isolationstransformatormatning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rosenlund
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 september 2022, 12:28:01

Re: isolationstransformatormatning

Inlägg av Rosenlund »

Jag försökte nog mest vara lite festlig när jag skriver att jag köper allt jag springer på. Det gör jag i och för sig. Men för att jag tycker att det är roligt. Det här projektet är så genomtänkt som det kan bli, när man gör ett första försök. Det handlar om ett crossoversystem Linkwitz som går till sex separata slutsteg av JHL:s senaste 25 watts version av 1969 Hood. Mono. Plus woofer.
De öppna bafflarna, som då blir kraftigt aktiva är konstruerade av ett lager tio mm vävbakelit, en laserskuren 6 mm stålskiva, 6 mm dämpmatta, en hel platta 3mm polypropylen för att ha något att fästa kabel i och baktill 3 mm kork. För syns skull men också för dämpfaktor.
Alen Bradley-pottar. Separata kraftiga brytare i industriklass för varje slutsteg. Vi bygger nu ett vattenkylsystem att addera till befintliga radiatorer. Placerade rakt ovan transistorerna. Helt i koppar. En god vän arbetar med kylsystem så han har en viss insyn i ämnet.
När det kommer till transformatorerna var min fråga ändå ganska enkel - kan jag använda dessa isolationstransformatorer till något. I somliga hifi-forum anses de vara en gåva från gud. Här tycks åsikten vara att de blir nog bra. Som bojsänken. De väger ändå 14 kilo sammanlagt. Jag kan inte det här. Därför frågar jag. Jag skulle aldrig dra igång 300 watt gånger sju huxflux utan att veta vad jag håller på med. Jag tar alltid den säkra vägen i slutändan. Jag är 56 år och har genom ett liv av mekande anskaffat en viss konsekvensanalys. Och det lär väl bli att man köper sex toroider av bättre märke. Tuff peng. Men känns nog bra när det är gjort.
Det här är lika mycket ett estetiskt projekt för mig. Bafflarna blir tunga. Och det ska de se ut att göra. Trots att de blir ganska tunna. Som monoliter. Jag har original-bakelitkontakter från anno daumal till allt. Snokar oförtröttligt efter "coola" men för den skullen inte mindre funktionella föremål. Förnicklade terminaler på keramikbas. En blandning av pur- och ptfe-plaster där det behövs för värme respektive vibrationer. Perspex och fenollaminat i kontrollpanel. Grilltyg från Fenders serier 63-66. Rimmar underbart med bakeliten. Lite för show. Ändå.
Kombinationen av element är ytterligare ett mysterium men jag har blivit rådd att köpa fane 12-300, 8-225 och visafton ffl med rekommenderad waveguide. Jag dristar mig till att gå utanför normen och placerar dem asymmetriskt mellan de två större elementen.
Ja, lite har jag tänkt i alla fall. Och än återstår det att lära. Det verkar inte direkt råda någon konsensus i audiofilkretsar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: isolationstransformatormatning

Inlägg av grym »

stor sannolikhet att du inte kan använda dom till något rimligt

dom går inte rimligt linda om
inte heller att använda som dom är

dom är sannolikt gjorda för industribruk för att mata någon form av process elektronik som går på 24v ac från ett redan befintligt 24v ac nät, vilket är udda överlag
men kan behövas för galvanisk avskiljning av olika orsaker

så bit ihop, ställ dom på hyllan eller kolla om du kan sälja dom , dock få som kan ha nytta av dom

beklagar
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: isolationstransformatormatning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Rosenlund skrev: 3 september 2022, 02:25:37 Ja, lite har jag tänkt i alla fall. Och än återstår det att lära. Det verkar inte direkt råda någon konsensus i audiofilkretsar.
I dessa kretsar är det hela havet stormar som gäller, och MYCKET ormolja. Envar blir salig på sin tro och konspirationsidé. Det är specialsvarvade träpinnar i urugyansk silverpoppel, impregnerade i urin från den tibetanska dvärgpungälgen och som suger åt sig all distortion i ljudet, eller speciella keramiska himlastenar som renar elektronflödet från Ringhals så bara rätt sorts elektroner kommer fram.

I många audiofool-krets existerar inte begreppet K.I.S.S. - Keep it simple stupid. Får jag tummen ur röven ska jag börja snickra ihop enkla 20-25W slutsteg med endast 2 rör per kanal.

Matas inte JLH-stegen med en singelspänning? Nu tror jag att du leder folk in på fel tankar när du skriver ISOLATIONStransformatorer, men just sådana du har kan ju mata större slutsteg, antingen "monopolärt" eller "bipolärt".
Rosenlund
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 september 2022, 12:28:01

Re: isolationstransformatormatning

Inlägg av Rosenlund »

Ha. Ja, det tycks var legio att man ska monteras ner till en pajazzo om man ställer en fråga. Det som mest förbryllar är den allmänt plågade tonen i audiokretsar. I djupet av vansinne, ja jag har harvat Linkwitz teorier och sett jämförelser mellan kapton och micamembran och och och… trälig hobby. Tycks det. Jag får väl entusmiera mig själv. Jag repade upp de där isolationstransformatorerna. Det var ju tio kilo tre millimeter koppartråd i dom. Gick att byta bort tillsammans med ett visst överköp av tysk Pertinax.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar