Koppla kopplingslåda med skruvar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
OSnJAckO

Koppla kopplingslåda med skruvar

Inlägg av OSnJAckO »

Jag ska koppla in en lampa och en lampknapp från ett elskåp. För att göra det måste jag använda mig av en kopplingslåda, i den låda jag ska använda mig av finns det 6 skruvar (3 på vardera sida). Kopplingslådan sitter över elskåpet med lampan år vänster sida med lampknappen åt höger.

Hur ska jag göra då jag inte förstår var alla sladdar ska? :humm:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17140
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Koppla kopplingslåda med skruvar

Inlägg av AndLi »

Ringa en elektriker?

Eller i alla fall ta en bild så det blir tydligare...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Koppla kopplingslåda med skruvar

Inlägg av TomasL »

Det finns bara ett sätt, Ring en elektriker, då du inte för göra det.
Händer det nått gäller inga försäkringar, och någon riskerar att avlida.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Koppla kopplingslåda med skruvar

Inlägg av MadModder »

Elskåp och kopplingslådor är stora grejer som man inte brukar ha i en bostad. :humm:

I vilket fall ska du koppla en nolla direkt till lampan, en fas till lampknappen, och sen en tändtråd från lampknappen rakt över till lampan.
Jorda lådan, om den är av metall.
Undrar hur den där lådan ser ut egentligen, med skruvanslutningar. Industrigrejer?

Men som sagt. Måste du fråga om sådana elementära grejer så gör det lämpligen inte själv.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Koppla kopplingslåda med skruvar

Inlägg av JimmyAndersson »

Hur i hela friden skulle man kunna koppla så att någon avlider?? (Lycka till att förklara…)
Oavsett om strömbrytaren är korrekt eller fel kopplad så kan den antingen sluta eller bryta kretsen. That’s it.

Dvs: Det finns tre möjliga resultat:
1) Det fungerar.
2) Inget händer.
3) Säkringen/proppen går.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Koppla kopplingslåda med skruvar

Inlägg av TomasL »

Du glömde, det tar eld, kåken brinner ned, en del brinner inne.

Och jo det är inte helt ovanligt att hemmapulad el är direkt livsfarligt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Koppla kopplingslåda med skruvar

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag frågade efter ”Hur ?”.
Förklara scenariot.

Och din sista mening saknar belägg.
Ständigt detta jäkla domedagsflum.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Koppla kopplingslåda med skruvar

Inlägg av TomasL »

Man får byta brytare etc OM man har NÖDIG kännedom.

Man får INTE utöka installationen, till exempel så som TS vill göra.

Dessutom verkar det som att TS tänker öppna upp centralen och koppla in sig i den, vilket man INTE får göra.

Om man ställer frågor hur man skall koppla, så har man INTE nödig kännedom, följaktligen får man INTE göra det.

Elfel är ju en av de vanligaste orsakerna till att hus brinner ned och folk avlider. Det behövs inte så mycket för att det skall bli fel.
Du förenklar saker väldigt mycket, säkringen behöver inte nödvändigtvis lösa ut när det blir fel, utan det kan faktiskt börja brinna också.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17140
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Koppla kopplingslåda med skruvar

Inlägg av AndLi »

JimmyAndersson skrev: 18 september 2022, 00:59:11 Jag frågade efter ”Hur ?”.
Förklara scenariot.

Och din sista mening saknar belägg.
Ständigt detta jäkla domedagsflum.
Enklast är väl att koppla fasen till jorden och sen ha en lampa med jordat hölje, ha en dålig jordfelsbrytare och låta huggis ta på den..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Koppla kopplingslåda med skruvar

Inlägg av MadModder »

Om det är en sån här kopplingslåda med skruvplintar i
kopplingslåda.jpg
så är det inga som helst svårigheter.
Det blir enklast att inte använda skruvarna alls utan dra kablarna direkt förbi som jag skrev tidigare.
Men om det är plintar och du vill använda dem så funkar de som skarvblock bara. Varje skruv på vänster sida har direktkoppling med skruven rakt över på höger sida.
Ta tre kablar och koppla nerifrån elskåpet. En brun fas, en blå nolla, och en gulgrön jord. Skruva fast dem i varsin skruv på vänster sida.
Sen är det bara att ansluta kablar från höger sida och fortsätta enligt tidigare beskrivning.
Egentligen behövs ju fyra skruvplintar då eftersom en extra kabel måste gå direkt mellan knappen och lampan. Men du får väl dra den rakt förbi utan skruvar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Koppla kopplingslåda med skruvar

Inlägg av grym »

TomasL skrev: 18 september 2022, 01:06:43 Man får byta brytare etc OM man har NÖDIG kännedom.

Man får INTE utöka installationen, till exempel så som TS vill göra.

Dessutom verkar det som att TS tänker öppna upp centralen och koppla in sig i den, vilket man INTE får göra.

Om man ställer frågor hur man skall koppla, så har man INTE nödig kännedom, följaktligen får man INTE göra det.

Elfel är ju en av de vanligaste orsakerna till att hus brinner ned och folk avlider. Det behövs inte så mycket för att det skall bli fel.
Du förenklar saker väldigt mycket, säkringen behöver inte nödvändigtvis lösa ut när det blir fel, utan det kan faktiskt börja brinna också.

jag håller inte alltid med dig, men det ovan gör jag det verkligen

en sak man kan koppla fel är jord så något blir spänningsförande, har sett detta på ex förlängningskabel i drift

eller kan man dö av att huset brinner ner

jag är oftast öppen för att folk ska få göra saker, dock inte ts i som det är sagt i första inlägget, det hela är så pass grundläggande att man bör kunna det rakt av

inget elakt, inga större pekpinnar, men har man inte kunskapen så är det olämpligt att göra det
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17140
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Koppla kopplingslåda med skruvar

Inlägg av AndLi »

MadModder skrev: 18 september 2022, 08:44:43 Om det är en sån här kopplingslåda med skruvplintar i
kopplingslåda.jpg
så är det inga som helst svårigheter.
Det blir enklast att inte använda skruvarna alls utan dra kablarna direkt förbi som jag skrev tidigare.
Men om det är plintar och du vill använda dem så funkar de som skarvblock bara. Varje skruv på vänster sida har direktkoppling med skruven rakt över på höger sida.
Ta tre kablar och koppla nerifrån elskåpet. En brun fas, en blå nolla, och en gulgrön jord. Skruva fast dem i varsin skruv på vänster sida.
Sen är det bara att ansluta kablar från höger sida och fortsätta enligt tidigare beskrivning.
Egentligen behövs ju fyra skruvplintar då eftersom en extra kabel måste gå direkt mellan knappen och lampan. Men du får väl dra den rakt förbi utan skruvar.
Jag föreställde mig en liten vit i plast med en diagonal grön kopplingsplint... Men inkopplingen blir ju det samma..
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Koppla kopplingslåda med skruvar

Inlägg av svanted »

Elfel är ju en av de vanligaste orsakerna till att hus brinner ned
källa på det tack...
jag trodde det var köksspisarna som var vanligaste brandorsaken?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Koppla kopplingslåda med skruvar

Inlägg av MadModder »

Andli: de kopplingsdosorna har 5 skruvar på rad. Så det blir bara två på var sida och en i mitten. :)

Och vi lär aldrig få något svar för medlemmen är inte medlem längre.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17140
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Koppla kopplingslåda med skruvar

Inlägg av AndLi »

Nä det var väl ett nystartat trollkonto för att få igång alla, det är förbjudet att göra själv användare...

Och att användaren skulle ha koll på terminologin men inte på hur det ska kopplas har jag svårt att tro.

Men men han lyckades...
Skriv svar