USB-testare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mairas
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 september 2022, 17:20:19

USB-testare

Inlägg av Mairas »

Om min son vill att jag laddar t.ex hans playstationkontroll så plockar jag random laddare och random usbkabel som passar fysiskt till kontrollen. Detta utan att ha koll på kapaciteten på varken laddare eller usb-kabel. Ibland funkar det, ibland funkar det inte. Nu skulle jag vilja ha ett sätt att se hur mycket ström de olika laddarna ger, samt hur de fungerar ihop med usb-kablar så jag vet vad dem slutgiltiga kapaciteten är så att jag vågar sätta in den i min apparat. Sen skulle jag vilja veta om de tusen usb-kablar som ligger i lådorna är sönder eller inte. Finns det någon smart usb-testare jag kan köpa som kan lösa mina problem?
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: USB-testare

Inlägg av LarryXz »

Är det något sånt här du tänker dig?
https://www.amazon.se/UNI-T-USB-testare ... B07923VM88
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: USB-testare

Inlägg av Nerre »

Hur mycket ström laddarna kan ge brukar väl stå på dem?

Däremot kanske inte alltid ansluten utrustning fattar att den får dra så mycket ström, eftersom det inte finns nåt standardiserat sätt (utom med USB-C?) att kommunicera det.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: USB-testare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tipset är också att märka upp laddarna och dedikera dem till var de var ämnade att användas. Detta eliminerar alla möjligheter till inkontinens …. menar inkompetens …. fel igen … inkompatibilitet.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: USB-testare

Inlägg av ie »

Jag tänkte använda en "random" laddare i ett Audrino-projekt, så inga större strömmar. Flera av de jag testade orkade inte ge 5V, snarare 4,5 eller mindre i vissa fall. Det kan vara en orsak att det inte funkar ibland.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: USB-testare

Inlägg av Findecanor »

Jag har använt en Kina-testare: Ruideng UM25C för att kolla hur mycket mina egna USB-byggen drar.
En "ghetto"-PCB-sandwich med både A in/ut,micro-B in och USB-C in/ut, OLED-skärm med meny.
Kan gissa vilket slags strömprotokoll som används förutom att visa ström/spänning/watt, vilket den också kan visa över tid och ett par andra funktioner. Har inte separat strömförsörjning dock: utan drar lite från strömmen som den mäter!
Jag hade valt den efter att ha sett TheHWCave på Youtube testa och ta isär den.
Nerre skrev: 15 september 2022, 20:01:01 Däremot kanske inte alltid ansluten utrustning fattar att den får dra så mycket ström, eftersom det inte finns nåt standardiserat sätt (utom med USB-C?) att kommunicera det.
Numera är det USB-C i båda ändarna av kabeln, eller t.om USB-C med standarden USB Power Delivery som gäller, men det fanns redan en äldre variant av USB Power Delivery som funkade med USB-A och USB-B, samt en USB Battery Charging - standard.
Och sen några olika proprietära protokoll för att förhandla ström över USB-A/B, som Qualcomm QuickCharge, som kommit i många versioner (och sålts under flera varumärken... vilket bara förvirrar saken ännu mer).
Men dessa har använts nästan bara mellan mobiltelefoner/plattor och deras laddare vad jag vet.

Men sen finns det ju mängder av enheter som drar mer än tillåtet över 5V som t.ex. äldre Raspberry Pi, eller som t.om. använder egna kablar med USB C - kontakt men som inte följer standarden: OnePlus/Oppo/Realme.
Nintendo Switch ska heller inte följa USB-standarden, men jag har inte kollat upp hur.
Skriv svar