Reparation av radiogrammofon Blaupunkt "Florida"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Reparation av radiogrammofon Blaupunkt "Florida"

Inlägg av Oskar »

20220924_194653.jpg
Historien bakom denna apparat är lite rolig, den ligger till stor del bakom mitt teknik och elektronikintresse. Jag fick radiomöbeln av mina föräldrar, sedan jag spanat in den på loppmarknad cirka 4mil hemifrån. Vid tillfället var jag kanske 12 eller 13 år. Det är en Blaupunkt radiogrammofon från senare halvan av 50-talet, 1957 gissar jag. Modellen heter Florida och har ett barskåp på sidan! Ursprungligen var radion trasig, inget ljud alls. Jag tog mig an felsökningen med stor entusiasm, men med noll och ingen kunskap. Till att börja med så provkörde jag ju och konstaterade att radion var helt tyst. Jag stängde av radion och drog ut kontakten ur väggen .. tittade runt lite och såg att på baksidan sitter några säkringar. Jag petade på en av säkringarna, som jag nog tyckte såg trasig ut och då ... kom åt hållarens båda ändar med fingertoppen, vilket resulterade i en rejäl stöt! Jag förstod det inte då, men kondensatorerna i nätdelen var uppladdade, och eftersom ett motstånd inblandat i matning till de olika rörens anoder hade ett avbrott, så fanns inget laddade ur kondensatorerna då de väl fått spänning på sig, dessutom var rörens katoder fortfarande varma, och så var ju säkringen blåst - så fingret gav ström chansen att flyta.
En bra lärpenning :)

Vid tiden läste jag Allt om Elektronik och gamla böcker om radioteknik, skaffade en multimeter, så att jag kunde mäta spänningar i apparaten och jobbade sakta upp någon slags grundkunskap. Det här var ju före tiden när man kunde googla allt och den enda jag visste som kunde något och som jag kunde fråga, var radiohandlaren i Sorsele, som jag ibland ringde till på kvällarna. Han svarade så gott han kunde och var tålmodig med en vetgirig tonåring, vilket jag uppskattade enormt.

Felet på radion när jag först fick tag på den var ett avbrott i ett motstånd, jag tror att det var det inringade.
fel_0.png
Nu till nuvarande fel.
Sedan något år tillbaka har grammofonläget dragits med ett intensivt brus, mer som ett åskmuller. Jag tänkte direkt att ett motstånd har blivit brusigt, nästan intermittent avbrott, det händer - speciellt med gamla högohmiga kolmassemotstånd. Så, jag plockade ut chassiet och tog in det på arbetsbänken och tänkte att det här är snabbt fixat - eftersom felet dessutom bara uppkommer i grammfonläget borde ett fåtal unika komponenter kunna vara misstänkta. MEN ... sedan följde en förvirrande jakt på felet, satt i timtal. Till slut, fram mot kl 2 på natten, såg jag att jag kunde mäta en spänning på cirka +15V .. i grammofonuttaget. Hmm, om man sätter radion i något av FM eller AM banden, då blev spänningen ändå högre, upp emot 50, 60V. Vad i ...
Till sist klickade det, ett högohmigt läckade mellan anodspänning och grammofoningången! Grammofonläget kopplar signalvägen mellan radiodel och grammofoningång, när man gör det kopplas en 2M resistans in som sitter bakpå grammfonintaget, när man gör så lastar man alltså ned det högohmiga läckaget med något resistivt, alltså sjunker spänningen. Nu började det klarna.

Det visar sig att själva kontakterna, som skjuts fram och tillbaka av bandomkopplarna, som ser ut som ett pianoklaviatur, måste med tiden ha blivit belagda med smuts, som också blivit ledande. DEn kontakt som sitter och bryter anodspänning till radiodelens för, medan LF delen förblir spänningssatta, de kontakterna sitter precis bredvid kontakterna som väljer signalväg mellan radio / grammofon. Lurigt .. och inte så lyckad konstruktion!

Jag sprayade kontaktspray på ovansidan av de rörliga delarna, som såg ut att ha mest damm / smuts på sig och sedan rengjorde jag mekaniskt med en borste för vattenfärg.

Nu är det bättre, men fortfarande intermittent sprak och spänning kommer in i grammfonuttaget... någonstans ligger ledande smuts som jag inte får bort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Reparation av radiogrammofon Blaupunkt "Florida"

Inlägg av Mickecarlsson »

En sådan har jag fixat till för många år sedan.
Jag bytte alla kondingarna och elyterna, sen gick den perfekt.
Den är en bra kortvårgsmottagare, det finns en ratt som heter Lupe (eller liknande), det är fininställningen på kortvågsbanden.
Grammofonen brummar, den är rätt känslig för korrekt jordning, tror jag fick byta den skärmande kabeln för att få rätsida på brummet.
Jag sålde den för några år sedan, saknar den dock, grammofonen gick att ladda med en hög singlar, tror man kunde ha 8 st och den släppte ner dom efter hand.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av radiogrammofon Blaupunkt "Florida"

Inlägg av Oskar »

Ja denna är lite av husets mediacenter, står i köket och den är igång dagligen. Trist bara att inte kunna spela skivor. Jag undviker 45 rpm singlar och LP, då nåltrycket och nålen nog inte är det optimala till ändamålet. Däremot passar spelaren finfint till stenkakor från 30 och 40-talen.

Jag misstog mig, det blev inte bättre med rengöring .. fortfarande 35V i grammofonuttaget, begriper inte. Om jag lyfter på kabeln som går in på kontakten som bryter anodspänning till HF delarna, då blir det knäpptyst .. så det kan inte vara så mycket annat som är fel än själva kontakten. Men .. att plocka ut och ordentligt rengöra denna är ju ett jättejobb, det vet jag inte om jag mäktar med...

Det är kontakten jag ringat in med rött som är problemet. De kontakter som växlar LF signalvägen är kontakterna i grönt, så de sitter olyckligt placerade intill varandra. Jag överväger att sätta en plåt baktill tryckknappsatsen som får hålla en mikrobrytare, som får sköta brytande av anodspänning till HF delarna i stället. Det borde gå att få till så att armen trycks in av kontaktdelarna som rör sig när man trycker ned tangenten på fronten.
fel_1.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av radiogrammofon Blaupunkt "Florida"

Inlägg av Oskar »

Jag har kommit på en fullösning och det tyder på att det är inget annat som är fel, förutom själva kontakterna.

Om jag byter plats på de sladdar som ansluts på kontakterna 8 och 9 på kontaktrad "k", så att när man sätter enheten i grammfonläge, så bryts anodspänningen, till rören i HF delen som tidigare, men det kontaktstift som fortsatt blir spänningssatt, hamnar ett snäpp bort, i stället för att spänning blir kvar på stiften närmast kontakten som växlar LF signalvägen. Då är det minsann tyst i grammfonläget! Radiolägena fungerar också, men i det läget hoppar det upp omkring 20V DC spänning på grammofonanslutningarna, det högohmiga läckaget är alltså kvar. Frågan är om detta är skadligt för kristallpickup:en? Den kommer att ha DC på sig när man har enheten i radioläge. När man sätter enheten i grammfonläge försvinner DC spänningen.

Med multimetern går det inte att mäta upp något DC läckage, så det är något som behöver ha de där 250Volten för att "komma igång".
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av radiogrammofon Blaupunkt "Florida"

Inlägg av SM7CZR »

Hej Oskar, det var ett tag sedan...
Om du mäter med en modern multimeter belastar du kretsen minimalt. Där kan du ha orsaken. Det kan vara en kondensator som håller spänningen uppe.
Försök spåra upp kondensatorn för säkerhets skull. :)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av radiogrammofon Blaupunkt "Florida"

Inlägg av Oskar »

Yes, forumaktiviteten för min del har minskat en del på senare år, från en kanske redan låg nivå. Massor med jobb är väl anledningen!

Nåväl. Nä. Jag är rätt säker på att det här inte orsakas av en konding. Dels har jag bytt allt i signalvägen och varför skulle felet ändra sig bara för att jag fysiskt bytte plats på sladdarna på kontakterna 8 och 9 rad "k"? Som sagt, genom det hamnade det kontaktstift som blir fortsatt spänningssatt i grammofonläget, när anodspänning till HF rören bryts, ett "snäpp till" längre bort från kontakterna som växlar LF signalväg och det är nu knäpptyst i grammofonläget, bruset är borta! Ganska säker på att felet är i kontakterna.
Efter rokaden på kpntakterna så är det som är lite oroande DC spänningen som fortsatt blir över grammofoningången, men nu när man har enheten i något av radiomottagningslägena.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Reparation av radiogrammofon Blaupunkt "Florida"

Inlägg av SM7CZR »

Jag tycker inte om "fulkopplingar" men det är ju din radio så du gör som du vill.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av radiogrammofon Blaupunkt "Florida"

Inlägg av Oskar »

Inte jag heller ...
Jag har varit tämligen frikostig med kontaktspray och pensel och rengjort kontakterna ett flertal gånger där jag kommer åt, men det verkar tyvärr som om problemet sitter någonstans dit jag inte kommer åt att borsta. Med lite hjälp från borsten på rätt ställe är jag säker på att det skulle gå att få bort. Radion ska få stå på bänken ett tag till och få sig fler omgångar rengöring, får se om det släpper. Ett annat alternativ skulle kunna vara att använda den problematiska kontaktsektionen till att med hjälp av en längre DC spänning, dra ett relä som får bryta anodspänningen till HF rören. Spänning till reläspolen skulle man kunna få från likriktad glöd 6,3V
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Reparation av radiogrammofon Blaupunkt "Florida"

Inlägg av breflabb »

Har du provat med citronsyra ? Eller vanlig citron, och krama ur några droppar
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation av radiogrammofon Blaupunkt "Florida"

Inlägg av Oskar »

Nix, inte provat något sådant. Det kanske kan fungera!
Skriv svar