Phonokontakter till bluetooth?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
awant
Inlägg: 53
Blev medlem: 4 mars 2008, 20:48:48
Ort: Umeå

Phonokontakter till bluetooth?

Inlägg av awant »

Jag har ett par isotunes aware hörselskydd som jag använder på jobbet, bullrig miljö.
Dom funkar bra, kan ringa och ta emot samtal på mobilen samt höra omgivningen via medhörningen.

Nu till frågan:
Jag flyger motorseglare här i umeå och skulle vilja testa om hörselskydden passar att ha i flygplanet.
Det som då behövs är en blåtandsadapter som skickar mikrofonsignalen från isotunes in till flygradion, (phonokontakt som sitter i planet),
och även samtidigt tar emot ljudet från radion via en annan phonokontakt och skickar till isotunes . Radion är en ICOM IC A210.

Har letat google men hittar bara färdiga lösningar från t.ex BOSE för dyra pengar.

Finns det någon annan lösning på detta?
Till datorer finns det för gaminglurar men anslutningen är USB på dessa, ej phono in och phono ut.
Annat jag hittat funkar antingen enbart för mottagning eller enbart sändning, ej båda samtidigt?
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Phonokontakter till bluetooth?

Inlägg av Akai »

Rent spontant. Skulle det inte vara att tumma på säkerheten att blanda in konsument BT grejer i en flygradioapplikation?

Tänker mest på hur stabilt (inte) BT oftast är.

Fanns ju nått kort för 120AUD annars som skulle klara biffen.
awant
Inlägg: 53
Blev medlem: 4 mars 2008, 20:48:48
Ort: Umeå

Re: Phonokontakter till bluetooth?

Inlägg av awant »

Här har Bose en konsument blåtandslur:
https://www.bose.se/sv_se/products/head ... adset.html

Fler sorter finns här:
https://www.professionalaviationheadset ... s-adapters

Men jag tänkte lite mindre pengar.....
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Phonokontakter till bluetooth?

Inlägg av Biker »

Akai skrev: 10 september 2022, 20:31:37 Rent spontant. Skulle det inte vara att tumma på säkerheten att blanda in konsument BT grejer i en flygradioapplikation?

Tänker mest på hur stabilt (inte) BT oftast är.

Fanns ju nått kort för 120AUD annars som skulle klara biffen.
Ensam i luften är nig bt störningsfritt.

Krävs ett fullbelagt gym med alla pulsband o btlurar för att det skall stöka
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Phonokontakter till bluetooth?

Inlägg av TomasL »

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Phonokontakter till bluetooth?

Inlägg av TomasL »

Det finns ju också BT-adaptrar för bilar, vilka normalt sett pluggas in i bilradion.
awant
Inlägg: 53
Blev medlem: 4 mars 2008, 20:48:48
Ort: Umeå

Re: Phonokontakter till bluetooth?

Inlägg av awant »

Nackdelen med classes adapter är att den är antingen sändare eller mottagare. Ej bägge två samtidigt.
Måste få både mikrofon och hörlur att fungera samtidigt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Phonokontakter till bluetooth?

Inlägg av TomasL »

2 stycken då.
Handsfree tillbehören till bilar kanske kan fungera.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Phonokontakter till bluetooth?

Inlägg av MiaM »

awant skrev: 10 september 2022, 20:23:05Till datorer finns det för gaminglurar men anslutningen är USB på dessa, ej phono in och phono ut.
Det finns dock lurar som har 3,5mm telepluggar dels för mikrofon och dels för hörlurarna. Vet dock inte om det finns nån modell som fungerar som hörselkåpor.

Oavsett vad du skaffar så måste du kolla vad det är för signalnivåer i kontakterna på radion. Är det verkligen "phonokontakter" = RCA på dessa? Jag hade väntat mig nån slags teleplugg... :o
awant
Inlägg: 53
Blev medlem: 4 mars 2008, 20:48:48
Ort: Umeå

Re: Phonokontakter till bluetooth?

Inlägg av awant »

Har nyss fått hem BT-adapter som är tänkt för t.ex jägare som har BT-lurar men inte den funktionen på jaktradion.
Adaptern har 3.5 mm h-lurskontakter för mic och headset. ( Det var den sorten jag menade med phonokontakt).
Enda bekymret är om PTT-knappen som följde med måste användas samtidigt som PTT i fasta radion.
Då blir det dubbeltryckning som måste utföras vid sändning = inte bra.

Skall testa och se hur den funkar.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Phonokontakter till bluetooth?

Inlägg av MiaM »

Aha. "Phono" = RCA-kontakt. (Finns även andra namn, t.ex. tyskarna kallar dessa cinch). De du menar kallas normalt teleplugg eller TRS (tip-ring-sleeve, där antalet R är två färre än antal poler, så för t.ex. headset för en halvmodern mobil så kan de kallas TRRS).

Jag tog en titt i manualerna: http://icomamerica.com/en/products/avio ... fault.aspx MVG till ICOM för att PDF-sidnummer korrekt stämmer med faktiska sidnummer, sånt är halvofta fel i PDF:er.

Enligt installationsmanualen så är mikrofoningången på 600 ohm, ingen spec på signalnivå. Hörlursutgången ska kunna ge 60mW i 500 ohm. Eftersom två par hörlurar ansluts parallellt på samma utgång så är min slutsats att varje par ska vara på 1000 ohm. Typiskt om man parallellkopplar båda öronen på sånadär urgamla hörlurar som folk hade under/föra andra världskriget. (Varje öra var väl på 2000 ohm på den typen av lurar). Konservativ bransch, men kan förstå varför de inte ändrar en sån grej.

Du bör kolla upp hur mycket din BT-mojäng lastar hörlursuttaget. Vanliga hörlursuttag på typ mobiltelefoner, datorer, stereoanläggningar osv är normalt avsedda för att orka driva åtminstone ner till 32 ohm, ofta än lägre. Dessutom är det inte ovanligt att signalnivån är för svag för att ge bra ljudstyrka med 600-ohm-hörlurar. (600-ohm-hörlurar är rejält ovanliga idag, tror att de sista som såldes till konsumenter för hifibruk var nån modell från AKG, gissningsvis K240. Jag har ett par K140 som låter underbart men som sagt kan ge för svagt ljud med en del källor).

Rimligtvis så är hörlursutgången stryktålig eftersom man kan förvänta sig att nån gång i radions liv kommer nån ansluta ett headset med kortslutning i hörlurssladden. Men det är ändå ingen jättebra idé att lasta med lägre impedans. Dels kan eventuellt överlastskydd säga ifrån och dels så kan ljudet i ett annat headset bli alldeles för svagt.

Rekommenderar att först provlyssna hur ljudstyrkan ändras om du lyssnar i ett par typiska "flyglurar" och medan du lyssnar ansluter ett annat par "flyglurar". Sen jämför detta med att åter igen lyssna i ett par typiska "flyglurar" men istället ansluta din BT-mojäng. Om det är markant skillnad så kan det vara läge att modifiera BT-mojängen så att den inte lastar med lika låg impedans.

Ingången på elektronik avsedd att anslutas till hörlursutgångar (och högtalarutgångar) har allmänt bara ett enkelt motstånd för att ge önskad belastning, och detta motstånd går att byta till ett med högre värde om så önskas.

Angående PTT så är det just bara en slutande kontakt på radion. Du kan t.ex. byta den mot en tvåpolig kontakt och låta den ena polen vara kopplad till radion och den andra till BT-mojängen. Avråder från att försöka sammankoppla båda via samma kontakt med typ dioder eller nåt sånt - risken är att nåt blir knas och det påverkar funktionen även för användning med vanliga flygheadset.

P.S. är planet ensitsigt eller flersitsigt? (Eller med andra ord, finns det uttag för mer än ett headset)?
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Phonokontakter till bluetooth?

Inlägg av Wirewrap »

awant skrev: 26 november 2022, 20:44:42 Har nyss fått hem BT-adapter som är tänkt för t.ex jägare som har BT-lurar men inte den funktionen på jaktradion.
Adaptern har 3.5 mm h-lurskontakter för mic och headset. ( Det var den sorten jag menade med phonokontakt).
Enda bekymret är om PTT-knappen som följde med måste användas samtidigt som PTT i fasta radion.
Då blir det dubbeltryckning som måste utföras vid sändning = inte bra.

Skall testa och se hur den funkar.
Vad var det du köpte?
awant
Inlägg: 53
Blev medlem: 4 mars 2008, 20:48:48
Ort: Umeå

Re: Phonokontakter till bluetooth?

Inlägg av awant »

Då jag inte visste exakt vad som skulle passa så tog jag denna från Aliexpress:
Wireless Walkie Talkie Bluetooth PTT Headset Earpiece For Baofeng UV-5R UV-82 A-58 UV-XR UV-5S GT-3WP UV-9R Plus Mic Adapter

Försökte länka direkt till sidan men det blev 5 rader med URL!

Jag måste löda om kabeladaptern som följde med så att den passar till 1 st 6.3 mm h-lurskontakt samt en st 5.2 mm h-lurskontakt.
Måste givetvis också kolla så att signalnivåerna stämmer och allt funkar ok.

Det är en Grob 109B, tvåsitsig samt en Fournier RF5, också tvåsitsig, som den ska användas i. (Förutsatt att det fungerar öht.)
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Phonokontakter till bluetooth?

Inlägg av MiaM »

Googlade lite, detta verkar vara pinout osv för Baofeng:
baofeng pinout_1062355983_image.png
Signaljord för mikrofonen är också PTT på Baofeng.

Det borde gå att göra en enkel koppling med en kondensator och ett motstånd eller helst en spole för att separera PTT-funktionen från mikrofonsignalen. PTT/Mic-signaljord på BT-adaptern via konding till Mic-signaljord på radion, och via låhomigt motstånd eller hellre spole till PTT-ingången. Troligtvis lämpliga bra-att-ha-skrot-källor för spole kan vara t.ex. delningsfilter från skrotade högtalare, nätfilter eller lyfta ur spolen ur en liten högtalare eller en hörlur.

Lägg dock märke till att Baofeng verkar skicka ut spänning på en pinne i sin PTT/MIC-kontakt. Om BT-adaptern drivs via den kontakten så behöver du också ordna en lämplig matning ansluten dit. Alternativt om BT-adaptern behöver extern USB-strömförsörjning medan du flyger så behöver du även då en USB-laddare. Jag rekommenderar starkt att använda radion som jord/minus för USB-laddaren för att minska risken för störningar. OBS att cirka alla USB-laddare är switchade så det finns risk för störningar och det kan vara värt att kolla hur mycket/lite de stör. De borde vara rätt väl avstörda för flygradions frekvenser som ju ligger ovanför FM-rundradio. Dock kan det komma störningar inom ljudfrekvensområdet. Det går faktiskt att filtrera störningar genom att använda filter avsedda för växelström, d.v.s. om du har tillgång till nätfilter avsedda för 230V-apparater så kan du skicka likspänningen in till USB-adaptern genom ett filter och likspänningen ut från USB-adaptern via ett till filter. Detta såklart enbart om det behövs, rekommenderar såklart att i första hand gå igenom alla typ "bil/lastbils-USB-laddare" du råkar ha. Vet inte vilken batterispänning du har i flygplanen dock, vad jag fattat så förekommer dels 12V och dels 28V, och 28V är väl på gränsen till att vara för mycket för en USB-laddare som är avsedd för 24V-system. Worst case kan du sätta några dioder i serie med plusingången för att sänka spänningen. Detta äter upp en del verkningsgrad men för att underhållsladda en BT-adapter så kvittar nog det.

Eller så kanske varje flygning är så kort att batteriet i BT-adaptern räcker, och du som backup kan ha ett trådat headset att växla till vid eventuell nödsituation.

Du bör kunna ohm-mäta mellan SPK+ och SPK- på BT-adaptern med BT-adaptern avstängd. Om det är tillräcklig hög likströmsresistans men du ändå mäter nån resistans så bör det funka bra att ansluta den direkt. Annars är som sagt risken att du behöver löda bort eventuellt mostånd mellan SPK+ och SPK- inne i BT-adaptern för att radion eller eventuell medflygare inte ska bli ledsen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
awant
Inlägg: 53
Blev medlem: 4 mars 2008, 20:48:48
Ort: Umeå

Re: Phonokontakter till bluetooth?

Inlägg av awant »

BT-adaptern har inbyggt laddbart batteri.
Laddas via usb.

Tackar för pin-out skissen, kommer väl till hands......
Skriv svar