Vart i databladet hos en godtycklig op-amp kan man se strömmens förhållande till spänningsdifferensen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vart i databladet hos en godtycklig op-amp kan man se strömmens förhållande till spänningsdifferensen?

Inlägg av DanielM »

Som du ser så är dom noll. Men vad kan I6 vara ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vart i databladet hos en godtycklig op-amp kan man se strömmens förhållande till spänningsdifferensen?

Inlägg av MadModder »

Eftersom Vout = V2*(1+R3/R4) (icke inverterande förstärkarkoppling) så borde I6 vara Vout/(R3+R4) om V2 är en DC-spänning.
Som sagt. Utströmmen beror helt på vad du kopplat på utgången. Inom opampens drivförmåga.
ghu
Inlägg: 588
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Vart i databladet hos en godtycklig op-amp kan man se strömmens förhållande till spänningsdifferensen?

Inlägg av ghu »

? = Ao*(V2-V3)/Rout - Vout/Rout

(förutsatt att strömmens referensriktning är ut ur OP:n. Om referensriktning in i OP sätt minustecken före uttryck)

Där Ao är OP:ns openloop gain och Rout är OP:n utresistans

Gain och Phase är förväxlade i Bodediagrammet som du visat så openloop gain är 110 dB vid låga frekvenser.

Varför försöker du att analysera denna OP koppling med metoder som är extremt tillkrånglade istället för standardmetoder från valfri grundkursbok i analog elektronik?
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vart i databladet hos en godtycklig op-amp kan man se strömmens förhållande till spänningsdifferensen?

Inlägg av DanielM »

Jag tänkte bara testa lite.

Allt började när jag gjorde detta istället.
Namnlös.png
\(I_1 = I_2 + I_3\)
\(I_3 = I_4 + I_5\)


Nu kan jag använda ohms lag:
\(\frac{V_{in} - V_1}{R_1} = \frac{V_1 - V_{out}}{\frac{1}{C_1s}} + \frac{V_1 - V_2}{R_2}\)
\(\frac{V_1 - V_2}{R_2} = \frac{V_2}{\frac{1}{C_2s}} + 0\)

Med denna kunde jag eliminera V2, men hur eliminerar jag V1? Då tänkte jag att något annat sätt måste fungera.
\(V_{out} = (1+\frac{R_3}{R_4})V_2\)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ghu
Inlägg: 588
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Vart i databladet hos en godtycklig op-amp kan man se strömmens förhållande till spänningsdifferensen?

Inlägg av ghu »

Lös ut V2 ur sista ekvationen och stoppa in i andra ekvationen,
Då får du V1 som funktion av Vout.
Stoppa in dessa uttryck för V1 och V2 i först ekvationen. Klart!
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vart i databladet hos en godtycklig op-amp kan man se strömmens förhållande till spänningsdifferensen?

Inlägg av DanielM »

V2 inga problem, det har jag löst sedan länge. Men visa gärna hur jag kan eliminera V1. Jag har brottats med detta ett tag. :)
Jag vill bara ha Vin och Vout

Kod: Markera allt

% Ladda symbolisk matematik
pkg load symbolic
syms V1 V2 C1 C2 R1 R2 s Vin Vout Rf Rk

% Skapa en förta ekvationen
ekvation1 = (Vin - V1)/R1 == (V1 - Vout)/(1/(C1*s)) + V2/(1/(C2*s));

% Skapa den andra ekvationen för OP-amp
ekvation2 = Vout == (1 + Rf/Rk)*V2;

% Lös ut V2
v2 = solve(ekvation2, V2);

% Stoppa in V2 in första ekvationen
ekvation1 = subs(ekvation1, V2, v2);

% Här börjar problemet: Lös ut V1 från första ekvationen
v1 = solve(ekvation1, V1);

% Stoppa in V1 i första ekvationen
ekvation4 = subs(ekvation1, V1, v1);

% Testa lös ut Vout
solve(ekvation4, Vout)
Resultat

Kod: Markera allt

ans = {}(0x0) % Detta blir att jag löser ut en variabel från ekvation1 och stoppar in den i ekvation1. Det fungerar inte.
>>
Senast redigerad av DanielM 16 september 2022, 20:43:23, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vart i databladet hos en godtycklig op-amp kan man se strömmens förhållande till spänningsdifferensen?

Inlägg av TomasL »

Om det är ren DC det handlar om, så är Vin=V1=V2, om man förutsätter att OPn har oändlig Rin, vilket iofs är det normala när man räknar på OPs
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vart i databladet hos en godtycklig op-amp kan man se strömmens förhållande till spänningsdifferensen?

Inlägg av DanielM »

Nej, det är inte vid 0 rad/s. Alltså DC.
Se mitt uppdaterade inlägg.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Vart i databladet hos en godtycklig op-amp kan man se strömmens förhållande till spänningsdifferensen?

Inlägg av Pedalosaurus »

Du har byggt ett lågpassfilter med positiv återkoppling. Vad händer när du skickar utsignalen tillbaks till ingången?
Generellt kan man säga att när det gäller småignal-OP så är strömmar ointressant. Man jobbar med spänningar precis som TomasL nämnde. Man vill inte belasta utgången i onödan eftersom man inte kan sänka särskilt mycket ström och för kretsar som ska vara strömsnåla så är det ju Aoch O att göra rätt. Strömmen som flyter ut från utgången bestäms inte av OP:n egentligen utan av den efterföljande kretsens ingångsimpedans.
ghu
Inlägg: 588
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Vart i databladet hos en godtycklig op-amp kan man se strömmens förhållande till spänningsdifferensen?

Inlägg av ghu »

Varför gör du inte på det sätt som jag tipsat om ?
Läs en gång till!!
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vart i databladet hos en godtycklig op-amp kan man se strömmens förhållande till spänningsdifferensen?

Inlägg av DanielM »

Som jag sade. Visa det. Använd gärna latex-funktionen i forumet.
Jag har 10 olika metoder att lösa V1, en är rätt. Men jag vet inte vem. Så därför ber jag dig att visa mig hur du eliminerar V1.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vart i databladet hos en godtycklig op-amp kan man se strömmens förhållande till spänningsdifferensen?

Inlägg av TomasL »

Varför vill du lösa V1?
Det är ju tämligen ointressant
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vart i databladet hos en godtycklig op-amp kan man se strömmens förhållande till spänningsdifferensen?

Inlägg av DanielM »

För du måste om du vill ha Vin och Vout ensammen. En överföringsfunktion är skapad på SISO, single input single output.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vart i databladet hos en godtycklig op-amp kan man se strömmens förhållande till spänningsdifferensen?

Inlägg av TomasL »

Jösses
A= 1+ R3/R4 = Vout/Vin

Fc när R1=R2 och C1/C2 Fc = 1/(2∏RC)
Om R1, R2, C1 och C2 har olika värden Fc = 1/(2ϖ root(R1xR2xC1xC2))

Eftersom det är ett lågpassfilter av andra ordningen så droppar förstärkningen med 40dB/oktav över Fc
Svårare än så är det inte.

Beroende på vilken OP du har och hur du spänningsmatar den, finns det begränsningar på Vout.
Är den R2R så kommer maximal utspänning att ligga några mV under den positiva matningen, och den lägsta utspänningen några mV över den negativa matningen.
Är den inte R2R så handlar det om någon volt i stället för mV, databladet förtäljer
DanielM
Inlägg: 2194
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Vart i databladet hos en godtycklig op-amp kan man se strömmens förhållande till spänningsdifferensen?

Inlägg av DanielM »

Kan du visa hur V1 kan skrivas med latex?
Skriv svar