Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av TomasL »

ToPNoTCH skrev: 26 september 2022, 22:43:41 Jag tycker det låter märkligt att alla misstankar nu ligger mot expansionskärlet.
Det är ju till för att jämna ut trycket kopplat till värmesystemets expansion.
Man får varierat tryck med trasigt kärl men man förlorar det inte permanent vilket TS beskriver.

Om TS får noll tryck efter ett tag, och tvingas fylla vatten igen för att få upp det (och har gjort så upprepade gånger) så låter det mer som en läcka.

Jag hade samma symptom förra året och det var ett värmerör i plattan till garaget som spruckit på grund av frost.
Inget märkligt alls, det finns inget expansionsutrymme i systemet, så när vattnet expanderar så trycks det ut via säkerhetsventilen, och till slut finns det inget vatten kvar.
Men, naturligtvis det kan ju vara en läcka också, men det vet man inte förrän expansionskärlet är fixat.

ecenier, passa på att byta säkerhetsventilen också, när du byter exp-kärl, byt även manometern.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av ecenier »

Ok. Varför tycker du jag behöver byta manometer? Är det något som slits eller är det din erfarenhet som säger att manometern som sitter där är dålig? Andra orsaker?

I första hand kommer jag att utvärdera nuvarande expansionskärl. Den verkar vara ok än så länge.

Jag ska justera förtrycket idag eftersom jag har köpt en manometer som är bättre än den sunkiga manometern på cykelpumpen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av TomasL »

De är av billigaste skitkvalitet, och tenderar att sluta fungera emellanåt.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av ecenier »

Ok förstått. Då byter jag den framöver även om det visar sig att expansionskärlet är ok.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av adent »

Jag blev nyfiken på vårat expansionskärl. Liten röd klump 12 liter. Kopplad till Nibe bergvärme. Tycker jag har tappat tryck också ibland och fyllt på lite då och då.

Petade bort ett plastskydd på undersidan och mycket riktigt där satt en bilventil. Knackade jag på tanken så låter hela stum, möjligen att överdelen är lite mer klingande.

Tryckte på bilventilen och ut kom en droppe vatten och lite luft. Fyllde sedan på med luft till ca 0,5 Bar och tryckte ut det igen, kom bara luft. Fyllde på till 0,5 bar igen och lät det vara.

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av adent »

MadModder skrev: 25 september 2022, 17:41:06 När man pumpat upp 0,5 bar i blåsan utan mottryck så är det bara att fylla upp värmebärarsidan till rätt tryck. Trycket i blåsan blir vad det blir då.
Men det behöver du inte tänka på när du köper nytt kärl. :)
Ah, så 0,5 bar ska vara utan mottryck förstås?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av MadModder »

Ja, precis, när kärlets vattenanslutning är öppen ut i atmosfären på något sätt. Det är därför man behöver en manometer på sin luftpump.
Sen när man gjort det fyller man på vatten tills man har sitt rätta vattentryck igen
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av adent »

Men om jag nu inte är så sugen på att tömma elementvattensystemet, vad ska jag då ha för tryck? :) Blir kanske lite lurigt, borde ju släppa ut lite vatten samtidigt då...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av TomasL »

Du behöver inte tömma, du skall göra det trycklöst, finns inga andra sätt. Har du ventiler ut mot radiatorsystemet så stäng dem.
Expansionskärlet skall, om det är rätt monterat sitta innan ventilerna mot VP/Panna
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av MadModder »

Ja, så gjorde väl ecenier? Stäng ventilerna mot radiatorerna, släpp ut allt tryck med säkerhetsventilen, och håll den öppen när blåsan pumpas upp.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av ecenier »

Ja, precis så gjorde jag. Titta på bilden i några inlägg tidigare. Det var ett blått och ett grönt vred som jag stängde efter att jag stängt av bergvärmepumpen. Sedan lätta på trycket på vattensidan med hjälp av säkerhetsventilen. Sen är det bara att pumpa till rätt tryck. 0,5 bar i mitt fall.
I tidigare inlägg har jag även beskrivit sekvensen för hur jag ställde in förtrycket.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av adent »

Ah, då tror jag jag är med! Tackar! Ska kika på detta innan det är dags att veva igång värmen igen. Just nu är den avstängd och brasor och sol får värma huset.

Edit: Bra med EF där man kan hitta fel som man knappt visste att man hade :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av MadModder »

Visa mig din anläggning, så ska jag påpeka alla fel den har. :lol:
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av MattisLind »

Jag har liknande problem hemma just nu. Expansionkärlet är helt fullt. Trycket i systemet pendlar mellan 0,4 och 1,5 bar beroende på vattentemperatur. Det kommer ut varken luft eller vatten när man trycker på pinnen i luftventilen. Men jag lyckas inte trycka in luft med kompressorn. Händer ingenting trots rejält tryck från kompressorn.

Det ser inte ut som att det går att byta ventilen. Är det nytt kärl som gäller?
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av ecenier »

Följ arbetsgången jag beskrev ovan. Det är viktigt att du gör vattensidan av expansionskärlet helt trycklöst innan du börjar pumpa in luft på luftsidan av expansionskärlet.

viewtopic.php?p=1702516#p1702516
Skriv svar