Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av säter »

TomasL skrev: 28 september 2022, 16:52:30 Syresättning av vattnet, samt att det måste monteras ett par meter över högsta punkten, dvs vinden och där finns det frysrisk.
Jag tycker att det här låter som måttliga nackdelar jämfört med att byta tryckkärl vart tionde år.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av MadModder »

Glöm inte rosthål och potentiella vattensakador.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av TomasL »

Öppna kärl får ofta bytas med samma intervall, dock, om det slutna kärlet underhålls, dvs förtrycket kontrolleras med jämna mellanrum, så håller de läng.
Öppna kärl tenderar att orsaka vattenskador, och har man otur så det fryser, så riskerar man att spräcka hela värmesystemet, inklusive panna.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av helmut »

Råkade ut för en mindre läcka så att trycket sjönk efter några veckor. Testade att linda toapepper runt alla skarvar utan att hitta felet.
Som tur var hade jag lagt in flera kranar så jag kunde stänga av delar av huset.
Hittade så småningom felet. Var en skarv som droppläckte och vattnet rann ut i isoleringen runt röret. Eftersom röret var varmt dunstade vattnet varför det inte fanns någon fukt som skvallrade om var läckan var.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av adent »

Hmm, nu har jag tittat på min anläggning. Förre ägaren av huset var rörmokare och likt skomakarns barn så har han inte satt några ventiler alls vad jag kan se. Det finns förstås säkerhetsventil nån som jag tror man kan skruva bort och öppna helt
samt en ventil för att fylla på elementvattenslingan från vanliga vattnet för att öka trycket. Men det betyder att jag inte enkelt kan släppa trycket i elementvattenslingan just bara för expansionskärlet, den röda 12-litersbehållaren med gummimembran... Nån som har nått tips på hur jag ska gå vidare?

Rimligtvis borde jag på måfå kunna släppa ut lite vatten samtidigt som jag pumpar in luft i blåsan? Frågan är hur mycket bara.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av TomasL »

Du kan lugnt släppa trycket och trycka ut vattnet ur kärlet, utan att stänga nånting, det lär inte rinna ut så mycket vatten, i princip bara det som finns i kärlet, dock kanske du får lufta radiatorerna en vända.
Behöver du det, vänta tills det cirkulerat någon vecka och varit uppe i maxtemperatur.
När du skall lufta, stäng cirk-pumpen och vänta en halvtimma eller så.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av svanted »

blåsan borde vara förfylld med c.a. halva kärlets volym.
har du en hand/fotpump, mät deplacementet och räkna antal drag med pumpen för att få in c.a. 6liter luft.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av adent »

Jag pumpade upp till 1 bar, släppte ut vatten till 0,5 bar och upprepade detta ganska många ggr. Det är iaf bättre nu än innan :)
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Hitta läcka i vattenburet värmesystem

Inlägg av ecenier »

Som uppföljning på hur det ser ut med mitt expansionskärl. Trycket har varit konstant (0,8 bar) efter att jag fixat förtrycket och fyllt på med vatten. Alltså så ser mitt kärl ut att fungera som det ska och problemet var troligen att ingen har kollat förtrycket sedan installation och det har år efter år tappat trycket.

Det känns väldigt bra att jag inte direkt drog slutsatsen att det var trasigt och började byta ut det.
Skriv svar