Batteriproblem i liten solanläggning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Batteriproblem i liten solanläggning

Inlägg av ie »

Hej.

På sommarstugan har jag 200W solpanel, som laddar ett 100Ah fritidsbatteri köpt på Biltema för fem år sen för 1500 kr.

Förbrukningen är väldigt liten, typ konstant 0,2A (PAX-fläkt och ett par smålampor) samt toppar på drygt 1A när jag tänder takbelysningen på toan.

Nu i slutet på sommaren verkar batteriet ha "dött" helt. Solen på dagen räcker inte hela natten, utan solregulatorn slår av lasten. Tidigare var det bara på vintern jag ibland fick koppla in en extern batteriladdare, vilket då sker automatiskt när spänningen går under 11,5V.

Med tanke på att anläggningen ännu är såpass liten, så är 1500 kr för ett batteri ganska mycket om det bara håller i fem år. Är fem år en förväntad livslängd på ett batteri?

Bör man satsa på någon annan typ av batteri (eller annan leverantör)?

Mvh
Ingvar
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Batteriproblem i liten solanläggning

Inlägg av Haralt »

Har det stått i ouppvärmd sommarstuga under 5 vintrar? Frusit?
Förmodligen håller ett 12 V bilbatteri(fritidsbatteri) inte längre än 5 år.
Det kanske har stått urladdat längre tider?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Batteriproblem i liten solanläggning

Inlägg av Teknikern »

5 år är vad man förväntar sig av en bly-syracell oavsett var den sitter, allt över detta är bonus.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Batteriproblem i liten solanläggning

Inlägg av mrfrenzy »

Om man regelbundet laddar ur ett fritidsbatteri till 11,5V blir det fort förstört. De är inte gjorda för upprepade djupurladdningar.
Om man använder ett fritidsbatteri "rätt" dvs laddar ur det 25% 20 gånger per år och 50% 5-10 gånger per år så kan det lätt hålla 10-15 år.

Om du ändå har nätspänning tillgänglig för din batteriladdare är det bättre du ställer in den att starta på 12,5V.

Eller köp ett batteri avsett för djupurladdning.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Batteriproblem i liten solanläggning

Inlägg av GFEF »

>Bör man satsa på någon annan typ av batteri (eller annan leverantör)?

En batteri typ med dokumentera lång livslängd är

Nickel-järnackumulator, NiFe

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nickel-j% ... ckumulator

OBS förkortningen NIFE är också ett varumärke använd för NiCd batteri .

Tillverkarna talar om +20år MEN det finns exempel på 85 årliga celler som fortfarande fungera.

https://www.nickel-iron-battery.com/Edi ... 0DeMar.pdf
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Batteriproblem i liten solanläggning

Inlägg av ie »

Haralt skrev: 2 oktober 2022, 18:33:43 Har det stått i ouppvärmd sommarstuga under 5 vintrar? Frusit?
Förmodligen håller ett 12 V bilbatteri(fritidsbatteri) inte längre än 5 år.
Det kanske har stått urladdat längre tider?
Det står i källaren och det har inte varit minusgrader där.

Och det har laddats med extern laddare så fort spänningen sjunkit till 11,5V, så det har aldrigt stått urladdat.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Batteriproblem i liten solanläggning

Inlägg av MiaM »

Håller med om att ifall det finns elnät så är det nog enklast att använda elnätet.

Om du vill som experiment spara lite energi så kan du kanske göra nån koppling med dioder osv så att fläkt och ev lampor drivs direkt från solpanelen då det finns sol, och i övrigt drivs (via lite lägre spänning) från nätet via nätagg.

Men om det inte finns elnät och du t.ex. laddat med något elverk eller liknande så är det väl läge att välja annan batterityp som andra redan är inne på.

Förutom NiFi (som förutom lång livslängd också lär gå att regenerera genom att hälla i annan kemi, mata in massor av ström ett tag, och sen byta tillbaka till rätt kemi och ladda upp, eller nåt sånt) så ska dagens litiumbaserade batterier tåla många fler cykler och också tåla mycket djupare urladdning. Om det går att ställa in dels maxspänning och dels spänningen då lasten bryts på din solladdare du har så bör det gå att ställa om för att passa litiumbaserade batterier. OBS att det finns flera olika typer med olika grad av brandsäkerhet och också skillnad i hur stor ström de klarar (mäts i enheten C vilket är typ ampere delat med batteriets kapacitet i amperetimmar).
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Batteriproblem i liten solanläggning

Inlägg av Akai »

Som flera skriver är 5år ungefär förväntad livslängd. Vissa håller kortare och vissa längre. Det kan tom vara olika på individer av samma batteri.

Vill man ha det billigt är utrangerade bilbatterier en väg att gå. Ofta går de nått år till som "fritidsbatteri" för mindre laster efter att de är slut som bilbatteri.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5677
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Batteriproblem i liten solanläggning

Inlägg av pi314 »

Hur mycket kan man ladda ur ett blybatteri utan att det förkortar livslängden?
Jag har använt 50% som riktmärke, dvs. gå aldrig under 50%.
Jag har ett 12 volt 70 Ah i bilen som blir 15 år mot slutet av året. Jag har, förutom i bilen, även använt batteriet som strömförsörjning till laddare som laddat litiumbatterier. Då har jag:
1. Hållit koll på så att jag aldrig gått under ca 50%.
2. Alltid laddat batteriet fullt efter att jag kommit hem från mina utflykter med laddning.

Den här tabellen ger en bild av sambandet mellan spänning och återstående laddning.

12V Sealed Lead Acid Batteries (AGM & Gel)
Voltage Capacity
12.89V100%
12.78V90%
12.65V80%
12.51V70%
12.41V60%
12.23V50%
12.11V40%
11.96V30%
11.81V20%
11.70V10%
11.63V0%
Jag har hämtat den här.
https://footprinthero.com/lead-acid-bat ... age-charts

Om den tabellen inte är helt uppåt väggarna så är en urladdning till 11,5 volt av ett blybatteri en brutal djupurladdning. Jag skulle försöka att aldrig gå under 50%, dvs. 12,23 volt.
Exakta siffror varierar mellan batterityper och om man mäter spänningen obelastat eller vid belastning.

Men, tänker man gå under 12 volt, då ska man nog lägga undan pengar till ett nytt batteri.

En undran i periferin av batterifrågan. Var är det för belysning på toa som drar 12 watt? Om det är en LED så låter det som 2000 lumen. Kanske var det flera belysningar som tillsammans drog 12 watt?

/Pi
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Batteriproblem i liten solanläggning

Inlägg av ie »

Det är en PAX-fläkt på toan som är på jämt och drivs av 12V. Sen är det tre små spottar i taket, men de är ju inte på så ofta eller länge. Slutligen en liten ljusslinga och en 12V-lampa som lyser dygnet runt. Max 4W drar de gissar jag.

Jag tror att den konstanta förbrukningen snarare ligger runt 6W. Mäter just nu 0,5A men givarna kan visa lite fel.

Tanken är väl också att driva en RPI och kanske routern på 12V också.
Skriv svar