Per har sönder något

Berätta om dina pågående projekt.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Hej

Med inspiration av Anders lagar en gammal dator tråd, så tänkte jag göra en lite bygg/rep logg också.
Håller på med mycket Luxor datorer men även lite nybygge av olika slag.

Gårdagens projekt är i spåret av komponent bristen!!

Behöver ett antal FPGAer till mitt och Peter Anvins MAX80 kort (expansion av ABC80/ABC80X) https://git.sweproj.com/ABC80/max80.
Tyvärr så vet jag inte när det kommer att gå att få tag i EP4CE15F17C8N igen så behöver åter använda ett par avlöda FPGAer.

Först måste de rensas på gammal tenn så att de inte finns något kvar på paddarna, mycket fluss och solder wick.
20220828_084209.jpg
Sedan är det lite pyssel att placera alla kulorna rätt, gäller att inte hosta till. Ett mycket tunnt lager med fluss gör att kulorna fastnar lite bättre och mallen ser till att det ligger bra.
20220827_100601.jpg
Sedan lite värme, använder den pryl köpt på Aliexpress fungerar bra med menyn/användargränssnittet suger. Hjälper till lite med hetluften också men det går inte att ha någon större fart på fläkten för då kommer kulerna över hela rummet
20220828_083552.jpg
Det färdiga resultatet.
20220827_100853.jpg
Återstår att se om de funkar!!!

När jag gör kort eller kod (kan knappt koda men ändå) så lägger jag upp dem här på min git https://git.sweproj.com/explore/repos

Trevlig söndag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av anders_bzn »

Kul! Jag ska hålla koll!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Per har sönder något

Inlägg av Klas-Kenny »

Intressant med DIY reballing. :)

Än mer intresserad av hur du löder dessa sen, om du gör det också själv?
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Tre olika sätt...beroende på humör :-)

Denna lilla fpga kan man faktiskt väldigt bra använda samma värmare o bara lägga kretskortet på, kanske lite support också.
20220828_104525.jpg
Andra alternativet är IR ugnen också köpt på aliexpress typ. Denna har dock fått sig en omgång med mer isolering och utbytt papptejp mot riktig värmetålig tejp, sen har jag bättrat på jordning i den och bytt lite mjukvara.
20220828_104542.jpg
Tredje alternativ är vanlig hetluftslödning, vilket blir fallet om det är komponenter monterade på båda sidorna.

/Per
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Köpte på mig lite kullor och stenciler billig från Kina men de verkar vara ok.Lite lägre smältpunkt än "orginal" aka bly. Tycker om att ha lite ordning ivarjefall så 3d-printade ett lite ställ till dem
20220828_105338.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Nästa sak som jag skall ge mig på är en FUNKE flygradio ATR833.

Den fungerar i det mesta men AGC får tuppjuck. Den har 5 sekunders period där den bara ökar förstärkning mer om mer tills den klipper o börjar om på noll igen.
Det är samma på båda headset ingångarna och givetvis finns det inget schema.

Har bara kollat att DC/DC inte ger ripple och annat skräp så det blir nog en lite längre process med denna.
20220828_105420.jpg
20220828_105402.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Per har sönder något

Inlägg av Klas-Kenny »

uaxnet skrev: 28 augusti 2022, 10:50:43 Tre olika sätt...beroende på humör :-)
Ja själva värmningen är ju ingen större konst, men att placera den rätt på kortet?
Har provat ett par gånger att bara "på känsla" placera BGA'er och löda med hetluft, samtliga gånger har det misslyckats.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Hetluften är väl det som fungerar sämst, tycker jag i varjefall säkert olika, i varjefall på lite större bga'er.

Mina egna kort där jag vet hur silkscreen stämmer med paddarna centrerar jag det under microskåpet med centrum på chipet i centrum på microskåpet.

Annars försöker jag med lätt tryck hitta paddarna aka silkscreen kanterna och centrera runt det. Visst är det lite övning med det brukar fungera.

Och lagom "lite" flush på både kulorna o kortet, Gärna ett flush som inte bara går upp i rök vid 120grader eller så.

Bäst blir det i IR ugnen men tycker inte om att köra färdig kort med kontakter o elytar i den :-)

EDIT. Glöm inte att göra allt skinande rent med lite vodka, gin,whisky eller annan sprit innan flusset
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Då var radion lagad, en trasig opamp... Det gick lika bra med selleri....

Dax för nästa ett par trasiga flyghörlurar där batterierna som sitter i byglen har läckt och frät av kabeln...

Varit å köpt neoprengummi för att ersätta det som batterierna var klistrade med
20220828_195840.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Efter en trevlig resa runt i Sverige så råkade det bli några inköp..
20220911_174234.jpg
En DIAB Databoard 4680 med ett antal serieportar på , misstänkte från början att den innehöll något av DIABs SBC och det stämde bra.
Dock så innehöll den också en RTC med NiCd batterier som hade några år på nacken...
20220911_180657.jpg
Efter stopp av diverse frätande material och renskrapning så kunde jag konstaterat att endast ett motstånd med ledningsbana hade tagit stryk.
20220911_182459.jpg
20220911_182505.jpg
Nu skall motståndet bytas och batterierna ersättas med andra och sedan skall ledningsbanorna förtennas och få lite ny lödmask.

Sedan skall nätaggregatet få en översyn innan uppstart. Troligen kör systemmet OS8

Tur att det inte hann bli mer skada
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det hörde jag av en syntreparatör på syntmässan igår att ?????-6 har ett batteri som bara väntar på att fräta sönder allt som finns att fräta sönder. Elektrolyten har en obehaglig vana att följa ledningsbanor, ta sig genom viahål och ta hand om både över- och undersida.

Din reparationsfrenesi är inte bara inspirerande utan också underhållande.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av JimmyAndersson »

Nu kanske jag tänker för mycket igen, men med synthmässa, och 6 så.. Roland Juno 106? Såna varelser har en förmåga att hitta på hyss med batteriet.

(Ska jag vara ärlig, och det ska man ju, så tänkte jag först Korg Poly 6, men den har inget batteri vad jag vet.)
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Per har sönder något

Inlägg av Gimbal »

Inspirerande trådar. :tumupp:
Reballing var :shock: inget jag ens övervägt att fundera på.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Ett av de andra inköpen under helgen var en ABC890, en expansionsenhet för ABC80/80X

Denna nätdel är liiiiite dum.
Konstruktionen är följande.
Inspänning är mellan 17 och 28 volt. Den har en DC/DC för att göra +5v, +12v och -12v. Iom att man använder samma krets för allt så har man valt att styra på 5v (den dra ju mest ström).
Detta göra att varken +12v eller -12v är speciellt bra reglerade :D så man har satt dit 7812 och 7912 för att reglera dessa. -12v skapas med att man använder strömmen som går igenom 5v volten. Detta gör att man måste ha last på 5v för att kunna ta ut -12v.
Dock är kretsen som används inte riktigt den bästa (TL497), försvinner kondensator(aka går sönder) som sitter på sekundärsidan av spolen(i detta fall transformator) så hinner den inte med reglera och inspänningen går rakt igenom och man får the magic smoke i hela maskinen. Oturligt nog valde nog inte luxor riktigt bra kondensator så nu 40 år senare är de inte så fräsha längre.
Dock skall sägas att det är en väldigt billig konstruktion.

Schemat finns här (https://www.abc80.net/archive/luxor/ABC ... manual.pdf) sidan 155 obs det är dock inte exakt rätt schema
Detta är en väldigt sen version av nätagg som jag inte sett innan. Anders Sandahl kan du se vad som skiljer? :-)
20220911_234543.jpg
Jag brukar göra recap på hela nätdelen när jag ändå är igång, Vill kunna starta den om 10 år utan att behöva öppna den igen.
Jag har renoverat en gäng av dessa nätdelar och gjort ganska mycket mätningar på dem i olika avseende.
En nackdel med recapen om man använder fina låg impedans kondensatorer, är att dc/dc kretsen inte riktigt tycker om det och man flyttar frekvensen för dc/dc.... ned i det hörbara området med ett riktigt pip på 12khz. Detta löses med att man minskar den fasta pulsbredden genom att byta oscillator kondensatorn till dc/dc.

En fördel är dock att man sänker arbets temperaturen på 5v kondensatorn med ca 10 grader med samma last
20220912_000315.jpg
Det där med ljudet kommer mycket från spolarna(transformatorerna) som inte har den bästa fysiska konstruktionen så lite lim hjälper till att se till att de inte svänger så mycket.
20220912_001549.jpg

Brukar alltid köra en stunds test med last också. Denna kina konstlasten har väl mycket att önska men fungerar utmärkt till sånt här.
20220912_001215.jpg
Denna lådan kommer att användas i ett framtida projekt som jag änså länge saknar mjukvara för.
Här en bild på lådan efter lite service
20220912_071959.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Per har sönder något

Inlägg av ToPNoTCH »

JimmyAndersson skrev: 12 september 2022, 06:25:11 Nu kanske jag tänker för mycket igen, men med synthmässa, och 6 så.. Roland Juno 106? Såna varelser har en förmåga att hitta på hyss med batteriet.

(Ska jag vara ärlig, och det ska man ju, så tänkte jag först Korg Poly 6, men den har inget batteri vad jag vet.)
Första tanken är oftast bäst :-)

Visst har Polysix batteri och det är notoriskt känt för att läcka (mest från negativa polen) och formligen äta upp kretskortet.

Jag har ett personligt förhållande till Polysix då det var den första riktiga synth jag fick lägga fingrarna på i åttåndeklass :-)

ALLA SOM ÄGER EN OCH INTE HAR KOLL PÅ DETTA, SÄKERSTÄLL !!!

Ex LÄNK
Skriv svar