Val av ny styrning till spindel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O
Inlägg: 5688
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av H.O »

Invertern går upp till 600Hz så på den punkten är det OK. Manualen verkar OK. Autotune är bra men du måste fortfarande göra grundinställningar själv (märkspänning/märkfrekvens/effekt osv) annars kan det gå illa.

Det jag funderar på är hurvida man i det här fallet väljer en inverter för 3x400 eller en för 1x230V.
I 99% av fallen skulle jag välja en för 3x400 (om det finns tillgängligt) men i det här specifika fallet funderar jag på om 1x230V inte är bättre med tanke på motorns låga spänning. Med en 400V inverter skall den, för den här motorn, ge ut maximalt 38% av spänningen (vilket ju då sker vid max varvtal). Prins Valiant eller någon annan kanske har bättre koll på om det kan vara ett problem/nackdel att köra så pass låg spänning. Nackdelen med en 230V-matad inverter är självklart man lägger all belastning på en fas.

ETT potentiellt problem är ju motorns isolation. Med en 400V-inverter ligger mellanledsspänningen på 500-600V, klarar motorns lindningar det? Sannolikt ja men kanske värt att undersöka.

EDIT: OK, Bobbox verkar ha lite erfarenhet - verkar inte vara just DEN invertern dock...
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av Bobbox »

Det skall nog vara 400V, det var där mitt problem var. Jag försökte med enfas.
Dokumentationen var ju lite motstridig, det finns nog nån tråd här på forumet där jag hade lite frågor om denna spindel.
Hittade tråden viewtopic.php?p=1228030&hilit=meccanica#p1228030
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av Prins Valiant »

Förslaget till omriktare var en riktig värsting, och faktiskt till vettigt pris. Den klarar i princip allt och mycket, mycket mer. Den klarar definitivt ditt jobb, den är långt över dina behov, men går säkerligen att få att fungera. Risken är att en enstaka parameter av de hundratals som finns råkar blockera något och utan support kan vara svårt att hitta. Ibland kan det bli som att hitta nålen i höstacken.
Finns det inte någon lite mer enkel variant från samma tillverkare? Visserligen är manualen ett föredöme i tydlighet och tekniskk information, men det blir hundratals parametrar att bläddra igenom och kontrollera. Men som jag lovat, jag kan hjälpa till och fylla i en lista.

Om man har tillgång skall man alltid välja en 3-fas omriktare, dess 3-fas fullvågslikriktare ger redan i sig själv en bättre stabilare spänning i mellanledet. Och din motor skall trots allt upp i 400V vid max varv.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av Prins Valiant »

Läste mer om dina omriktarval. Läst mer om fabrikatet, Zonzn, intressant och bra manualer. Läste om dess enklare modeller NZ100 och Z2000, den senare har autotuning, vilket är bra. Speciellt bra om du kan koppla bort spindeln från motorn så det går att köra helt utan last. Annars antar jag att om spindeln ej bearbetar något, går den mycket lätt.
När jag läser mer om NZ100 finns t.o.m. en infoblad för spindelapplikation, 100-400Hz. Så NZ100 har enligt min uppfattning alla de parametrar man kan behöver.


Hur mycket motordata kan du få fram? Finns det någon riktig motorskylt. Berätta i så fall vad som står på den.
Själv upplever jag att Z2000 modellen för 3x400 volt skulle vara utmärkt. Minimal risk att gå vilse i dess parametrar.
H.O
Inlägg: 5688
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av H.O »

Om man har tillgång skall man alltid välja en 3-fas omriktare, dess 3-fas fullvågslikriktare ger redan i sig själv en bättre stabilare spänning i mellanledet. Och din motor skall trots allt upp i 400V vid max varv.
Jag måste missat nått, skylten på befintlig inverter säger ju Output Voltage 153V. Jag tolkar det som att den ger 153V vid max frekvens. Det var anledningen till min fundering om det, i det här fallet, inte vore "bättre" med en 230V-matad omriktare.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av Prins Valiant »

H.O., det är inte fel att ifrågasätta, annars får man inget svar. I en inverter likriktas allt till DC. En 3-fas fullvågslikriktare ger jämnare DC output än en 1-fas fullvågslikriktare. Större inverters har t.o.m. likriktare med 12 dioder. Detta innebär att glättning med kondensatorer blir förbättrat i mellanledet.
Sedan skapar man en syntetisk sinusvåg med hjälp av pulsbreddsmodulering av DC-spänningen. Frekvensen för moduleringen är ofta 5kHz, ibland t.o.m. variabel och högre, för att erhålla en snygg sinusvåg ut. Om man har 5kHz modulering blir resultatet snyggt, oavsett om du kör med endast max 153 volt ut. Om man vill ha ännu snyggare output höjer man moduleringen, nackdel, något större värmeutveckling i invertern.
Egenskapen har medfört att många företag med maskiner för export kör endast med 400V 50Hz motorer oavsett marknad, går bra överallt, 500V nät i Sverige, USA med 460V osv. Det har blivit så vanligt att större företag skriver in i sin förfrågan att endast motorer med samma spänning som maskinens huvudspänning får användas. Även specialmotorer med märkspänning 400V 100Hz används, bättre effekt ut ur samma format.
H.O
Inlägg: 5688
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av H.O »

Det jag "ifrågasatte" var uppgiften att motorn vi pratar om skall ha 400V vid max frekvens.
Annars har jag hyffsad koll på hur en inverter fungerar vilket är anledningen till funderingen.

Säg att upplösningen på PWM-generatorn är 12bitar och att 100% modulering ger 400VAC RMS ut. Om vi aldrig vill ha ut mer än 153V så kommer vi aldrig att modulera "bärvågen" till mer än 38% och det "användbara" antalet bitar i PWM generatorn blir bara strax över 10 - vi "pissar bort" en massa upplösning genom att ha en "för hög" spänning i mellanledet.

Om spänningen i mellanledet var lägre (vilket den är när vi matar med 230V istället för 400V) så använder vi en större del av den spänningen, PWM-generatorn får modulera "bärvågen" till 66% istället för 38%. Därav tanken på en 230V-matad inverter.

Men, frågeställningen är nog mer akademisk/teoretisk än praktisk och en 3-fas matad inverter har fördelar jämfört med en 1-fas matad.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av Prins Valiant »

Jag uppfattar den information vi fått att motorns märkspänning är 153V vid 416Hz, och att invertern justeras efter detta. Men för säkerhets skull är det viktigt att trådskaparen verkligen söker efter motorskylt på motorn.
Nimrod_pro
Inlägg: 91
Blev medlem: 21 september 2006, 20:31:53
Ort: Västervik

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av Nimrod_pro »

Hej, kul att många engagerar sig i frågan!

Ja som jag tolkar det så lämnar den gamla frekvensaren 153V 412HZ 12A vid max varvtal. jag ska se om jag kan dela på toppen och själva spindeln och hitta någon mer märkning. Fick svar med en PDF från Feamat på en "orginal" 4 polig motor, det ända de hade kvar på så gamla spindlar, dvs inte samma som jag har nu, nuvarande har tre ledare ut samt vattenkylning av spindeln...
Faemat CS/3:an har tre utgångar så får väl kanske ta en runda till med FAEMAT, kan ju vara att spindeln är bytt men att man har behållit mekaniken / pneumatiken till verktygsväxlingen där märkningen stod.

Om vi fortsätter att arbeta från hypotesten 153V 412HZ 12A tills jag får fram annan information och bilder.

Jag har tillgång till 3 fas på platsen, hur många kW behöver omformaren vara på om man utgår från att den ska leverera 153V 12A så blir det ju 1,836kW men detta är ju just vid 153V. Hur specas egentligen kW märkningen på frekvensomriktare?

Bifogar PDF:en på den "felaktiga spindeln" om det någon i framtiden behöver information om sin Cortini spindel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av Prins Valiant »

Jag vet en hel del om frekvensare, men mindre om fräsar och deras uppbyggnad invärtes. Är spindelhuset monterat direkt på motoraxel? Jag antar att om du ej aktivt fräser, drar motorn endast lite tomgångsström. Korrekt?
Vad är önskemålet om lägsta hastighet, är det ca 25% av max?

Jag tycker, om du kan köpa den till vettigt pris, att du skall satsa på ZN100 modellen för 3x400 volt. Parametermässigt enkel, men allt som vi behöver finns. Vi satsar på motor typ 153V, 12 Amp och 412Hz. Inga problem med ZN100

När det gäller val av omriktare struntar jag alltid i kW, jag går uteslutande på motorström x knappt 1,5. Då fungerar det bra. Konstant utgångsström skall då vara ca 18 Amp. Du är själv inne på 5,5kW, bör räcka, ett snäpp större skadar aldrig.
Utan kompletta motordata har vi ingen nytta av autotuning. Jag har hitintills aldrig träffat på en omriktare som kan utföra autotuning om cosFi saknas. Det blir manuell tuning som gäller för dig. Stämmer dina motordata kommer en sådan justering gå lätt. Stämmer de ej, får vi lägga ned med jobb med att söka värden. Men jag hjälper dig gärna. Förmodligen får du en lång lista från mig vilka parametrar du måste ändra / kolla.
H.O
Inlägg: 5688
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av H.O »

Jag har tillgång till 3 fas på platsen, hur många kW behöver omformaren vara på om man utgår från att den ska leverera 153V 12A så blir det ju 1,836kW men detta är ju just vid 153V. Hur specas egentligen kW märkningen på frekvensomriktare?
Du glömde nog att det är tre faser. 153V*12A*1.73 = 3.2kW. I det här fallet måste du titta på hur mycket ström omriktaren kan leverera. För att få ut 12A behöver du minst välja 5.5kW-modellen. Det bästa vore såklart att utgå från data på motorn och inte från data på den gamla invertern, kanske är den kraftigt överdimensionerad för motorn i fråga - men vad som helst är bättre än inget.

Sen ska du inte blanda ihop hur många poler motorn har med hur många ledare som kommer ut ur den.
Nimrod_pro
Inlägg: 91
Blev medlem: 21 september 2006, 20:31:53
Ort: Västervik

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av Nimrod_pro »

H.O skrev: 8 oktober 2022, 15:23:56 Sen ska du inte blanda ihop hur många poler motorn har med hur många ledare som kommer ut ur den.
Ja,jag som blandade ihop det hela beror ju på hur motorn är lindad. Kom på nu att nuvarande invertern faktiskt hade en handskriven notering om 153V 412HZ 12A 2poli på racket som innehåller alla styrkort och kraftkomponenter. Återkommer med bilder i tråden.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av mrfrenzy »

Det viktigaste är vilken ström frekvensomformaren kan leverera till motorn, det bestämmer max vridmoment.
Även om din gamla frekvensomriktare bara klarade 12A vid 153V så kanske motorn tål 15A eller mer vid lägre varvtal, då slänger du bort möjligt vridmoment genom att välja en omriktare som inte klarar 15A.

Det vore verkligen bra att titta på motorns märkskylt.
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av Bobbox »

Alla dom här frågorna som dyker upp nu dök upp för mig när jag klabbade med min spindel, det slutade med att jag körde på den gamla spindeldrivaren :)
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av Prins Valiant »

Bobbox, skulle vara intressant att veta vad som klabbade mest. Kort beskrivning. Så att vi kan undvika samma problem.
Skriv svar