Phyton, MariaDB via ONE

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
ludde_018
Inlägg: 50
Blev medlem: 27 juni 2011, 20:41:09

Phyton, MariaDB via ONE

Inlägg av ludde_018 »

Hej!


Skulle bli otroligt glad om jag kunde få hjälp att ansluta mitt pythonprojekt till en databas jag lagt upp på one.com. One (som jag redan var kund hos) kör ju MariaDB men jag hittar mycket få tutorials med MariaDB, är ju nästan bara MySQL. Skiljer det mycket mellan dessa? Bättre för mig som nybörjare att köra en hostingtjänst som levererar MySQL istället?

Hur skriver jag koden för att ansluta och hämta data?


Bonusfråga!
Har idag ett projekt jag kommit lagom långt på, som använder SQLAlchemy som testdatabas. Vore ju toppen om jag kunde få veta hur jag ändrar så jag får den riktiga databasen på plats istället. Antar att det kanske är samma princip? Eller så har jag missuppfattat alltihopa och inte kan göra som som jag önksar..

Som ni säkert redan listat ut så är jag TOTAL nybörjare på både python och databaser.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Phyton, MariaDB via ONE

Inlägg av sodjan »

Var körs "mitt pythonprojekt"?

Det tog ca 10 sek att googla "Python MariaDB" och hitta detta:
https://mariadb.com/resources/blog/how- ... o-mariadb/
Är det något som du har kollat på?
ludde_018
Inlägg: 50
Blev medlem: 27 juni 2011, 20:41:09

Re: Phyton, MariaDB via ONE

Inlägg av ludde_018 »

Yes, både kollat och testat. Funkar inte för mig.

Projektet ligger och körs lokalt i min dator. Ska det funka eller behöver jag ladda upp det på one för att databasen ska gå att ansluta till?

Jag behöver en databas som är tänkt att leverera data till en app i slutändan. Men måste jag då använda en cloudbaserad databas, eller funkar det att köra från den jag redan betalat för på one?


Många nybörjarfrågor. Stort tack för du tog dig tid att svara trots nivån på frågorna!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Phyton, MariaDB via ONE

Inlägg av mrfrenzy »

Databasen på One.com är till för att anslutas av ett php-script som körs på deras webserver, alltså en websida.

Eftersom du säger "app" antar jag att du menar en android- eller iphone-app som ska köras på en telefon, stämmer det? Isåfall finns två alternativ:
1 skaffa en egen "riktig" server där du installerar MariaDB(samma sak som MySQL)
2 skriv ett php-script som din mobil-app kan prata med och sedan ansluter till SQL-databasen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Phyton, MariaDB via ONE

Inlägg av JimmyAndersson »

Ludde_018:
MySQL och MariaDB är i princip helt kompatibla.
(Det är några saker, som bl.a ”data masking” som skiljer.)
Så du bör kunna använda dokumentationen för MySQL.

SQLAlchemy och MariaDB är däremot helt olika saker.
Så där får du nog ta bort de kommandona som har med SQLAlchemy att göra, och ersätta med ..hur man gör för MariaDB. (Kommer tyvärr inte ihåg på rak arm just nu.)

Som MrFrenzy var inne på så kan man inte köra ett python-script lokalt (på ens dator) som hämtar data från One.com. Det som använder ”deras” databas måste köras från deras server! (Det är en hyfsat ny ändring som de gjort pga säkerhet.)
Det går att ändra detta, men då måste man kontakta deras kundtjänst först.


Ett tips är att du gör ett litet separat test-script som hämtar data från din databas hos One.com. Då blir det inte lika rörigt innan du fått det att funka.

Edit:
Jag vet inte om One.com tillåter Python-script.
Och ett annat tips är att tänka på säkerheten.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Phyton, MariaDB via ONE

Inlägg av Mickecarlsson »

ludde_018 skrev: 23 september 2022, 22:09:41 Projektet ligger och körs lokalt i min dator. Ska det funka eller behöver jag ladda upp det på one för att databasen ska gå att ansluta till?
Jag tror inte port 3306 hos one.com är öppen mot Internet. Ditt skript måste köras på en din server hos one.com
ludde_018
Inlägg: 50
Blev medlem: 27 juni 2011, 20:41:09

Re: Phyton, MariaDB via ONE

Inlägg av ludde_018 »

mrfrenzy skrev: 23 september 2022, 23:16:30 Databasen på One.com är till för att anslutas av ett php-script som körs på deras webserver, alltså en websida.

Eftersom du säger "app" antar jag att du menar en android- eller iphone-app som ska köras på en telefon, stämmer det? Isåfall finns två alternativ:
1 skaffa en egen "riktig" server där du installerar MariaDB(samma sak som MySQL)
2 skriv ett php-script som din mobil-app kan prata med och sedan ansluter till SQL-databasen.
Tack för svar!

Det stämmer mycket bra att det är målet med android samt ios app. Kan det vara så att det finns ett tredje alternativ med, att köra molnbaserat sql? Och där med hoppa över one helt och hållet..

Vilken lösning bör man titta vidare på som total nybörjare? Vad tror du är lättast men ändå säkrast att komma igång med?
ludde_018
Inlägg: 50
Blev medlem: 27 juni 2011, 20:41:09

Re: Phyton, MariaDB via ONE

Inlägg av ludde_018 »

JimmyAndersson skrev: 23 september 2022, 23:51:05 Ludde_018:
MySQL och MariaDB är i princip helt kompatibla.
(Det är några saker, som bl.a ”data masking” som skiljer.)
Så du bör kunna använda dokumentationen för MySQL.

SQLAlchemy och MariaDB är däremot helt olika saker.
Så där får du nog ta bort de kommandona som har med SQLAlchemy att göra, och ersätta med ..hur man gör för MariaDB. (Kommer tyvärr inte ihåg på rak arm just nu.)

Som MrFrenzy var inne på så kan man inte köra ett python-script lokalt (på ens dator) som hämtar data från One.com. Det som använder ”deras” databas måste köras från deras server! (Det är en hyfsat ny ändring som de gjort pga säkerhet.)
Det går att ändra detta, men då måste man kontakta deras kundtjänst först.


Ett tips är att du gör ett litet separat test-script som hämtar data från din databas hos One.com. Då blir det inte lika rörigt innan du fått det att funka.

Edit:
Jag vet inte om One.com tillåter Python-script.
Och ett annat tips är att tänka på säkerheten.
Tack för ditt svar!

Kanske lika bäst att hoppa över one.com och titta på en annan lösning. Har du någon input gällande säkerheten som jag kan titta vidare på, eller något jag ska undvika? Skulle jag ro iland projektet så måste det vara driftsäkert, och vi måste kunna ladda in en backup om något skulle gå fel med databasen. Nu ska ju användarna av apparna bara läsa från databasen, ska enbart vara vi som lägger till data där.
ludde_018
Inlägg: 50
Blev medlem: 27 juni 2011, 20:41:09

Re: Phyton, MariaDB via ONE

Inlägg av ludde_018 »

Mickecarlsson skrev: 24 september 2022, 07:27:42
ludde_018 skrev: 23 september 2022, 22:09:41 Projektet ligger och körs lokalt i min dator. Ska det funka eller behöver jag ladda upp det på one för att databasen ska gå att ansluta till?
Jag tror inte port 3306 hos one.com är öppen mot Internet. Ditt skript måste köras på en din server hos one.com
Tack för ditt svar!

Då är det såklart anledningen till att det inte funkade!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Phyton, MariaDB via ONE

Inlägg av mrfrenzy »

Rena SQL-kommandon är mycket ovanligt att man skickar över internet.
Mer vanligt är att din app via https skickar ett kommando till en webserver "ge mig en lista på alla kunder som börjar på R"
Webservern använder php eller python eller C#. Den kollar att användaren som skickat förfrågan har rätt behörighet, klipper bort ogiltiga tecken och sedan kör den en SQL-fråga.
När frågan körts kollar den om det blev några fel, skriver resultatet med IP-adress och användarnamn på klienten till en loggfil.
Sedan skickar den svaret tillbaka till klienten.

Medan du utvecklar och testar kan du mycket väl använda one.com (om det inte är någon GDPR-relaterad data i databasen).
Sedan när det blir skarp drift bör du anlita ett företag med vettig support och säkerhet samt anpassa kapaciteten efter era behov.
Skriv svar