska reläer" utan det är mekaniska kontakter/brytare.
Bilderna på dessa brytare är lite svårtolkade. Ser ut som om det är två kontakter i varje brytare. Den ena är sluten och den andra är öppen i vila. Men bättre bilder behövs och gärna en helbild på mopeden.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Kopplingsschemat du publicerat är felaktigt och lan inte fungera.
Om du Kopplar som jag ritade så fungerar det, under förutsättning att endast en mikrobrytare är aktiverad i taget.
Posta bilder när gashandtaget är helt släppt, vid "Halgas" och vid "Fullgas".
Bilden du postat verkar vara vid Fullgas, gissar jag.
Om du Kopplar som jag ritade så fungerar det, under förutsättning att endast en mikrobrytare är aktiverad i taget.
Posta bilder när gashandtaget är helt släppt, vid "Halgas" och vid "Fullgas".
Bilden du postat verkar vara vid Fullgas, gissar jag.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Jag har kopplat som du visade TomasL men funkar inte.
Och sorry, skrev fel. Bilden visar full gas dvs båda brytare brutna. Är mikrobrytare de två kontakter i brytaren som antingen är brutna eller slutna? Mikrobrytarna ändras aldrig individuellt i respektive brytare utan har alltid lika status.
Vid ingen gas är båda brytare slutna (inkl mikrobrytare)
Vid halvgas är höger brytare bruten (båda mikrobrytare), vid fullgas bryts även den vänstra brytaren och därmed är alla mikrobrytare brutna. Ska ta fler foton senare om det underlättar
Och sorry, skrev fel. Bilden visar full gas dvs båda brytare brutna. Är mikrobrytare de två kontakter i brytaren som antingen är brutna eller slutna? Mikrobrytarna ändras aldrig individuellt i respektive brytare utan har alltid lika status.
Vid ingen gas är båda brytare slutna (inkl mikrobrytare)
Vid halvgas är höger brytare bruten (båda mikrobrytare), vid fullgas bryts även den vänstra brytaren och därmed är alla mikrobrytare brutna. Ska ta fler foton senare om det underlättar
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Ja ta mer foton, det är just brytarnas funktion som är intressant.
I varje mikrobrytare sitter det förmodligen två stycken separata brytare, rimligtvis borde en vara NO och en NC, men det är svårt att se på bilderna.
Om du kunde summra mellan de olika skruvarna i både aktiverat och oaktiverat läge vore det bra.
Numrera då skruvarna 1-4 från vänster till höger
summra då:
1-2
1-3
1-4
2-3
2-4
3-4
gör detta i bägge lägena, ange om det piper eller inte.
När vi vet hur brytarna fungerar, så kan du få ett korrekt schema
I varje mikrobrytare sitter det förmodligen två stycken separata brytare, rimligtvis borde en vara NO och en NC, men det är svårt att se på bilderna.
Om du kunde summra mellan de olika skruvarna i både aktiverat och oaktiverat läge vore det bra.
Numrera då skruvarna 1-4 från vänster till höger
summra då:
1-2
1-3
1-4
2-3
2-4
3-4
gör detta i bägge lägena, ange om det piper eller inte.
När vi vet hur brytarna fungerar, så kan du få ett korrekt schema
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Problemet med ditt kopplingsförslag TomasL är att redan vid påslagen tändning så drar re1 vilket förbrukar onödigt med energi ur batteriet.
Noterar även att vid lågfart så används endast ett batteri, vore bättre om båda var parallell kopplade då.
Sen kräver din lösning att lågfart endast är påverkad vid lågfart men inte vid högfart. Som jag tolkar kurvstyrningen så fortsätter lågfartsbrytaren att vara påverkad även vig högfart.
Men jag har inte klurat ut hur man skall koppla för att få ordning på ovanstående irritationsmoment. Så visst bättre att koppla som du föreslår än att inte kunna köra alls
Noterar även att vid lågfart så används endast ett batteri, vore bättre om båda var parallell kopplade då.
Sen kräver din lösning att lågfart endast är påverkad vid lågfart men inte vid högfart. Som jag tolkar kurvstyrningen så fortsätter lågfartsbrytaren att vara påverkad även vig högfart.
Men jag har inte klurat ut hur man skall koppla för att få ordning på ovanstående irritationsmoment. Så visst bättre att koppla som du föreslår än att inte kunna köra alls
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Jo, förvisso så med att en solenoid är dragen.
Problemet är ju att vi inte riktigt vet hur kammen påverkar brytarna och hur brytarna är konstruerade, därav behov av flera foton eftersom man inte kan vara på plats och se verkligheten.
Och palle, det var ett 3-minutersjobb att slänga ihop det förslaget.
Problemet är ju att vi inte riktigt vet hur kammen påverkar brytarna och hur brytarna är konstruerade, därav behov av flera foton eftersom man inte kan vara på plats och se verkligheten.
Och palle, det var ett 3-minutersjobb att slänga ihop det förslaget.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Jag är också övertygad om att originalkopplingen har växlat mellan serie och paralellkopppling av batterierna.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Jag förstår nu brytarna när jag tittar närmare.
Men förstod inte riktigt din numrering så skrev ner och fotade det. Hoppas förståeligt
Men förstod inte riktigt din numrering så skrev ner och fotade det. Hoppas förståeligt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Bild på full gas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Bild på halv gas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Ingen gas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Slutligen en bild på åbäket.
En Kynast K374 från 1980
En Kynast K374 från 1980
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.