Felsökning av kretskort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hagstrom
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 september 2022, 08:59:20
Ort: Göteborg

Felsökning av kretskort?

Inlägg av Hagstrom »

Har en tämligen idiotisk kökslösning i mitt hus...en fläkt med motordrift så man kan köra upp den ur bänkskivan när det ska lagas mat. Nu har den lagt av..displayen lyser...men inget mer., går inte att köra upp eller slå på fläkt..ingen billig historia typ 30 tusen och man får skruva ner halva köket för att byta...funderar på om det går att försöka göra något? Behöver all hjälp jag kan få...När jag slår på spänningen så börjar en de 2 inritade svarta "boxarna" ticka, ganska högt typ 1 gång i sekunden...är det något relä som givit upp?...något man ska försöka sig på att fixa..?


20220921_090208 (2).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Felsökning av kretskort?

Inlägg av Fortran »

Den blåa kondensatorn lite högre upp i bild ser svullen ut.
Byt bägge till att börja med.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Felsökning av kretskort?

Inlägg av TomasL »

Om du inte har kunskaper inom elektronik, så är det nog tämligen meningslöst att försöka.
Krävs också en del erfarenhet av att löda ytmonterat, samt erfarenhet och rätt verktyg för att kunna löda loss komponenter utan att skada kretskortet.
Vidare behöver man instrument och schema, för att kunna felsöka, har man inte schema så får man reverse-engineera kortet och rita ett eget schema, samt då också förstå vad som händer.
Du kan läsa denna tråden, den ger dig en liten inblick i reparation av okända saker, denna grej är ett tämligen enkelt kort (enbart 2-lagers hålmonterat), jämfört med ditt kort, vilket med största sannolikhet har minst 4 kopparlager.
viewtopic.php?t=104908&hilit=lincoln+electric
Sen dessutom det ligger 230V på kortet, och då får man ha tungan rätt i mun, när man felsöker, det är lätt att göra fel, och då kan det bli rätt tråkiga resultat.

Går det inte att få tag på kortet som reservdel?
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Felsökning av kretskort?

Inlägg av GalFisk »

Att byta kondingarna är en bra start. Obs att de kan hålla högspänning och ge dig en smäll på fingrarna även med elen bortkopplad. Kortslut dem innan du pillar.
Lite svårt att se, men det verkar som du kanske har en fuktskada till höger om reläna, kring texten U1.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Felsökning av kretskort?

Inlägg av Fortran »

Tomas: Hur fan får du det till att det där rimligen skulle kunna vara ett 4-lagers kort?
Om du hade tittat på bilden hade du sett att den "pin-tätaste" komponenten är en SO16. Utöver detta ett par relän, två kondensatorer, ett par kontakter och några DPAK.
Hagstrom
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 september 2022, 08:59:20
Ort: Göteborg

Re: Felsökning av kretskort?

Inlägg av Hagstrom »

Jag är långt ifrån någon som sätter mig och försöker löda och byta komponenter på kretskortet tyvärr...min fundering var mer om det kan vara meningsfullt att försöka hitta något företag som felsöker och reparerar ett kretskort som det här....Fläkten är inbyggd i en köksö med super tung stenskiva uppepå så det är ett hyggligt projekt att byta hela fläkten. Nu är det så också att jag hittar ingen typbeteckningen på den överhuvudtaget...måste sitta i den del som går upp, men nu inte gör det så jag famlar lite i mörkret. Finns det någon beteckning på kretskortet som kan ledsaga mig när jag ska söka efter ett nytt...? Är väldigt tacksam för era svar...
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning av kretskort?

Inlägg av Danny »

Vad är det för märke och modell?
Hagstrom
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 september 2022, 08:59:20
Ort: Göteborg

Re: Felsökning av kretskort?

Inlägg av Hagstrom »

Tack för frågan!

Det är en Elica ADAGIO BL/F/90
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsökning av kretskort?

Inlägg av breflabb »

Jag tror till hundra procent att problemet blir löst bara genom byte av den svullna elektrolyten
Och den är lätt att byta. Någon som kan löda byter den på 5 minuter
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Felsökning av kretskort?

Inlägg av TomasL »

Fortran skrev: 21 september 2022, 10:53:44 Tomas: Hur fan får du det till att det där rimligen skulle kunna vara ett 4-lagers kort?
Om du hade tittat på bilden hade du sett att den "pin-tätaste" komponenten är en SO16. Utöver detta ett par relän, två kondensatorer, ett par kontakter och några DPAK.
Nja, det sitter faktiskt en TQFP liknande sak under kabelhärvan, och det är gissningsvis någon form av uC.
Man brukar göra ytmonterade kort med aktiva komponenter i fler än 2 lager av EMC-skäl, så ja jag håller det för troligt att det är ett 4-lagerskort, eller fler lager.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Felsökning av kretskort?

Inlägg av Klas-Kenny »

Ser att det står "TOP" i kopparn till vänster på kortet.
Åtminstone jag brukar bara skriva TOP/BOT på tvålagerskort. Med fler lager är det vanligare att skriva 1/2/3/4 osv. så man har koll på lagerordningen.

Ser heller inga direkta tecken på att det skulle vara mer än två lager, tex. ser jag inga vior som inte är anslutna någonstans på ovansidan (även om det skulle kunna förklaras av att det kanske är enkelsidig montering).
Sen är för den delen inte nödvändigtvis fyrlagerskort så hemskt mycket svårare att felsöka oavsett. Vanligtvis är ju innerlagerna till största del bara ett jordplan och ett matningsplan, inte så svårt att hålla rätt på.


Men utan någon alls kunskap om elektronik så spelar det inte så stor roll, ska till ganska uppenbara fel (såsom svullen elektrolyt) eller att tex. Danny i vanlig ordning lyckas peka ut felet mer eller mindre direkt om det ska gå vägen.
Men för 30kkr kan det ju vara värt att försöka leta reda på någon (proffs eller hobbyist) som skulle kunna hjälpa till med felsökning på plats. Ser inte ut som någon så hemskt komplicerad grej så borde vara rimligt enkelt att hitta felet.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning av kretskort?

Inlägg av Danny »

Det är Whirlpool som har reservdelar till Elica.


Elica Whpl.png
Sparepart.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar