Mäta elförbrukning på ”alla” maskiner i fabrik?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Mäta elförbrukning på ”alla” maskiner i fabrik?

Inlägg av teljemo »

Hej,

Vi började mäta lite på de vi tänkte är de som slukar mest energi men då var vi ganska noggranna och stoppade in en logger..

Sen kom chock el priserna!

Nu vill man ju ha koll på vad alla maskiner drar, och gärna igår..

Tänkte på Elna (den lil AI dongeln ifrån e.om jag skrivit om i en annan tråd) som kanske funkar (jag vet inte hur bra den funkar än, tar ett tag att träna upp) för hushåll.
Kan det kanske finnas nåt liknande för industrin?

Vad är annars ett effektivt sätt att snabbt få en hum av vad alla våra maskiner drar?

En hum hade ju varit gott nog just nu.
Det är ju inte bara att plugga in en elmätare uttaget som man ofta gör med 1 fas tänker jag.
Det man kallar en maskin kan egentligen vara flera maskiner. (Som en styrd svarv med magasin och några rullband. Eller en svets robot cell som har svetsen, roboten och en manipulator)

Är det ett gäng prylar man behöver köpa eller ska man ringa dit någon som kommer med sin mät väska och går ett varv?

Tips mottages.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mäta elförbrukning på ”alla” maskiner i fabrik?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vad som borde vara viktigt för Er, och alla producerande företag, är vad man kan stänga intermittent och bara köra när det skall användas.
Jag tror att mycket av Elen förbrukas för att någon slår igång 06:27 så har vi alltid gjort.
Att se över all förbrukning, Belysning, Uppvärmning, Stillestånd (BUS) är nog viktigt för denna planet!
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Mäta elförbrukning på ”alla” maskiner i fabrik?

Inlägg av Fortran »

Jag hade nog köpt hem en par såna här och loggat vad ett skift på en linje drar, sen hängt dom på nästa linje och göra samma där.
Bild
https://www.malmbergs.com/Products/2470343
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mäta elförbrukning på ”alla” maskiner i fabrik?

Inlägg av grym »

menar du totalt eller per maskin?

totalelmätaren kan du kolla på har sannolikt samma typ av 1000 pulser per kwh och man kan logga det med många olika saker
eller bara skriva upp elmätaren dag för dag och göra en koll på det sättet

maskin för maskin kan man mäta med effektmätare, hur jobbigt beror på hur stora dom är
men är det rimligt stora maskiner, säg max 32 A kan man bara köpa vanlig trefas elmätare och koppla in på maskinen, är dom anslutna med handske gör man bara en sådan man kan flytta eller kan man koppla in den på inkommande på maskinen
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mäta elförbrukning på ”alla” maskiner i fabrik?

Inlägg av mrfrenzy »

Shelly har en smidig lösning om man vill övervaka trefas-apparater eller en hel anläggning.
Det är en wifi-modul och tre strömtrafo som man bara lägger runt ledarna.

https://shop.shelly.cloud/shelly-3em-wi ... automation

Bild
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mäta elförbrukning på ”alla” maskiner i fabrik?

Inlägg av AndLi »

Finns div tångampermeter loggers med, fluke verkar ha några coola :) (Men säkert svindyra)

Shellys verkar ju riktigt smidiga och säkert billigare än fluke
Skriv svar