Visar min elmätare fel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av FormerMazda »

Aaaaw.. Får ingen med HAN-port, de har inga på lager och får inga från leverantören. Så det blir en utan nu. :cry:
Jaja, jag har ju inte ens väggar i kåken, så det är ju inte akut.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av Glycol79 »

Jag har en ny mätare och Tibber som leverantör vilket gör att jag har timdebitering. För att hålla nere elräkningen så har man jagat eltjuvar precis som många andra. Jag har även en Ikea Sparsnäs som visar förbrukningen centralt i huset. Den har jag haft sen den kom ut och detta är andra mätaren den sitter på nu.
På denna nya mätaren har jag märkt att det tar lång tid innan förbrukningen går ner efter att man har stängt av förbrukaren.
Provade att slå av huvudbrytaren i huset och sedan kopplade jag inte en värmefläkt i uttaget i mätarskåpet. När jag slog på fläkten så registrerade mätaren 2100 watt direkt. Lät den gå 10 minuter för att det skulle ligga stabilt, stängde sen fläkten. Det tog tre timmar innan mätaren var på noll igen. Den sjunker sakta i steg på några 10-tals watt.
Provade detta hos min föräldrar också. Det var samma där, samma typ av mätare. Känns inte som ett tillfälligt fel då.
Många i kvarteret har märkt att förbrukningen har stigit sen mätarbytet trots en mild vinter. Enligt nätägaren så är det för att de nya mätarna är mer exakta.
Känns snarare som att de saltar förbrukningen redan i mätaren.
Jag har aldrig brytt mig om detta innan eftersom elen har varit relativt billig.
Men nu tänker jag sätta en egen logger direkt på inkommande matning i huset. Mellan mätaren och centralen skall en Fluke logger sättas i en månad.
Skall bli kul att se resultatet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av grym »

hm, det där måste kollas upp, min elmätare reagerar i stort sett direkt, har provat haft en webbkamera mot disiplayen och provat en del i garaget
hur stämmer det med effekten på ex en timma?
ha 2kw på i 30 minuter per timma, eller ex en timer där man kan köra per kvart av på och se om man får 1kw i medel
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Inlägget från Clycol79 är mycket intressant.
Om det är så behöver det verifieras och jag har stor tilltro till Clykol79 s förmåga att utreda detta.
Det känns som om Elbolagen har allt att vinna på detta, vad har en konsument för kraft?

En enhet som ersätter/kompletterar de tre säkringshållarna och omedelbart rapporter till en flyttbar enhet är kanske en bra start!
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5801
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av rvl »

Låter illa, men ett förtydligande vora på sin plats att det var vad mätaren visade och inte alltså en Sparsnäs eller liknande som baserar sig på att registrera blinkningarna. Man vet ju inte när nästa blink kommer eller inte kommer före det faktiskt blinkar, så det måste bli lite fördröjning där, men inte tre timmar.

Om det bara är effekten som visas på mätaren visar så är det naturligtvis galet, men om dessutom energivärdet (kWh) tickar uppåt, så är det oförlåtligt.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av metric »

Glycol79 skrev: 10 september 2022, 10:18:28 Jag har en ny mätare och Tibber som leverantör vilket gör att jag har timdebitering. För att hålla nere elräkningen så har man jagat eltjuvar precis som många andra. Jag har även en Ikea Sparsnäs som visar förbrukningen centralt i huset. Den har jag haft sen den kom ut och detta är andra mätaren den sitter på nu.
På denna nya mätaren har jag märkt att det tar lång tid innan förbrukningen går ner efter att man har stängt av förbrukaren.
Provade att slå av huvudbrytaren i huset och sedan kopplade jag inte en värmefläkt i uttaget i mätarskåpet. När jag slog på fläkten så registrerade mätaren 2100 watt direkt. Lät den gå 10 minuter för att det skulle ligga stabilt, stängde sen fläkten. Det tog tre timmar innan mätaren var på noll igen. Den sjunker sakta i steg på några 10-tals watt.
Provade detta hos min föräldrar också. Det var samma där, samma typ av mätare. Känns inte som ett tillfälligt fel då.
Många i kvarteret har märkt att förbrukningen har stigit sen mätarbytet trots en mild vinter. Enligt nätägaren så är det för att de nya mätarna är mer exakta.
Känns snarare som att de saltar förbrukningen redan i mätaren.
Jag har aldrig brytt mig om detta innan eftersom elen har varit relativt billig.
Men nu tänker jag sätta en egen logger direkt på inkommande matning i huset. Mellan mätaren och centralen skall en Fluke logger sättas i en månad.
Skall bli kul att se resultatet.
Jag har denna mätare med en Tibber - Pulse P1 inkopplad, den reagerar omedelbart.
Har du inte samma mätare?

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av Glenn »

Det var ju nyligen en tråd på byggahus om nån tant som stängde av all el i lägenheten och fortfarande kostade ström enl elbolaget, det visade ej tillslut att det var felkopplat så hon hade sett grannens förbrukning och tvärt om.. :/
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5801
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av rvl »

Vi hade ju nyligen ett sånt fall här på forumet också. Berodde visst på att lägenheterna bytt numrering i något skede.
Men det scenariot skulle ju inte förklara den goda korreleringen vid påslag av last.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av Glycol79 »

För att klargöra lite så var det Sparsnäs som gjorde att jag reagerade då den reagerade fortare på gamla mätaren. Det tar ett tag för den ändå att reagera då den räknar blinkningar på elmätaren.
Jag ser Sparsnäs displayen varje gång jag sätter på Kaffe på morgonen. När bryggaren är klar så slår den av, jag går och hämtar kaffet och då ser jag displayen.
På gamla mätaren så hann den sjunka till tomgångsförbrukningen på huset innan jag hade hällt upp kaffe och gått tillbaka. Det gör den inte nu, funderade på det ett bra tag men till sist började jag rota runt för det störde mig. Då upptäckte jag att förbrukningen aldrig nollas även om allt efter mätaren är urkopplat. Ligger runt 116 watt ungefär och räknar upp kWh.
Lutar åt defekt mätare såvida inte fler upptäcker samma sak.
Metric, vi har likadana mätare. Har inte fått min Pulse ännu. Är du nöjd med din? Jag skulle helst vilja plocka data och lagra det själv men det fick bli en Pulse sålänge. Har haft lite otur med hälsan så många projekt som är halvklara men nu är prio ett att överleva vintern (ekonomiskt då alltså).
agehall
Inlägg: 425
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av agehall »

Men vänta nu - kWh är ju energi, dvs hur mycket man använt. Momentan förbrukning mäts ju i kW. Är det inte så att appen bara visar hur mycket energi man har förbrukat så om du just nu inte använder el så ligger den still på samma värde?

För övrigt så tar jag gärna emot tips på HAN-kort som kan skicka data trådlöst till mina mätsystem. Funderar på om man skulle bygga något eget men om det finns något färdigt vore det smidigare.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3837
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av Mickecarlsson »

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av MadModder »

Agehall: sparsnäs-displayen visar på första skärmen den momentana effekten baserad på elmätarens blinkningar.
På skärm två till fem visas statistik över använd energi.
Om strömmen stängs av och det fortfarande drar 116W så ökar naturligtvis den ackumulerade energiåtgången. Annars står den still.

Funderar dock på om sparsnäs hanterar noll Watt. Dvs om tiden sedan sista blinket motsvarar en effekt på under en Watt så skrivs noll ut, eller om den står kvar och visar vad det blev vid sista blinket ända tills ett nytt blink kommer. :humm:

Det är ju lätt att prova. Dra igång en storförbrukare och vänta till sparsnäs visar det. Stäng sen av strömmen helt abrupt och se om den höga förbrukningen står kvar i oändlighet.
Eller blockera ljuset till sensorn.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av AndLi »

Det är inte så att elmätarens blink har en minimumtid mellan varje blink och vid för hög förbrukning ackumuleras blinkningarna och kommer ut under längre tid?

Jag kör en Han till Wifi modul från
https://amsleser.no/hjem/7-pow-u-universal.html tror jag det är, kör en tidig beta, funkar superbra, med realtidsdata
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av MadModder »

Nja, jag undrar det jag… då skulle det ju bli ett tak på vad man momentant kan utläsa.

[edit]
Startade nyss förbrukare på totalt 4,2kW och det var vad sparsnäs visade. Alltså blinkade det så fort. 70 blink i minuten. Det är ju minst sagt hanterbart. :) Jag har dock inte en likadan mätare, men jag ser inte varför det skulle begränsas.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av metric »

Glycol79 skrev: 10 september 2022, 22:45:53 Metric, vi har likadana mätare. Har inte fått min Pulse ännu. Är du nöjd med din? Jag skulle helst vilja plocka data och lagra det själv men det fick bli en Pulse sålänge. Har haft lite otur med hälsan så många projekt som är halvklara men nu är prio ett att överleva vintern (ekonomiskt då alltså).
Jag har också Tibber, men kör även HomeAssistant på en RPI4, där kan man ta in all data och använda.
Jag kan styra VVB, Elpanna och Värmepump med HASS, men för tillfället är det bara VVB som styrs.
Jag har inte satt på värmen ännu.
En tanke var att köra Elpanna för fullt när priset ligger på typ 9 öre som det gjorde ett tag, men det är nog önsketänkande.
Skriv svar