Hjälp med relä

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
securicor
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 juni 2020, 19:25:48
Ort: Kungsbacka

Hjälp med relä

Inlägg av securicor »

Hej

Jag söker här hjälp med vad jag ska använda för relä till följande inkoppling:

Har en frånluftsvärmepum där fläkten går 24/7 men jag vill via relä styra fläkten och få den att starta och snurra endast samtidigt som kompressorn.
En mycket enkel modifiering mao, men jag behöver tips på relä.

Någon som har input på vad jag ska använda?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hjälp med relä

Inlägg av danei »

Men, du vill väl ha ventilation även när du inte behöver värme?
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Hjälp med relä

Inlägg av Prins Valiant »

För att veta vad du behöver vill vi veta ifall det är 1-fas eller 3-fas fläktmotor och ungefärlig effekt. Vilken manöverspänning skall du ha? Skall du styra fläkten direkt med hjälp av kompressorn matning. Är denna i så fall 400VAC?
Utan att ha alla data hade jag satsat på en kontaktor.
exempelvis https://www.amazon.se/Schneider-Electri ... B000ONOQNK med 230V manöverspänning. Du kan ju plocka manöverspänning mellan kompressorfas och nolla eller skaffa samma typ med 400VAC manöverspänning och plocka manöver mellan kompressorfaser. Som du ser klarar denna 9 Amp effekt
securicor
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 juni 2020, 19:25:48
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med relä

Inlägg av securicor »

Fläkten är en enfasmotor på 170W 230V.
Jag tänkte styra relät på inkommande spänning till fläkten via kompressorns matning ja.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Hjälp med relä

Inlägg av Prins Valiant »

Köp då en sådan här: https://www.amazon.se/Schneider-Electri ... B00CS64ZQ4

Lite större effekt, men betydligt billigare och bra märke.
Det blir en rejäl lösning aven för enfas-fläkt. Jag hade brutit motorns båda anslutningar och som sagt, denna kontaktor har 230V spolspänning. Blir att lägga in spole mellan en kompressorfas och nolla.

Fördelen med denna kontaktor är säkerhet. Den har marginaler mot exempelvis kortslutning osv.
Skulle du söka runt kan du säkerligen hitta samma kontaktor hos grossister med 400VAC spolspänning som du kan lägga mellan kompressorfaser, men då blir det även svenska grossistpriser.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med relä

Inlägg av TomasL »

Synnerligen olämpligt, då du riskerar att förstöra huset och er hälsa om inte fläkten är igång.
Huset är konstruerat för att ha forcerad frånluft, stänger du fläkten, så får du ingen ventilation med risk för fuktskador i väggar och liknande.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Hjälp med relä

Inlägg av JimmyAndersson »

Och var skulle den fukten komma ifrån?

Alltid dessa domedagscenarion… :yeahright:
securicor
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 juni 2020, 19:25:48
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med relä

Inlägg av securicor »

Jag förstår vad du menar med fukt osv men anser det rätt överdrivet...
Vi har ett undertryck i huset som fläkten i flvp ordnar. Vi har dock inte någon fläkt på taket utan det är enheten som trycker upp och ut luften.

Vid varje fönster och altandörr sitter det en ventil i överkant som ska släppa in luft utifrån. Allt detta har jag självklart tänkt att behålla, jag vill bara dra ned på luftomsättning i huset när det är som kallast ute och vi eldar mycket. Känns lite fel att elda i kaminen (som drar ut massa luft) för att värma huset och samtidigt blåsa ut den värmda luften. Nu har vi kaminen på plats och har ingen (eller med mycket stora problem) möjlighet att montera ett extra luftinsläpp till kaminen.

Hör att många pratar om att förstöra huset osv men när jag läser på folkhälsomyndighetens hemsida så är det en väldig skillnad idag och på 80-talet.
Jag gjorde ett snabbt överslag:
Rekommendation i skolor är 7 liter/sekund per person i luftomsättning vilket motsvarar ca 1 209 000 liter för 2 personer.
Min luftomsättning i huset är 4 800 000 liter / dygn
Huset är ca 392 000 liter stort
Luften i huset byts ut ca 12.5 ggr / dygn.
Om vi samtidigt eldar i kaminen så drar vi ut ca 25000l/timma.

Tycker att det är lite mycket.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med relä

Inlägg av TomasL »

JimmyAndersson skrev: 5 september 2022, 14:52:48 Och var skulle den fukten komma ifrån?

Alltid dessa domedagscenarion… :yeahright:
Från vår verksamhet, matlagning, dush, svett mm, blir rätt mycket.
Sommartdi adsorberas dessutom en hel del fukt i stommen, som torkas ut på vintern.
Och ned det är ingen överdrift.
På 70/80 talet när det skulle sparas energi in absurdum, stängde man ventilation osv, med resultat att tusentals hus började mögla inom ett par år, och de boende blev sjuka.
bara att googla på "sjuka hus".
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp med relä

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns hur många människor som helst som blivit sjuka i dåligt ventilerade hus, minimireglerna finns av en anledning och är väl uträknade.
Att regelbundet stoppa fläkten är en mycket dålig idé.

Däremot kan det vara vettigt att stoppa när du eldar i kaminerna eftersom dessa skapar egen frånluft, då är det ju bara att stoppa hela aggregatet. Sätt en termostat bredvid kaminen ställd på 25 grader som stänger av FLVP.
När kaminen svalnat minskar draget i den, samtidigt startar FLVP igen och återupptar ventilation och uppvärmning.
Skriv svar