Lokal fiber.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Lokal fiber.

Inlägg av Jonyverse »

Jag har nått min inkompetensnivå och lägger ut en fråga för att förstå mer.

Bakgrund:
Vi har en NAS som är tänkt att användas för videredigering. Den har 10 GB SFP+ anslutning och allt är ihopkopplat och ok på alla vis.

Problemet:
Vi vill helst ha Nasen i serverrummet ca 23 meters trådlängd bort utan att tappa hastighet men det verkar som det inte finns längre SFP+ kablar.

Frågor:
Är SFP tänkt för att bara patcha ihop närliggande enheter?
Vad har man i så fall för lösning med fiber mellan olika rum?
Eller ska man strunta i fiber och ta en TP-kabel av bra kvalitet?
Vad i så fall?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lokal fiber.

Inlägg av MadModder »

Ska du ha längre åker du på att köpa två lösa SFPer och en fiberkabel i valfri längd mellan.
T.ex dessa
https://www.dustinhome.se/product/50110 ... 5hEALw_wcB

Till det en multi-mode duplex-kabel med LC/UPC-kontaker i ändarna.

Multi-mode är lite billigare än single-mode, och funkar utmärkt på så korta sträckor i 10 gig.

Det finns SFPer som skjuter flera mil om man behöver. :)
agehall
Inlägg: 425
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Lokal fiber.

Inlägg av agehall »

Kika på FS.com för att köpa bra fiber och SFP+-moduler till vettiga priser.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Lokal fiber.

Inlägg av ajje »

Jag rekommenderar alltid https://direktronik.se/ när det gäller fiberpatchar och SFP. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lokal fiber.

Inlägg av Glenn »

Eller så köper du koppar-SFP'er och kör vanlig TP mellan, ska du bara 23m funkar det fint.

Fast ska man köra 10gbit så vet jag iofs inte om det blir billigare, dom är ganska dyra, men för gigabit brukar det bli billigare än fiber.
TheUnreal
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 september 2005, 16:04:57
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Lokal fiber.

Inlägg av TheUnreal »

Av erfarenhet vet jag att SFP'er kan vara ganska petiga när det kommer till kompabiliteten.
Man kan säga att vi hade en del inkörningsproblem när vi gick över till video över ip på förra jobbet, för både SPF+ för fiber och DAC (direct attach copper) gällde att kolla upp kompabilitetslistan och vi lärde oss den hårda vägen att inte uppgradera firmware i switchar innan tillverkaren av switch testat våra SPF'er mot ny firmware...
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Lokal fiber.

Inlägg av hcb »

Jag har mycket litet praktisk erfarenhet, men av det lilla jag gjort har jag varit mycket nöjd med SFPer, fiber, och framför allt rådgivning från Direktronik. Jag kör (har kört, just nu ligger de fortfarande nedpackade) fiber-SFPer från en Unifi-switch till en annan.
agehall
Inlägg: 425
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Lokal fiber.

Inlägg av agehall »

Man ska se till att köpa SFP-moduler från någon som programmerar dem för den utrustning de ska sitta i. fs.com verkar ha möjlighet att programmera för fler tillverkare än direktronik.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lokal fiber.

Inlägg av Glenn »

Just det där är lite överdrivet tycker jag, visst, det KAN strula, men det är sällan.

På jobbet beställer man ofta SFP'er till nåt specifikt, och anger då vad dom ska sitta i och får dom programmerade mot detta, sen när nån går sönder
i nån annan utrustning tar man bara en från hyllan och testar med och det fungerar i princip alltid, oavsett vad den var inköpt för.
malman
Inlägg: 544
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Lokal fiber.

Inlägg av malman »

Kanske snart börjar hamna lite ot men...
Cisco apparater har utlåsning av alla sfper förutom deras egna... men det har iaf tidigare funnits ett odokumenterat kommando för att slå av detta... xxx-unsuported-xxx någonting...

(Edit: nedan gäller för SFP.. men tror det är samma för SFP+)

SFP standarden är ju definerad av branchen att vara en öppen gränsyta.... men sen började tillverkarna trassla med inlåsning..

Såvitt jag förstått är datasignalelektroniken alltid kompatibel.. men man låser ute SFP'er genom att konstatera att de har fel info lagrat i dess i2c minne. Sen kan de iofs ha extra funktioner via i2c bussen såsom optisk effektövervakning mm... så där behövs identifieringen för att enheten skall kunna lista ut vad i övrigt den har att prata med... om inte annat så för att berätta vilken hastighet de är byggda för...
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Lokal fiber.

Inlägg av Jonyverse »

Tack för svar och kommentarer. Jag har fått en bredare bild av det hela nu.

Det finns såklart en IT-avdelning i bakgrunden. Dom är kunniga men såklart lite tidspressade så det är bra att ha lite fakta när man pratar med dom så att det inte blir att man löser symptomen och inte problemen.
Det finns också lite andra ideer från han som redigerar mest, t ex att helt enkelt ljudisolera eller bara flytta den susande utrustningen till ett rum bredvid.

Grundiden med NAS är att det finns två ställen i landet vi filmar och producerar video på, med varsin NAS. Det kan vara så att det filmas på ena stället, dumpar över material, NASarna speglas och man kan redigera varandras material och använda den lokala NASen som en extern HD. Teknisk är det genomtänkt. Problemet var att det pga korta kablar hamnade susande maskiner i ett redigeringsrum som helst ska vara ganska tyst.
Skriv svar