isolationstransformatormatning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rosenlund
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 september 2022, 12:28:01

isolationstransformatormatning

Inlägg av Rosenlund »

Hej. Ny i hobbyn, som tenderar att sluka all tid och pengar. Har dragit igång ett mäktigt crossoverprojekt som nu har de flesta delar utom matning. Har fått tag på två isolationstransformatorer på 500va vardera. Har förstått att det är bra i ljudsammanhang. Men vad kan man mata dem med? På ett ekonomiskt och bra sätt. De är konfigurerade som 18-30v 17 amp. Vore fint om man kunde försörja två slutsteg vardera så har jag fyra av sex steg täckta. Noob, ja, som vill ha det så bra som möjligt utan att köpa ihjäl mig. Det här projektet har redan blivit galet dyrt :)
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: isolationstransformatormatning

Inlägg av MiaM »

Om du tänkt rena nätspänningen så har du egentligen "fel" transformatorer - de du vill ha bör vara märkta 230V både in och ut.

Men du kan i princip mata in 230V på 230V-sidan på en av trafona, koppla ihop 17V-sidorna mellan båda, och ta ut nästan 230V på andra trafon. Onödig förlust att gå genom två trafos osv, men det finns inte så mycket annat att göra ifall du vill ha isolerad 230V.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: isolationstransformatormatning

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tolkar det som att det är ”18-30V” som ska isoleras, och isåfall är ju problemet löst, eftersom alla transformatorer (förutom sparkopplade) är isolerade. :)

Det låter som att det är ett stort PA-projekt på gång? :tumupp:

(En isolationstrafo ger ingen förbättring för ljud, annat än att man slipper (kan slippa, beroende på koppling) eventuella jordslingor, dvs brum. För att bli av med störningar behövs nätfilter.)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: isolationstransformatormatning

Inlägg av TomasL »

Hade ju varit bra om TS talade om vad för transformatorer han har.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14822
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: isolationstransformatormatning

Inlägg av rikkitikkitavi »

en bild eller fler? Gärna på märkplåtar med text och på alla anslutningar.
Rosenlund
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 september 2022, 12:28:01

Re: isolationstransformatormatning

Inlägg av Rosenlund »

Såklart. Bilder här. Antog nästan att jag spontanköpt något i onödan. Men det var inte butikspris så jag går inte under. Kanske någon annan har behovet? I så fall finns de på södermalm till lägre självkostnadspris. Alternativt i byte mot något annan trafo i 20-40 volt ac ut. Det är sex sådana kretsar i förgrunden som ska ha sitt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: isolationstransformatormatning

Inlägg av TomasL »

Du behöver en eller flera 230->30V nätdelar
Hur mycket matningsspänning och ström skall slutstegen ha vid full last?
Så, uppenbarligen har du köpt något du inte behöver.
Rosenlund
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 september 2022, 12:28:01

Re: isolationstransformatormatning

Inlägg av Rosenlund »

Jag är nyfrälst i elektronik så jag köper allt som ser roligt ut. :) Sitter bland annat med 30 kilo nos-delar till electromatic s-system. Som jag heller inte förstår mig på. Men bättre att förekomma...

Slutstegen uppges, det är lite luddigt i kanterna. Må bra av att ha minst 240 va till förfogande. Det är klass a och som jag förstår det ligger de och matar fullt även om volymen är avslagen. Rekommenderad dc är 18-45. Ac 12-33.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: isolationstransformatormatning

Inlägg av Akai »

Hittar du en transformator med enkel lindning innom spänningsområdet för de trafosar du redan har så kan du ju använda den och med hjälp av den skapa den andra spänningen. Borde fungera.

Är det klass A behöver du, förutom kraftig nätdel en ordentlig kylfläns att montera dina transistorer på. Den svarta kyl-plåten skruvas i flänsen.

Slarvas det med kylningen blir det förhoppningsvis bara tyst.

Se till att du har DC skydd mellan slutsteget och högtalarna ifall något går fel. Utan det riskerar du att elda upp högtalarna om förstärkaren fallerar.


Jag har en rolig, nåja, numera rolig händelse som inträffade i min senare ungdom. En vänn till mig rökfyllde hela övervåningen på föräldrahemmet efter att ha försökt koppla ihop en transformator med en bank kondingar och slutsteg. Det var bara den detaljen att han hade glömt bort likriktarbryggan och alla (blå Philips) kondingar exploderade i ett rökmoln när kontakten sattes i väggen... :lol: jag var tyvärr inte där när det hände, men fick en bra beskrivning av de övriga i familjen :rofl

Det var meningen att vi skulle sätta ihop det tillsammans dagen efter, men han fick någon snilleblixt och tänkte, hur svårt kan det vara? Jag hade ju visat hur det skulle vara...
Rosenlund
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 september 2022, 12:28:01

Re: isolationstransformatormatning

Inlägg av Rosenlund »

Lyckligtvis har jag en god vän som jobbar med kyl. Vi håller på att värma ihop en vattenslinga i koppar som ligger direkt på transistorerna. Utöver den ordinarie heatsinken plus radiator. Det borde duga. Och det ser jävligt radikalt ut.
Hehe, jag tänker inte dra igång det här hembygget utan att någon med genuin insikt besiktar den först. Elbränder/explosioner är inte min melodi :)
Vad gäller transformatorer får det väl bli nya toroider eller nåt inom budget. Framöver. Mycket som ska snickras ihop tills dess. De öppna bafflarna är gjord av bakelit och stål och ska nu iväg en vända på vatten- eller laserskärning. Högtalarskydd må införskaffas. Tack.
Rosenlund
Inlägg: 7
Blev medlem: 1 september 2022, 12:28:01

Re: isolationstransformatormatning

Inlägg av Rosenlund »

Avslutningsvis, och nu sticker jag ut noob-näbben igen - duger det att använda en vanlig billig voltregulator. Och ställa in den på, typ, 24 volt och skicka in det i isolationstransformatorerna? Eller måste man speca strömmen också?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: isolationstransformatormatning

Inlägg av säter »

Var hittar du en "voltregulator" för växelström?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: isolationstransformatormatning

Inlägg av TomasL »

Rosenlund skrev: 2 september 2022, 15:08:24 Avslutningsvis, och nu sticker jag ut noob-näbben igen - duger det att använda en vanlig billig voltregulator. Och ställa in den på, typ, 24 volt och skicka in det i isolationstransformatorerna? Eller måste man speca strömmen också?
Om du menar en Lamp-dimmer, så blir det livsfarligt, eftersom du fortfarande har 230V in, och lindningarna i trafosarna är inte konstruerad för detta.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: isolationstransformatormatning

Inlägg av Akai »

vattenslinga i koppar som ligger direkt på transistorerna.
Lägg ingenting av metall direkt mot transistorernas hölje. Höljet är ett av benen och är oftast colectorn = matnings spänning på en förstärkare.

Därför har man de där gråa isolatorerna mellan transistor och kylfläns.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: isolationstransformatormatning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vet man inte vart man är på väg, kan man hamna någon annanstans.
Jag är/har varit en ljudbög, har ett tiotal hel/halvbyggda rör/transistor/hydrid-förstärkare både här och där (hemma-hemma och hemma-i-källaren). Det jag alltid satt som nån sorts standard/krav/whatever är att veta vart jag är på väg, vilka är kraven på komponenterna- de små olikfärgade men också (framför allt) högtalarna. Just nu har jag ganska trögdrivna 2-vägare men min antika Linx Nebula (60W) fixar det, men hur går det med min Darlings rörstärkare på 3/4W vete gubbarna.

Jag tror du måste bestämma dig för VAD du ska göra, vart du vill komma. Om du bara köper "saker du springer på" är ju risken att det varken blir fågel, fisk eller malet.
Bygger du egna förstärkare? Vad behöver du för att mata dem? Och vill du skaffa isolationstrafar för att få galvaniskt skilt 240/240V? Kanske ha förstärkarna klara först INNAN du funderar på dekorationer och prylar "folk säger är bra att ha". Eller var det tänkt att trafarna du har skaffat skulle försörja förstärkarna du bygger?!

Många funderingar men, måste jag tillstå kanske för lite information hur saker och ting ser ut, eller ska se ut, vad du har och hur du har tänkt dig det hela.


Rosenlund skrev: 2 september 2022, 15:08:24 Avslutningsvis, och nu sticker jag ut noob-näbben igen - duger det att använda en vanlig billig voltregulator. Och ställa in den på, typ, 24 volt och skicka in det i isolationstransformatorerna? Eller måste man speca strömmen också?
Såg att säter utgjöt sig över uttrycket voltregulator. Ett korrekt uttryck är spänningsregulator och en vanlig sketans spänningsregulator är ju (som regel) avsedd för likspänning. Det funkar inte, kan ju sägas med ens att "transformera" likspänning utan jag måste hänvisa till vad jag skrev ovan. Beskriv din situation, kanske med skisser och berätta VAD du vill ha åstadkommet; inte vilka prylar du slumpmässigt köper in.
Skriv svar