Trasig (?) limpistol Bühnen 300W

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Trasig (?) limpistol Bühnen 300W

Inlägg av DDD80 »

Jag fick för några dagar sedan hem en sådan här från Tyskland.

https://www.ebay.de/itm/125379696851?_t ... %7Ciid%3A1

Dock betydligt billigare, men i hyfsat skick.

Testade den och den fungerade bra, bortsett från att den blev väldigt varm utanpå (och inuti). Min vana trogen skruvade jag isär den för att titta lite hur den fungerade, och blir då inte klok på om det saknas något.

Den ska vara justerbar, så att värmen kan ställas in mellan 180 och 220 grader. Detta gör man genom vredet undertill. Men vad jag kan se är inte vredet kopplat till något inuti. Har försökt att ta bilder men det blir inget vidare. Förhoppningsvis går det att se ungefär hur den fungerar. Det enda jag kan ana är att den vita piggen höjs och sänks ytterst lite när man vrider, men det är så lite att jag har svårt att se att detta skulle påverka. Och som den sitter nu snurrar den i det fria. Samtidigt går det inte heller att flytta den, tycker att den ser sned ut i förhållande till övriga delar, men även om jag tar bort skruven undertill sitter allt stenhårt fast.

Är det någon som vet om det ska vara så här eller om det är något fel? Hade gärna också velat veta vad delen med de vita runda plupparna heter. Bifogar lite bilder, även om de är dåliga (dock svårt att ta bättre bilder).
IMG_2531.jpg
IMG_2532.jpg
IMG_2533.jpg
IMG_2534.jpg
IMG_2535.jpg
IMG_2536.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Trasig (?) limpistol Bühnen 300W

Inlägg av Danny »

Det ser ut som den har hoppat ur läge.
Den vita pinnen ska vara i "skålen" på blecket.
Josty Kid
Inlägg: 250
Blev medlem: 8 januari 2010, 13:50:02
Skype: kfrahm
Ort: Göteborg

Re: Trasig (?) limpistol Bühnen 300W

Inlägg av Josty Kid »

Grejen med de vita plupparna är en bimetalltermostat.
När metallen blir varm böjer den sig och stänger av strömmen, när det kallnar böjder den sig tillbaka.
Värmen ställer du in med vredet.
Håller med Danny om att det ser ut som den vita pinnen lossat.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Trasig (?) limpistol Bühnen 300W

Inlägg av DDD80 »

Aha, så måste det såklart vara. Tack så mycket! Då antar jag att det bara är att ta i för att få den i rätt läge.

Nu vet jag ju inte om bimetalldelen fungerar, men då antar jag att den lilla höjningen som sker när man vrider vredet gör att spänningen ökar/minskar mot den delen som sluter/öppnar kretsen utefter hur varmt det är. Och då antar jag också att detta inte fungerar nu och det förklarar att hela apparaten blev lite väl varm.

Se bilder så att jag fattat det rätt, alltså att man vrider den övre vita pluppen så att den hamnar i linje med den nedre och därmed trycker till blecket.

Med lite god fantasi ser man faktiskt ett märke undertill där den antagligen tidigare har suttit (inringat i blått).
IMG_2537.jpg
IMG_2538.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Trasig (?) limpistol Bühnen 300W

Inlägg av Icecap »

Bimetall betyder att den biten längst in mot värmeelementet består av 2 olika metaller valsat ihop.

De metaller har olika temperaturkoefficient och resultatet blir att den krökar sig mer eller mindre, beroende på temperaturen.

Blir den varm lär den peta utåt (böja mer typ) o kall blir den mer rak.

Och vredet lägger ett omslagspunkt (ska göra iaf.) som kan justeras som får brytardelen att slå på eller av, alltså en justerbart termostat.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Trasig (?) limpistol Bühnen 300W

Inlägg av DDD80 »

Just det, det minns man från labbarna på högstadiet.

Är det farligt att lämna den öppen och i med kontakten om man håller fingrarna borta? Vill gärna se om den böjer sig som den ska.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33748
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trasig (?) limpistol Bühnen 300W

Inlägg av Glenn »

Så länge du håller fingrarna borta är det ok, men det är alltid bra med respekt för el.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Trasig (?) limpistol Bühnen 300W

Inlägg av DDD80 »

Tackar tackar!

Nu funkar den utmärkt! Eller i alla fall funkar termostaten fint. Tyvärr var jag tvungen att skruva ihop den, vet inte om det inte blev varmt nog om den inte var ihopskruvad, så jag fick aldrig se när den slog av. Men ihopskruvad hörde man tydligt klicket när bimetallskenan böjt sig tillräckligt för att öppna kretsen + att lampan slocknade. Lite skruv på vredet, från 180 till 220 och så tändes lampan igen.

Nu ska jag bara rensa den från gammalt lim, sedan är den som ny. Tror det har fastnat längst fram, och därför den än så länge mest spottar ur sig bränt lim.

Och som sagt, tack för alla snabba svar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33748
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trasig (?) limpistol Bühnen 300W

Inlägg av Glenn »

Om den har överhettat eller bara legat påslagen länge brukar man få pressa igenom en del nytt lim för att få ut det gamla först.

Troligen en bättre limpistol än de flesta nya du köper, även om 15mm inte är så vanligt på hobbymarknaden.
Skriv svar