Nu äntligen börjar Frankenstein fungera någorlunda

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nu äntligen börjar Frankenstein fungera någorlunda

Inlägg av Marta »

På bilderna ser det ut att vara dubbla Z-skruvar med vars en motor. Hur är de kopplade? Det är inte alltid parallellkoppling funkar som det skall. Det finns en del på nätet om detta och jag fick problemet med min maskin. Är rörelsen perfekt jämn och tyst som den skall vara? Om inte så prova att seriekoppla motorerna. Det sägs funka bättre och så var det här.

https://makerag.de/en/2019/12/16/two-z- ... -it-works/
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nu äntligen börjar Frankenstein fungera någorlunda

Inlägg av TomasL »

Ja det är är dubbla Z-axlar med separata motorer (Prusa)
Motorerna i sig är seriekopplade, så i teorin så skall de röra sig lika, dock kärvar en axel, så blir det inte bra.
Därför skall jag koppla ihop axlarna med en rem.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Nu äntligen börjar Frankenstein fungera någorlunda

Inlägg av Prins Valiant »

Att koppla ihop axlarna för att det kärvar är inte optimalt. Denna konstruktion med 3 fix-punkter på samma axel, skruven, är maskintekniskt en katastrof. Detta kräver noggrannhet i uppriktning.

Demontera övre lagerbock helt.

Kontrollera så att muttern på Z-bommen har exakt samma position som motoraxeln. Detta kontrollers på följande sätt:

Kontrollera var den övre fria ändan av skruven befinner sig i förhållande till stativet. Vrid skrivplattan uppåt för hand stegvis hela vägen upp, kontrollera att den fria övre ändan hela tiden befinner sig i samma position, där du förväntas montera övre lagerbock.
Motor behöver flyttas, Mutter behöver flyttas.
Lagerbock behöver troligtvis shimsas in mot stativ.
När detta stämmer exalt på båda skruvarna, är det dags för remmen.
Även dags att kolla de individuella läget, så att du kan lyfta Z-bommen i sitt skruvmutterns spel lika mycket på båda sidorna.
När allt är ok, då kan du lyfta och sänka Z-bommen genom att dra den för handkraft upp och ned, utan att den kärvar.
Jobbet att få det perfekt kan ta några timmar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nu äntligen börjar Frankenstein fungera någorlunda

Inlägg av TomasL »

Jag gör så här:
Spänningsätter motorerna, så de hamnar i viloläge och inte kan flytta sig.
Lossar kopplingarna mot motorerna
Lossar de övre tandhjulen, och ser till att de är pressade mot de övre lagren, därefter låser jag fast dem
Sätter två passbitar mellan X-axeln och stativet.
Vrider på skruvarna så att ett 0,05mm bladmått nästan sitter fast.
Låser axelkopplingarna.
Har inte satt dit den övre remmen än, men när jag har gjort det får jag fundera på hur jag skall modifiera det hela.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Nu äntligen börjar Frankenstein fungera någorlunda

Inlägg av SeniorLemuren »

TomasL skrev: 22 september 2022, 13:09:59 Vore väl bra om du kunde ge lite ledtrådar.

Gissar att det vore bra att få inställningarna i Slicern korrekta först, så var börjar man, har hittills använt Cura, men funderar på att använda Prusa istället.
När det gäller Sliser så har jag aldrig upplevt Cura som något problem. Inställningarna har för mig inte inverkat mycket på resultatet. Däremot hade jag problem med Z-axlarna som jag löste med en enkel omkonstruktion. Även drev och lager har varit föremål för åtgärder. Man kan läsa om detta i slutet på detta blogginlägg i Min blogg.
http://hahnes.se/emigranten/?p=1369
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Nu äntligen börjar Frankenstein fungera någorlunda

Inlägg av Prins Valiant »

TomasL, vad jag menar är att motoraxelns centrum ligger kanske 40mm från stativet och mutterns centrum exempelvis 41 mm från stativet. När muttern är nära motorn kommer då skruvens övre ända att vilja sticka kanske 45 mm från stativet, men är nu intvingad som en lång fjädrande stång i övre lagret.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nu äntligen börjar Frankenstein fungera någorlunda

Inlägg av TomasL »

Nej, övre och undre fästen är i linje med varandra, så axlarna går rakt, i alla fall vad jag kunnat mäta upp.
Samma gäller mutterns infästning och glidlagren.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Nu äntligen börjar Frankenstein fungera någorlunda

Inlägg av Gimbal »

Varför kärvar den ena axeln?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nu äntligen börjar Frankenstein fungera någorlunda

Inlägg av TomasL »

Den gjorde det innan, dock inte längre
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nu äntligen börjar Frankenstein fungera någorlunda

Inlägg av Marta »

Det här är kanske blaj, men Dina utskrifter liknar mitt första försök som blev hyfsat kass. Öppna Din .gcode i en editor och sök efter Z . Kontrollera att lyftet mellan lagren verkligen är vad det skall vara. I min dåliga .gcode var det hela 0.4mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nu äntligen börjar Frankenstein fungera någorlunda

Inlägg av TomasL »

Lift vid retraction är satt till 0,4 mm
Har ökat retraction till 1 mm, då jag fått för mig, rätt eller fel, att det minskar mängden trådar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nu äntligen börjar Frankenstein fungera någorlunda

Inlägg av Marta »

En ökad retract kan minska trådigheten. Blir den stor, 5mm var default på Cura för Ender-3 med bowden, så dras det in luft. Det blev bubblor och värre kladd. Hördes ett tydligt klickande ljud från nozzlen.

Nu var det inte detta jag tänkte på hät utan skillnaden mellan Z mellan varje lager. Är den vad det är tänkt att vara? Den första kuben jag skrev ut hade alldeles för stort mått där, det blev kraftigt finrandigt och tydliga glipor mellan lagren på sina ställen. Mycket likt det som syns på Dina bilder.

Det kan inte läsas av direkt i gcode, det är skillnaden mellan två värden som måste beräknas. I G1 anges Z vid lagerväxling, leta upp en sådan samt nästa och se hur stor skillnaden är. Det är lättare och säkrare än att verkligen hitta det i en stökig config med femtioelvatusen inställningar.

Det på bilden är något annat än en lite kärvande z-skruv. Det är för lite matarial i lagren och dessutom en mista där extrudern stannat av eller matat ut luft. Någonting är definitivt totalt fel inställt eller trasigt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nu äntligen börjar Frankenstein fungera någorlunda

Inlägg av TomasL »

Får göra om kalibreringen när jag fått dit all mekanik mm, skall också byta ut de otandade mellanhjulen mot tandade, då man kan misstänka att tandremmen komprimeras något över de otandade hjulen.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Nu äntligen börjar Frankenstein fungera någorlunda

Inlägg av Gimbal »

Det kan också vara fukt i filamentet som bubblar till. Eller det är vad jag läst någonstans och jag gissar att det kan se ut så.
Men jag har ingen egen erfarenhet av det problemet så kanske har jag fått det om bakfoten... :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nu äntligen börjar Frankenstein fungera någorlunda

Inlägg av TomasL »

Just skrivit ut denna, tanken är att det skall vara en kylare för utskriften.
Hyffsat Ok, sedan får vi se om den kommer att fungera som tänkt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar