Visar min elmätare fel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Visar min elmätare fel?

Inlägg av FormerMazda »

Man har ju en såndär timmesvis rapport på "mina sidor" på sitt elbolags hemsida.
Där ser jag att mitt hus drar i dagsläget 358kWh per timme med BARA elmätaren på!

Jag kan säga bara, för jag har bytt central på andra änden av kabeln som går in i huset, och där vet jag att med avslagen huvudbrytare så kan ju inget dra nån ström.
Och för att vara säker så mätte jag även nu, med en Fluke 175 (länk), och fann 20mA på två faser och 30mA på en fas.
Det summerat borde bli 16W?

Jag har anmält till min leverantör, men visst känns detta som nåt fel?

Med 358Wh per timme så är det ju bara att börja summera:
1h = 0,358kWh
24h = 8,6kWh
1år = 3139kWh

Min lägenhet drog senaste året 1200kWh...

Så vad tror ni, har jag ett case här, eller kommer man finna nåt annat?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6947
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av Marta »

Ut med huvudsäkringarna. Fortsätter den visa detsamma så har de nog blandat ihop sina kunder. Det är något Du kan testa själv utan att riskera en saftig faktura för obefogad felsökning. Utan säkringarna skall den nog inte visa något alls, för mätaren blir ju strömlös.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av säter »

FormerMazda skrev: 6 september 2022, 18:37:08 avslagen huvudbrytare
Borde inte det bli samma sak?
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av Castor »

Huvudsäkringarna sitter rimligtvis före elmätaren, man byter inte gärna mätare med spänning på :D
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av Hobbyisten »

FormerMazda skrev: 6 september 2022, 18:37:08
Där ser jag att mitt hus drar i dagsläget 358kWh per timme med BARA elmätaren på!
Jag tror minsann du menar 0.358 kWh per timme ;-)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17119
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av AndLi »

Vad visar räkneverket på din fysiska mätare om du antecknar värdena några gånger på ett dygn?

Och du har bara inte läst fel på någon storhet, 358kW kräver ju rätt rejäla säkringar, så elverket bör ju vara lättövertalade om att något är fel.

Du har inte Vattenfall? Deras online visning verkar strula just nu!
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av FormerMazda »

Menar 0,358kWh såklart. Annars borde man känt av förbrukningen på annat håll. :D

Det är kopplat: servis - säkringar - brytare - mätare
Enda gången jag får 0 är om jag bryter så mätaren dör.

Som sagt, med allt efter mätaren avstängt så mätte jag dessa 20-30mA, det borde inte bli 358W hur man än försöker väl?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14858
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av mrfrenzy »

Om du bortser från appen:
Kolla på skärmen om mätaren visar aktuell effekt när man trycker på knappen. Annars skriv ner mätarställningen var tredje timme (utan last) så kan du enkelt se vad som händer.
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av FormerMazda »

Ska se om jag hittar att trycka fram mer info än mätarställning.
Skriva mätarställning var tredje timme blir svårt då jag inte bor där, och när jag är där så jobbar jag i huset.

Men en mätarställning mellan två datum och tider går ju, då ska ju helst diffen motsvara sidans ackumulerade värde.
Borde kunna lösa detta i helgen.

Jag tänker å andra sidan att sidan borde stämma, av allt jag vet om energimätning så skickas mätarställning till en databas, och efter det räknas förbrukning ut.
Haralt
Inlägg: 2483
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av Haralt »

Jag tror en dags timförbrukningsvärden, 24 st för den 7 sept 2022, skickas i en klump via radio efter midnatt alltså ca 01:00 den 8 sept 2002 till elnätabolagets datacentral.
Vi har elmätare som mäter både import och export. Den är ca 6 år ny, byttes då solceller skaffades.
Jag tror inte timförbrukningsvärdena skickas strax efter varje avslutad timma från elmätaren till elnätsbolagets datacentral.

Tittar jag hos elnätasbolagets "på mina sidor" och loggar in och på timförbrukningsvärdena saknas nämligen dagens värden, de kommer först i morgon.

Hos andra elnätsbolag kan de givetvis vara annat. Det finns ca 250 olika elnätsbolag i Sverige, tror jag.

Värden som visar för förbrukning i en applikation populärt kallat Äpp i en mobiltelefon, kan vare förväntade värden och inte de sanna. Man få se upp.
Dessutom har den som gjort äppen manipulerat värdena genom omräkning för presentation, och kan då ha inför fel. Bättre att titta på omanipulerade grundvärdena i elnätsbolagets mina sidor.
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av FormerMazda »

Förtydligar med att jag inte kollar i en app, utan på elbolagets hemsida.
Tranås Energi i detta fall.

Värden i klump kan jag tänka mig kanske, men även då är det ju mätvärden från just mätaren, och borde vara samma som jag ser på dess display?
Visar jag lägsta tidsupplösning, timvärden, så borde ju inte hemsidan räkna om något?
Haralt
Inlägg: 2483
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av Haralt »

Dessutom måste man passa upp. anger de 0 kWh, så kan det i själva verket vara 0,499 kWh, de kan nämligen avrunda till heltal.

Kan du ladda ner datan med timvärdena för förbrukning? Vi kan det. Det är en xlsm fil med timvärden hittintills för året.
För att vi ska kunna se timvärdena måste vi ladda ner en sådan fil.
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av FormerMazda »

Mitt elbolag håller med om att mina förbrukningssiffror är tokiga.
Så nästa vecka ska dom byta elmätare, och sen ska vi se om jag får återbäring för feldebitering.

Lär ju få en HAN-port nu om inte annat. :)
Akai
Inlägg: 1360
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av Akai »

Visar det sig att mätaren är trasig så innebär det ju att man bör kontrollmäta sin mätare ibland..

Hur görs det lättast?

Stänga av allt i huset så att mätaren visar 0 och ansluta känd last till en fas i taget? Tex byggfläkt.
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Visar min elmätare fel?

Inlägg av FormerMazda »

För mig var ju felet att det aldrig blev noll om jag inte bröt före mätaren.
Bryter jag efter mätaren så har jag en ständig last på 360W enligt förbrukningen.

Så ett test är att under drygt en timme ha ALLT avstängt efter mätaren, gärna tre timmar så man säkert kan se en timme sen. (inte praktiskt när man bor och lever, men ändå)
Då ska du ha noll eller väldigt nära noll en timme.

Annars som du säger, häng på en känd last och se om den reggas, antingen som ökning mot grundlast, eller med endast den ansluten.

Och ja, med nuvarande priser så är det ingen dum idé att kolla sin mätare.
I mitt fall så har felmätningen kostat mig ~2000kWh på ett år, vilket kan jämföras mot lägenhetens ~1200kWh faktiska förbrukning.
Skriv svar