Komplettera med dubbel Z-skruv?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Komplettera med dubbel Z-skruv?

Inlägg av Marta »

Skulle vilja komplettera min Voxelab Aquila, första versionen, med en till Z-skruv. Helst remdriven, men funkar det bra så är det OK med dubbla motorer.

Vilken utbyggnadssats är att rekommendera? Verkar inte finnas någon speciellt för denna. Passar samma som till Ender 3, ev. med lite anpassning?

Hur pallar drivkretsen dubbla motorer? Är dessa seriekopplade så det blir samma ström i båda? Kretsen hanterar ju tjockare motorer med mer induktans och resistans som borde vara ungefär detsamma som två tunnare i serie.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Komplettera med dubbel Z-skruv?

Inlägg av Klas-Kenny »

Nackdelen med dubbla motorer är att det är lätt hänt att de hamnar ur synk. Ifall man råkar röra vid den ena skruven när skrivaren är avstängd är det lätt att den vrids lite och då står hela gantryt snett sen och är rätt jobbigt att få tillbaka rätt.

Att ha skruvarna mekaniskt hopkopplade bör klart vara att föredra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Komplettera med dubbel Z-skruv?

Inlägg av Glenn »

Under alla år med dubbla skruvar med varsin motor har jag ALDRIG "råkat röra" nån av dom så dom kommit ut synk. Så just det problemet känns lite överdrivet.

Det är snarare ett problem att snurra på en axel när man ska justera dom från början.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Komplettera med dubbel Z-skruv?

Inlägg av Klas-Kenny »

Min förra skrivare som hade det så så hände det lite med jämna mellanrum för min del.
Inte minst osäkerheten varje gång man startar en utskrift att inte *veta* att den kommer att fungera lika bra som sist, ifall man råkat röra något.

Men visst, det kanske beror lite på var någonstans skruvarna är placerade, hur lättåtkomliga de är.
På Mendel90 så sitter Z-skruvarna på framsidan, så lite mera lättåtkomligt än om de sitter på baksidan.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Komplettera med dubbel Z-skruv?

Inlägg av Marta »

Tackar för svar, men de direkta frågorna är ännu obesvarade.

Skulle vilja beställa en Z-skruv som passar utan allt för mycket trassel ganska omgående. Helst från en riktig firma med lager i Sverige. Inte Amazon e.dyl.

Min maskin var redan kompletterad med en tung direct drive extruder när jag köpte den. Original var en liten ynklig bowden hotend som jag antar var fjäderlätt. Enda problemet som märks är att X-axeln hänger ner lite. Autoleveln kompenserar väl en del, men det förefaller vara lite hysteres i Z-rörelsen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Komplettera med dubbel Z-skruv?

Inlägg av Klas-Kenny »

Tycker skrivaren ser ut att vara väldigt lik en Creality Ender 3, skulle kanske passa med ett kit till en sådan.
Enligt den här Reddit-tråden verkar det vara så:
https://www.reddit.com/r/VoxelabAquila/ ... _axis_mod/

Ett kit till Ender 3 finns här:
https://www.3djake.se/creality-3d-skriv ... pgradering
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Komplettera med dubbel Z-skruv?

Inlägg av Marta »

Här finns en variant till:
https://www.3dprima.com/se/reservdelar- ... it/a-27677

Den här frågade jag om hos firman som säljer innan denna tråd startades och fick svaret att den inte passar. Om det är så eller de svarat slentrianmässigt eller av oro för besärlig kund med noll kunskap vet jag givetvis inte. Enligt Din länk funkar det med samma som till Ender-3 och det betyder att gängstigning och stegvinkel rimligtvis är rätt. Det säger däremot inget om hur motorn passar till drivkretsen.

Båda dessa är med dubbla motorer. Hur pallar drivkretsen det?

Mekaniskt är det kanske bästa sättet, för Z-skruven sitter bara fast i två punkter och kan inte tvinga och bända i stativet som om den satt fast i båda ändpunkterna.
Wihelm
Inlägg: 588
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Komplettera med dubbel Z-skruv?

Inlägg av Wihelm »

Prusa kör med dubbla z motorer. Är Z inte parallell så käns det av vid inmätningen av platten som görs innan varje utskrift. Man får då göra en Z-alignment genom att motorerna kör mot stoppen i toppen på skruven.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Komplettera med dubbel Z-skruv?

Inlägg av Gimbal »

Och min Ender S1 kör dubbla motorer OCH rem mellan skruvarna. Hängslen och livrem.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Komplettera med dubbel Z-skruv?

Inlägg av Marta »

Nu är en kompletteringssats monterad. Det är med dubbla motorer. Kom dit lätt, men känns ganska China Quality. Måste kanske ta av igen och rätta till.

De nya skruvarna var lite långa. Gjorde som det var från början och satta muttern in mot X-axeln. Gjorde fel och satte skruven bakvänt. Märkte för sent att den stack ut för långt, så den bottnade och fästplattan böjdes, om än väldigt lite..

Kan kanske vara detta som gör att, enligt min okunniga bedömning, hjulen är lite väl spämnda trots excentern är i sitt yttersta läge. Eller så är hålbilden i den extra nya plattan för snäv.

Kabeln som följde med är parallellkopplad. Tycker själv att seriekoppling skulle vara bättre. Det här är motorer med låg resistans. Om de sätts i serie blir det inte mycket mer R och L än i den tjocka motorn till extrudern. Det är lätt att ändra kabeln till serie.
Där är fler som har denna fundering:
https://makerag.de/en/2019/12/16/two-z- ... -it-works/
Vad säger forumets experter?
Senast redigerad av Marta 15 september 2022, 15:02:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Komplettera med dubbel Z-skruv?

Inlägg av Glenn »

räcker spänningen vid seriekoppling då ?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Komplettera med dubbel Z-skruv?

Inlägg av Marta »

Om det är en sådan drivare som används till större stegmotorer så pulsar den antagligen 24V mot en resistans på några få ohm. Induktansen är inte mycket högre än i en ensam motor som den till extrudern. De körs i snigelfart med låg last, så spänningen bör rimligtvis räcka med jättemarginal.
Är den spänningsdriven är parallell bättre, förutsatt drivkretsen pallar...

Nu har jag tagit loss det igen, gjort om och gjort rätt med den mekaniska monteringen. Ser ut att det till största delen var en plastisk deformation där skruven tog i. Spänner jag skruvarna genom rullarna hårt så blir den trög, men lätt spända går den lätt och jag kan precis slira en rulle med fingerkraft. Kanske det rätta ändå vore att fila upp hålet i den nya plattan en aning, men provar såhär.

Skrivhuvudet med direct drive är verkligen tungt, knappast förvånande att X-axeln kroknade med bara en Z-skruv.

Tillägg: Det blir att riva av allt igen. Givetvis måste alla tre skruvarna till rullarna vara hyfsat åtdragna, det måste vara styvt för att vara någon mening med en andra Z-skruv. Borde varit en excenter på varje sida, men får fila upp hålet lite i taget och se när det är OK. Excentern kan nog ändå justera lite, även om skruven inte blir absolut perfekt 90 grader.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Komplettera med dubbel Z-skruv?

Inlägg av Prins Valiant »

Jag tycker att debatten är intressant kring 2 st Z-skruvar med tandremdrift eller 2 synkronkörda stegmotorer. Jag tycker valet med remdrift är lika självklar som att vi har kamkedja eller kamrem på en bilmotor. Ingen skulle få för sig att ha stegmotorer i en bilmotor. 2 mekaniska axlar som alltid måste köras synkront skall i en maskin vara mekaniskt förbundna när detta är tekniskt möjligt. Det är min åsikt. Som jag tidigare nämnt, har jag tandremsdrift, och det har i princip inneburit att jag aldrig genomför leveling.
Sedan vill jag tillägga att 2 st Z-axlar med tandremsdrift kräver noggrann injustering, Båda axlarnas muttrar har glapp, och båda måste ha ett glapp där Z-bommen vilar med samma vikt på skruvmuttrarna.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Komplettera med dubbel Z-skruv?

Inlägg av Glenn »

Helt irrlevant jämförelse, rörelsen på kamaxlarna kommer inte från en elektrisk motor från början.

Jämför med valsarna i en (pappers)skrivare istället, dom kan mycket väl drivas av separata motorer, speciellt lite större skrivare.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Komplettera med dubbel Z-skruv?

Inlägg av Marta »

Inget av det är väl egentligen bra. Förmodligen fungerar små rörelser sämre med rem, som t.ex. när autoleveln kompenserar plattans tilt. Förmodligen behöver två motorer kontrolleras att de är synkrona före utskrift. Skall sätta visare på motorerna och rita streck på kopplingarna. Funkar två motorer för andra så duger det här också. Finns ingen anledning att göra det svårare än det är.

Har nu kontrollerat fästenas överensstämmelse och den är helt OK på sidohålen, men hindrar att excentern kan dras runt hela varvet när fästena är lagda direkt på varandra. Hålet till excenterskruven är lite större, men det räcker inte. Skall fila upp det ovalt och lägga på bricka. Som det är nu spänner rullarna så hårt att de går lite trögt. Känns inte hårt när skruvarna såtts i, men blir hårt när muttrarna dras åt.
Skriv svar