Val av ny styrning till spindel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Nimrod_pro
Inlägg: 91
Blev medlem: 21 september 2006, 20:31:53
Ort: Västervik

Val av ny styrning till spindel

Inlägg av Nimrod_pro »

Hej behöver lite input och råd kring hur jag ska tänka vid nybeställning av frekvensomriktare som ska styras av Mach 3.

Den gamla styrlådan stor som en flyttkartong med massa analoga komponenter från 1989 vill jag skippa då skicket är okänt och ersätta med en modern styrning.

Som tur var satt lappen med specen på den befintliga styrningen kvar.

Matas med trefas 380v
Max frekvens 416hz
Output volt 153v
A: 12a

Tre ledare in i spindeln som varvar mellan 5000-25000rpm

IMG_20220928_213639018.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av säter »

Vilken effekt är det på motorn?
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av Prins Valiant »

Jag tycker det är viktigt med en "märkesinverter" i detta fall med en bra manual. Det är en del speciella parametrar som behöver justeras och en bra inverter har även autotuning. I ett annan tråd tittade vi mycket på en China-inverter som i princip hade en värdelös instruktionsbok.

De flesta nya inverters går upp till 400Hz, vilket är obetydligt mindre än 416Hz, skall inte bli några problem om vi sänker output till 147V.
Viktigt att ta reda på hur referensen ges för varvtalet, så att den nya har passande ingång. Eller att den nya styrningens utgång, kan användas på invertern.
Nimrod_pro
Inlägg: 91
Blev medlem: 21 september 2006, 20:31:53
Ort: Västervik

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av Nimrod_pro »

säter skrev: 29 september 2022, 12:50:08 Vilken effekt är det på motorn?
Just märkning på spindeln säger inte mycket tyvärr, har mejlat leverantören på ren chansning.
IMG_20220924_115901891.jpg
Om man räknar baklänges borde den hamna på runt 1836W.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av Bobbox »

Jag förmodar att det är en Cortini-fräs?
Spindeln är nog från Italien och jag har för mig att det var något svenskt företag som hade tillverkat frekvensaren.
Nimrod_pro
Inlägg: 91
Blev medlem: 21 september 2006, 20:31:53
Ort: Västervik

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av Nimrod_pro »

Prins Valiant skrev: 29 september 2022, 13:25:11 Jag tycker det är viktigt med en "märkesinverter" i detta fall med en bra manual. Det är en del speciella parametrar som behöver justeras och en bra inverter har även autotuning. I ett annan tråd tittade vi mycket på en China-inverter som i princip hade en värdelös instruktionsbok.

De flesta nya inverters går upp till 400Hz, vilket är obetydligt mindre än 416Hz, skall inte bli några problem om vi sänker output till 147V.
Viktigt att ta reda på hur referensen ges för varvtalet, så att den nya har passande ingång. Eller att den nya styrningens utgång, kan användas på invertern.
Ja, frågan är var får man mest pang för pengarna?
Styrning blir med signal 0-10v på de motioncontrollers jag har kollat in.

Ställa output V, är det som en "industristandard" eller något man behöver kolla extra när man börjar sortera bort modeller?

Denna frekvensare verkar vara en italienare då det handskrivet på insidan. Ska se till att ta lite mer kort på det hela.
Nimrod_pro
Inlägg: 91
Blev medlem: 21 september 2006, 20:31:53
Ort: Västervik

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av Nimrod_pro »

Bobbox skrev: 30 september 2022, 12:28:55 Jag förmodar att det är en Cortini-fräs?
Spindeln är nog från Italien och jag har för mig att det var något svenskt företag som hade tillverkat frekvensaren.
Korrekt en L300, dock har min dokumentation inte denna spindel med utan bara "orginalet" i den tryckta manualen.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av Prins Valiant »

Det jag menar är att om man köper de billiga Kina-omriktare som finns så är det mer en lågprislösning för att köra en 3-fas 400V Hz motor. Det går varken att finna eller ändra till andra mer sofistikerade saker. Autotuning, vad är det? Finns ej.
Se bara i ditt exempel, du skall nu ha 416 Hz och samtidigt 153V. Sådant är inget problem att ställa in i en standard omriktare, men jag skulle inte klara det med de instruktioner och parametrar som finns i Kina-lågpris. Författarna av manual vet ej vad de skriver om.
Utan aning om prisbild, så har jag god erfarenhet från Telemecanique Altivar och speciellt finska Vacon. Vacon, numera ägda av Danfoss, kan jag utan och innan. De kan fixa detta. När det gäller storlek hade jag gått på samma som originalet, tittat på märkeffekt 12 Amp och köpt den.
Har du några egna tankar på omriktarval, så skriv modellbeteckning, så går jag in i dess manual och kollar att det går att justera.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av säter »

Är det återkoppling av varvtalet från spindeln?
Nimrod_pro
Inlägg: 91
Blev medlem: 21 september 2006, 20:31:53
Ort: Västervik

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av Nimrod_pro »

Tack, då ska jag börja leta runt.
Några goda förslag på var man som privataktör kan handla? Tänker mest på bra erfarenheter / utbud främst, annars finns ju Google :

Säter: Det är ingen återkoppling från spindel.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av gunne »

Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av Bobbox »

En styrning från dom här hade jag på min cortini, Se länk.
http://files.spvspintec.se/catalogue/comp_sp_sv.pdf
Fast en äldre modell.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av säter »

Vilket prisläge hade du tänkt dig?
Nimrod_pro
Inlägg: 91
Blev medlem: 21 september 2006, 20:31:53
Ort: Västervik

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av Nimrod_pro »

https://www.jbcnc.se/frekvensomriktare- ... 00v-p-1629

Kan denna serie vara något att kolla på gällande autotune och inställningsmöjligheter?
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Val av ny styrning till spindel

Inlägg av Bobbox »

Jag hade en likadan spindel som du har på en av mina Cortinisar.
Försökte en del med "vanliga frekvensare" på min spindel men fick det inte att fungera, kan vara min inkompetens :)
Om du ringer Johan på JBcnc och frågar honom om den frekvensaren passar till din spindel så kan du nämna att det är samma spindeltyp som Fredrik/Bobbo krånglade med uppe i knivfabriken :)
Hans kompis lagade den gamla styrningen (Spintec) sen.
Om han inte kommer ihåg kan jag påminna honom :)
Skriv svar