Ladda husets "powerbank" på natten.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av EasyRider »

Halloj. Jag gissar att iaf ngn mer än mig har observerat att elpriset har gått upp "något" senaste tiden. 🤭

Jag har gått äver till timdeb då jag kör värmen och ackumulerar i tanken. Men detta var en mycket bättre metod då jag förr hade en betydligt större tank. Jag behöver skjuta till lite mer värme i tanken.

Idag kör jag en LV-pump.

Jag har spånat mycket på en batteribank till huset och så slog tanken mig att använda doppvärmaren som finna i tanken för detta. En batteribank (24-48v ) som laddas på natten. Och som jag driver en inverter med jämna mellanrum för att mata doppvärman med el. Den är på 3kw.

Men så e de ju så att med.elpatron får jag bara ut den mängs jag stoppar in. Skulld jag istället driva en 3fasinverter på batteribanken. Så skulle jag kunna skjuta till lite energi under dagen till värmepumpen för att ladda tanken och få en bättre utväxling på ddn elen jag stoppar in.

Så spann jag vidare. Tänk en större batteribank. Och en inverter som kan koppla bort matningen till huset. Som driver allt. Såklart behövs en större inverter. Men det borde inte vara omöjligt. Visst invesgeringen blir stor. Men det är många år som vi kommer ha elproblem i landet.

Jag tror att det är ngn typ av solcellsinverter som skall användas. De tror jag kan styra vilken elkälla man skall använda och styra ut detta i husets elsystem.

Det finns säkert många bekymmer att övervinna, och aäkert många nejsägare kring det men jag är väldigt sugen på att testa.

Är det andra häf som funderat i samma banor? Skulle ni välja 3fas över min enfasidé? Hur går era tankar?
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av Haralt »

lättryttarn,
Det går att gör mycket men kostar nog en stor slant.
Om din avsikt är att andra ska förstå vad du har idag och vad du vill åstadkomma, ange då klart och tydligt vad du har idag.

Vad menar du med förkortningen "LV-pump" luftvärmepump, luft-luftvärmepump, luftvattenvärmepump? Vilket fabrikat och typ?
Gäller det ett enfamiljshus? Hur stort, m2, byggår? Nuvarande årsförbrukning, kWh/år? Hur värms huset idag? Vedpanna med akkumulatortank? Hur bereds varmvattnet?
Ackumulatortanken hur stor volym? Varmvattenberedaren hur stor volym?

Mycket är oklart. Egentligen vill du tydligen minska elförbrukningen, det är väl ditt huvudsyfte?
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av Prins Valiant »

Jag förstår inte riktigt omvägen med inverter, verkar fördyrande.
Varför inte skaffa en bra batteriladdare och ladda batterierna på natten.
Sedan beställer du en 3kW doppvärmare som passar batterispänningen. Backer är en svensk tillverkare av värmare som gör vad du beställer.
Valfri spänning, 12, 24 eller 48 volt, vad som är mest lönsamt.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av EasyRider »

Sorry. Det e klart det behövs mer info. I min hjärna när jag ställde frågan så fanns ju alla dessa parametrar, men tydligen så kan man inte lösa mina tankar :)

LV var i min värld luft-vatten. Men såklart så fanns det många olika benämningar som passar in på det :)
Luft vatten. Jobbar mot en ackumulatortank på 500L.
Idag har jag en förbrukning på i runda slängar 13000kwh.
Tanken på 500 tappar värme rätt fort redan det är också därför som jag vill ge den en liten boost under dagen. Idag så kopplar jag på den under den timman som är billigare mitt under dagen (billigare är ju relativt sett.mot topparna. Det e fasen inte billigt)

Vattenburen värme i huset.

Huset är 65+65kvm nedgrävd källare.

En DC-doppvärmare låter ju intressant men faktum kvarstår att på det alternativet så är det bara 1:1 utdelning av värmen jämfört med att använda luftvattenpumpen och få lite utväxling (förluster bortsedda ifrpn)

Jo det kostar lite men samtidigt så har iden vuxit till ngt av en intressant upplevelse. Vilket kan göra att del av investering kan ses som fritidspeng och del kan ses som investering i huset.

En 3fas inverter för solcess ger ju också möjligheten att i framtisen slänga på solceller på taket. Vilket kan ge visst värde för framtiden.

Jag vet att blysyra batterier inte är det bästa valet. Men min ide är att köpa på ett gäng 120Ah (6 st kanske) då hade jag nog kunnat plocka ut en 4Kwh utan att söita för mycket. En 3fasinv.

Skulle man i ett första labbtest klara sig på 30-40000 kr tror ni?
Skulle det vara svårt att hitta en 3fasinverter som klarar sig på de pengarna så hade ju ett alternqtiv varit att enbart köra värmepumpem på batteribanken och att laddningen av batterierna sker under natten. Men då skulle det krävas en större mängd batterier. Dock hade man fått ert ngt bättre COPvärde att då intr köra värmningen på natten utan på dagen då det oftast är några grader varmare och köra laddning på natten... men som sagt. En betydligt större batteribank.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av svanted »

det måste inte vara batterier, det går ju bra med bara acktankar,
de värsta dagarna i börjar på september var skillnaden 5kr/kwh mellan 24:00 - 06:00 och resten av dagen, då det skiljer med än faktor 10 är det effektivare än någon VVP
en accumulator på 500L kan accumulera 500wh/grad och kör man dem till 100°C blir det c.a. 40kWh per tank.
men problemet är ju att hinna ladda dem under de 6 timmar elen är billig.
det krävs 10 A per ackumulator för att få upp den till 100°C på 6 timmar.
men det beror på var du bor, det kanske räcker med 40kWH per dygn för att värma huset även på vintern?

men om valet faller på batterier så mår blyaccar inte bra av att laddas ur mer än 50%, då tappar de kapacitet fort,
så man får nog halvera energiutbytet för att inte döda dem alltför fort.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av Synesthesia »

Batterierna håller bara ett begränsat antal laddningar, räknar du antal kWh det går att ladda batterierna i förhållande till hur många gånger man kan ladda kan det bli några kronor per kWh bara där. En ackumulatortank blir betydligt billigare per kWh. Om det kan vara ett alternativ så kan man lagra förhållandevis mycket värmeenergi just runt smältpunkten: https://en.wikipedia.org/wiki/Phase-change_material
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av Haralt »

lättryttarn,
Hur bereds bruksvarmvattnet? Elektrisk varmvattenberedare?

Man kan inte ladda en ackumulatortank med jättemycket värme.
För att man ska kunna värma huset med vattenradiatorer med vattnet i ackumulatortanken kan man nog inte gå under 40 grader i ackumulatortanken, annars ger vattenradiatorerna för dåligt med värme. Bef. vattenradiatorerna är nog dimensionerade för ca 75 graders framledningstemp om det före luft-vatten-värmepumpen fanns elpanna eller oljepanna och vattenradiatorerna är nu desamma.
Du kan heller inte värma vattnet i ackumulatortanken till mer än ca 95 grader?
Du kan då teoretiska ladda ackumulatortanken med värmeenergi från 40 till 95 grader ca 32 kWh. Ska du ta det från elnätet på natten med billig ström och värma med elpatron 3 kW, tar det 10,7 h. Nästan ett halvt dygn. Billig ström är det väl normalt bara ca 24:00 tom ca 05:00. Du borde ha 9 kW 3-fas elpatron.
Men kompressorn i luft-vattenvärmepumpen kör väl då du har billig ström, och den har väl en COP på ca 3, så det kostar dig ca 10,7 kWh att ladda 32 kWh värme i ackumulatortanken. Men den kanske inte heller hinner på 5 h?
Senast redigerad av Haralt 24 september 2022, 14:09:29, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av grym »

klart det går
men om man tjänar på det återstår att se

men, staten lämnar 48.5% bidrag på batteridelen om du får det installerat, och har solel

jag hadde nog gått fullt ut
solpaneler, växelriktare som klarar ödrift och batteri , och en batteribank, ska man börja kan man likaväl göra det ordentligt

soliga dagar så kan man få billigare el när allt är betalt

det jobbigaste är att få till logiken automatiskt när man ska köpa el från nätet, sälja el , använda sin egen el , från batteri , ladda batteri o.s.v
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av svanted »

kan man nog inte gå under 40 grader i ackumulatortanken
lägsta temperaturen i tanken är returtemperaturen, den tänkte jag 20° det är den kanske om det är kring 0an uomhus,
ju kallare utomhus desto högre returtemp och mindre energi kan de hålla.
men 30 - 35kWh iaf.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av nifelheim »

Om det värme du ska ha är det mycket billigare med en vattentank än med batterier.
1000 liter vatten värms till 75 grader på natten och tar du ut värmen ner till 40 grader har du fått i storleksordningen 40kWh (har jag räknat rätt? :) )

40kWh batteri skulle bli dyrt och har kortare livslängd än en tank.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av Haralt »

korrekt räknat, nifelsheim

Men lättryttarn har inte nämnt vad det är för fabrikat och typ av luft-vattenvärmepump han har. T.ex. vad den har för avgiven max. värmeeffekt.
Det är kanske en så kallad monoblock, där kompressor och kondensor + vattencirkulationspump sitter i utedelen? Alltså går vattenledningar från utedelen till ackumulatortanken.

500 L i varmvattentank tyder på att det inte är en innedel stor som ett kylskåp, där det bara brukar vara ca 300 L vattenbehållare.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av mrfrenzy »

Det är stor skillnad på olika värmepumpar hur fort COP sjunker med ökande framledningstemperatur. Kan vara så att man får ladda upp till 55 grader med värmepumpen och sen elpatron till 90 grader.

Använder man golvvärme så kan man utnyttja mer av värmen i acktanken, ner till 30 grader framledning.
Det går också förvärma inkommande kallvatten till varmvattenberedaren längst ned i tanken för att ta vara på den sista energin.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av EasyRider »

Kul att det skrivs i tråden. E iväg med ungarna och bara snabbt hunnit glutta.

Pumpen är ett monoblock. Billig lyfco. Får upp tempen i 55 grader i tanken.
Intressant tanke att skjuta till med elpatron under natten för att öka på tempen. Det skulle ju ge npgra extra kwh i lagring..
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av Haralt »

Det skrivs på internet att lyfco värmepump är billig budget kinaprodukt, och inte uppfyller angiven COP.
https://www.byggahus.se/forum/threads/l ... mp.388862/
Så din kanske inte heller uppnår utlovad verkningsgrad.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Ladda husets "powerbank" på natten.

Inlägg av EasyRider »

Det är absolut en billig maskin som inte passar ngn som imte vet hur man skruvar. Det kan jag intyga. Har mycket problem med den, men sålänge den snurrar på så har jag kvar den. Faktum är att den har, även när det är en dplig maskin, sänkt min elförbrukning markant. Sett till vad hela installationen kostat så var den återbetald på bara några år.
Skriv svar