Köra Nibe panna på generator/elverk.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Leif_J
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 september 2021, 09:28:28

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av Leif_J »

Elverk är stationär motor så det är tillåtet att köra på grön diesel vilken inte har iblandning och om jag minns rätt runt 3,60kr mindre per liter.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av grym »

går det att köpa på rimligt sätt nuförtiden?
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6091
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av Biker »

Ja asså gröndiesel finns ju kolla hamnar med lite feskebåtar l yrkesbåtar , annars bönner o så

Men som sagt enklast är nog qstar o ringa o kolla vart dom har blankdiesel.

Har över 300hest/600nm i kärran , märker av effektskillnaden på blankdiesel mot algsoppan
Leif_J
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 september 2021, 09:28:28

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av Leif_J »

grym skrev: 15 september 2022, 22:07:08 går det att köpa på rimligt sätt nuförtiden?
Visst går det att köpa men kan behöva lite kreativitet,ett fat eller IBC och att man kan ta det dit dom har leverans annars är det i regel 1200 liter för att inte få stopptillägg. Små lokala oljeshejker brukar vara mer tillmötesgående. Försäljningen av gröndiesel har ökat väldigt dom senaste åren...
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6091
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av Biker »

Jag körde in i båthamn o tanka från fiskebåtarnas pump :mrgreen:

Skulle bara testa skillnaden mot mögdiesel innan jag hitta riktig blandiesel hos qstar som jag tankar när jag konmer åt
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av Glenn »

Samtliga ägare av större dieselfritidsbåtar jag känner (det är förvisso inte många) tankar ju gröndiesel, det är ingen kontroll vid själva försäljningen och kontrollerna ute på sjön är i praktiken obefintliga, och skulle man åka fast är böterna så låga att man har tjänat in det på några få tankar ändå.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av rvl »

Jag har "brännolja" (som det lågskattade kallas här) i tanken på min båt, men den står på land och det var lagligt när den senast hade vatten under kölen.
Dykarklubben jag tidigare varit medlem i fick tillstånd för den billiga soppan även efter lagändringen.
Leif_J
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 september 2021, 09:28:28

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av Leif_J »

Vi får väl hållas med det som nu avgående justitieminister sa att det är vårt ansvar att se till att inte vår diesel stjäls så då får vi göra vad vi kan och ett sätt är att stöldskyddsmärka bränslet, det är en blåfärg man blandar i bränslet och det är riktigt blått, omöjligt att se grönfärgen....
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av JohnGalt »

Glycol79 skrev: 12 september 2022, 17:10:38 Länge sedan jag hade båt, men brukar det inte vara ännu dyrare på sjömackar än på vanliga?
Kan iof. kolla då jag bor nära en större hamn.
Elverk verkar inte vara lika känsliga för skräpdiesel heller. Det jag inte kunde köra på i bilen fungerade i elverket. Luktade en del bara, kanske ökade förbrukningen också, men det kollade jag inte.
Jag kollade idag, 27.95 på sjömacken, 22.69 på vanliga macken, rejält mycket dyrare alltså.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av Glycol79 »

Jag testade HVO100 i elverket för ett tag sedan. Det blev riktigt svårstartat då. Körde det sedan i en portabel dieselvärmare och den hade problem att tända. När den väl tände så fylldes trädgården av vit rök. Man såg ingenting. Vid det tillfället kom jag på att det blir samma sak på en del av våra transportbilar från Peugeot. De är godkända för HVO100 men värmarna fungerar inte på det. Eftersom det dessutom är rejält dyrt så kändes det inte som något alternativ att klabba med.
Vi tankade förresten på Cirkle K om det spelar någon roll.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av MiaM »

Kolla om din Nibe har en tung transformator eller switchad nätdel till elektroniken. Detta är mest bara en magkänsla men skulle tro att en tung trafo är mycket mer tålig mot att man bryter större laster på ett icke-inverter-elverk än om man också matar nåt med switchad nätdel.

Allmänt så om värmepumpen är en frånluftvärmepump som värmer vatten för uppvärmning och tappvarmvatten så lär den också ha elpatron och den är ju ofta på högre effekt än kompressorn. Om nollan är ansluten till en trefaselpatron (tror det brukar vara så på värmepumpar eftersom man ska kunna köra ett av effektstegen på enbart två faser för att kompensera för effektskillnaden när kompressorn lastar en fas) så kan du mata in enfas 230V mellan nolla och en av faserna och på så vis driva elektronik, kompressor och en tredjedel av minst ett elpatronsteg.

Men om planen är att spara pengar jämfört med höga elpriser så är det bättre att bränna dieseln direkt i en oljebrännare än att låta elverk mata elpatron. Detta förutsätter såklart att du har en befintlig inkopplad panna i huset.

Det verkar fortfarande gå att köpa villaolja som ju är färgad diesel, och som redan nämnts så får stationära elverk också köras på färgad olja, så du kan i princip dela tank mellan elverk och oljebrännare. Se dock upp för vad för sunk som sannolikt finns i en befintlig oljetank som inte används på evigheter.

Ja, som jag tjatat om till leda i andra trådar, det kan också vara värt att ha ett elverk med vätskekyld motor och värmeväxlare så att vätskan kan värma huset. Om elverket står i uppvärmt utrymme så behöver du inte ens värmeväxlare (men däremot behöver du verkligen se till att avgassystemet håller tätt och ventileras utåt osv).

Om jag hade haft bättre koll på vad som händer när avgaser passerar olika typer av metaller så hade jag kanske föreslagit att köra avgaserna genom frånluftdelen av frånluftvärmepumpen, men dels vet jag inget om risken att köra slut på luft-köldmedel-värmeväxlaren i förtid (och dessutom så är det antagligen R290 = gasol, så går den sönder medan motorn är avstängd så lär en del gasol sjunka ner i avgasröret ner mot motorn, det blir nog inte jättebra när man startar motorn igen... Skulle man ge sig på detta så kan det nog vara bra att koppla så att värmepumpens lågtryckpressostat inte bara styr värmepumpen utan också hindrar möjligheten att köra startmotorn på dieseln). Dessutom om man faktiskt också vill köra frånluft så måste man ju se till att fläkten garanterat ser till att luftflödet sker åt rätt håll så att man inte trycker in dieselavgaser via frånluftventilerna. Superfarligt skulle jag säga. Om man däremot har en frånluftvärmepump "över", t.ex. man fått en eller köpt en begagnad eller liknande, så kan man ju rigga upp den ihop med dieselmotor utomhus...

En grej som däremot skulle vara en bra bit ofarligare men som kanske ändå är olämpligt att blanda ihop med ventilationen i ett hus är att köra luft-luft-värmeväxlare på dieselns avgaser, ungefär som t.ex. luftkylda fordon, och låta den värma upp frånluften innan den körs in i frånluftvärmepumpen.

Bonus: Om man har vattenkyld dieselmotor och kopplar det på något sätt med husets värmesystem så kan man också ha husets värmesystem som "motorvärmare". Om målet främst är att spara pengar på att köra dieselelverk istället för att använda elnätet när elen är som dyrast så kan man ju också se till att värma dieselmotorn med värme som skapats av värmepumpen när den körts på elnätet då elpriset är lägre.

I praktiken så verkar det svårt att faktiskt få lönsamhet om man inte både är tillräckligt händig och dessutom har tid och resurser att snickra ihop ett lagom komplicerat system. Att bara köpa ett färdigt dieselelverk är nog svårt att få lönsamhet på.
Skriv svar