Köra Nibe panna på generator/elverk.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Micke666
Inlägg: 2
Blev medlem: 8 september 2022, 13:21:27

Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av Micke666 »

Hej! Jag har en frånluftsvärmepump Nibe F470 och går i tankarna på att skaffa ett diesel-elverk för att kunna köra denna vid eventuellt avbrott eller om elpriset skenar. Jag är säkert inte den första med dessa tankar. Min oro är om elverkets sinuskurva är tillräckligt ren för pannan. Leverantören av elverk (Duab) säger att deras elverk har AVR och kan driva känslig utrustning, men har inga siffror på något. Nibe säger att driftspänningen ska vara "inom samma toleranser som elleverantören". Båda svaren är alltså ganska diffusa. Är det någon som har erferanheter eller kunskap ?
Micke.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av Teknikern »

Du får nog renare ström från elverket än nätet, är det bara sinuskurva med 50 Hz så funkar det. Jag har kört hela fastigheten med ett dieselelverk, ett Kipor med ren sinus och jag har bla. en luft-luftare med scrollkompressor. Det är när elverken har sk. "modifierad sinus" man ska se upp, den klarar inte alla prylar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av Klas-Kenny »

Micke666 skrev: 8 september 2022, 13:27:33 Nibe säger att driftspänningen ska vara "inom samma toleranser som elleverantören".
Spänningen ska alltså vara inom ±10% från märkspänning (230 eller 400V), borde inte vara så svårt att uppnå.

Som Teknikern säger, så länge det inte är modifierad sinus lär det inte vara några problem.
Sen ska man vara medveten om att det kan krävas bra med överkapacitet i elverket för att orka starta en kompressor i en värmepump, går år mycket ström vid startögonblicket som kanske inte elverket orkar med även om det "på pappret" ser ut som att det skulle vara tillräckligt.
Micke666
Inlägg: 2
Blev medlem: 8 september 2022, 13:21:27

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av Micke666 »

Men är inte "modifierad sinuskurva" från inverterverk ? Ett klassiskt elverk som går på 3000 rpm borde ju ha en hyfsat bra sinuskurva. Varför sägs det att de har trapetsformad kurva ?
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av Elman »

Sinus kurva får man från generatorer modifierad från kraftelektronik. Men en generator med fossil motor som har AVR håller spänningen inom rättnivåer oftast rätt hyfsat men problemet blir frekvensen sjunker med belastning .. vid stormen Gudrun körde generatorn in på natten ca 20min på klockorna och för sacka efter när man lagade mat.. och eltändningen på pelletsbrännare. Startade. Samma händer med elnätet fast i mindre omfattning man ligger lite före på morgonen eftersom frekvensen sjunker på dagen med man kör igen elnätet på kvällen.natten .så klockorna stämmer
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av Glycol79 »

Jag har kört delar av huset på ett inverterverk från Biltema. Det är för klent för luft/vatten pumpen. Men luft/luft klarar den utan problem.
Kör man det i eco-läge så hostar det till lite precis när värmepumpen startar. Men eftersom värmepumpen är av invertertyp så ökar motorvarvet i takt med att värmepumpen varvar upp.

Funderar på att skaffa ett större 3-fas elverk men kollar man på diesel så verkar de alla reglera frekvensen med motorvarvtalet.
Detta gör att man får högre förbrukning vid låg last. Sen är diesel rätt mycket dyrare och blir dålig fort om man lagrar den.

En kompis har byggt ett elverk av en gammal diesel från en båt. Motorn har ett massivt svänghjul och påverkas Inte så mycket av ändrad last.
Motorn driver två stycken bilgeneratorer som laddar en batteribank, till batteribanken är en kraftig inverter kopplad.
Batterierna laddas även via solceller. När solcellerna levererar tillräckligt så drivs huset och batterierna laddas. När batterierna sjunker under en viss nivå startar motorn som dessutom är sjukt bränslesnål. Kylvattnet cirkulerar via en ackumulatortank och värmen vatten/radiatorer när det behövs.

Han har kopplat bort sig från elnätet helt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av grym »

köp blankdiesel och den tål att förvaras i många år eller kanske ett årtionde
eller hvo100, som tyvärr är dyrt
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av Glycol79 »

Blankdiesel vet jag inte var man hittar till bra pris i NV Skåne. Har en portabel dieselvärmare också som jag använder ibland. Brukar alltid ha en dunk diesel stående till den. Jag brukar byta dieseln i den varje månad, häller det i bilen och tankar nytt i dunken.
Nu sist hade jag råkat låta dunken stå i två månader innan jag hällde det i bilen. Resultat, bilen startade och gick som vanligt. När jag sen skulle starta igen efter att jag hade handlat, så körde jag nästan slut på batteriet innan den startade. Tömde tanken och i med ny diesel så gick den som vanligt igen.
Dieseln jag tömde ur såg ut som kass matolja och luktade riktigt illa.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av grym »

https://psenergi.se/station/

dom har på pump
man får ansöka om kort , men funkar för privatpersoner med
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av Teknikern »

Jag startar verket på diesel och slår över till hydraulolja, den har jag gratis (nej den är inte stulen utan återvunnen destruktionsolja) och hydrauloljan är ju ett rent kolväte och inte nån blandsoppa som det börjar växa i. Man ska bara akta sig för allt som står "miljö" och liknande på för den soppan vet ingen vad det är i mer än tillverkaren, då kan man lika gärna köra mackdiesel.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av Glenn »

Annars ha alla sjömackar blankdiesel.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av Glycol79 »

Länge sedan jag hade båt, men brukar det inte vara ännu dyrare på sjömackar än på vanliga?
Kan iof. kolla då jag bor nära en större hamn.
Elverk verkar inte vara lika känsliga för skräpdiesel heller. Det jag inte kunde köra på i bilen fungerade i elverket. Luktade en del bara, kanske ökade förbrukningen också, men det kollade jag inte.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av Glenn »

Jo det brukar vara dyrare, vilket väl antagligen delvis beror på att det är blankdiesel ?
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6114
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av Biker »

Glycol79 skrev: 10 september 2022, 22:52:26 Blankdiesel vet jag inte var man hittar till bra pris i NV Skåne. Har en portabel dieselvärmare också som jag använder ibland. Brukar alltid ha en dunk diesel stående till den. Jag brukar byta dieseln i den varje månad, häller det i bilen och tankar nytt i dunken.
Nu sist hade jag råkat låta dunken stå i två månader innan jag hällde det i bilen. Resultat, bilen startade och gick som vanligt. När jag sen skulle starta igen efter att jag hade handlat, så körde jag nästan slut på batteriet innan den startade. Tömde tanken och i med ny diesel så gick den som vanligt igen.
Dieseln jag tömde ur såg ut som kass matolja och luktade riktigt illa.
Qstar brukar ha blankdiesel iaf längs kusten så båtägare får mögelfri diesel samma pris som vanlig - bilen får desutom 7% mer effekt liksom förbrukning som tips.

För elverk kan du desutom köra lågskattediesel för lantbruk o yrkesbåt tror jag färgad så inte o bilen
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17117
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Köra Nibe panna på generator/elverk.

Inlägg av AndLi »

Och orkar man inte transportera blankdiesel långa sträckor från närmaste sjömack är HVO100 ju tillgängligt på de flesta större mackar.
Skriv svar