Per har sönder något

Berätta om dina pågående projekt.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Per har sönder något

Inlägg av ASEA »

Det var ju en snygg lösning! Funkar flashfloppy även med SD-kort?
uaxnet skrev: 25 augusti 2023, 12:40:13 Ett projekt som aldrig verkar sluta vara ett projekt är Monroen

Igår körde jag lite med den och fick igång WordStar.
Men efter en stund så började driven låta illa och när jag tog ut floppyn var det skrap märken på baksidan.

Och efter lite pillande fick jag ur den lilla filtkudden som är mothållet till läshuvud som lossnat från arm.

Frågan är bara vad man kan ersätta det med. Man vill ju inte repa disken, även om Monroen är enkelsidig kan vilja använda disken i något annat. Har någon något förslag för ny tillverkning????
Otur! Hur stor är det den? Gamla kassettband brukar ha en filtkudde(inte alltid, kan vara skumgummi också).
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Nu är jag inte någon programmerare men vad jag förstår av koden finns det support för sd kort samt multipla drivar i flashfloppy koden. Dock så är det inte implementerat i gotek HW
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Bra tips med kassettband det skall undersökas ASAP!!!
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Ett annat projekt jag har börjat leka lite med igen är en ata till usb adapter.
Det bygger på ett annat projekt, som jag inte hittar igen just nu...
Men ville ha högre fart på usb så istället för en stm32f4xx så blir detta med en stm32f730 med inbyggd USB-2 phy.

Men varför i hela världen göra en ata till usb adapter när det redan finns billiga färdiga att köpa.
Det visade sig att alla dessa usb adaptrar bara har stöd för diskar med LBA alltså ATA-2 och de funkar inte med ATA-1, alltså de äldre diskarna.

Gjorde ett kort i höstas tror jag och nu var det daxs att försöka få fart på kortet
20230827_102139.jpg
Har inte lyckats få fart på USB ännu men nu kan jag läsa disken i varjefall
Screenshot from 2023-08-26 11-54-12.png
En Maxtor disk med en maaaassa sektorer
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Per har sönder något

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Hur gott om pinnar har du ev "över" på USB-PATA-adaptern? Om det är gott om pinnar och/eller om det är lätt att ordna nån tillsats så kan ett featurecreep vara att göra så att den istället för en ISA-plats, för att använda valfria ISA-kort. Dels så bör den direkt med samma mjukvara du redan kör kunna läsa/skriva MFM-diskar med de kontrollers som inte har egen BIOS-krets, men dels så vore det kanske (eller kanske inte?) vettigt att korsbefrukta med emulator av äldre PC för att använda gammel-PC-hårdvara med nyare maskiner. Tänker t.ex. på den logikanalysator jag har som dels är en burk som är stor som en förvuxen PC-låda och dels ett ISA-kort med mjukvara för Windows 3.x. Finns säkert andra användningar också, men risken är väl att ev tidskritiska saker kan strula (tänker på epromprogrammerare osv).
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

MiaM

Det är ju en tanke men idag använder mfm-emulatorn från https://www.pdp8online.com/mfm/mfm.shtml

Denna funkar fantastiskt bra och med crc korrektion o allt så känner inte riktigt behovet. Behovet för detta kort är ata < 2 specifikt och slippa plocka fram en gammal PC för att läsa ur disken
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Förmiddagen har gått åt att skriva här men även att implementera TG43 för mitt Greaseweazle kort för att kunna läsa och skriva 8" diskar korrekt. Samt lite hårdvaru ändringar på kortet

Kortet finns här https://git.sweproj.com/sweproj.com/gre ... ing_usb_pd
Screenshot from 2023-08-27 12-58-57.png
och mjukvaran här https://git.sweproj.com/pm/greaseweazle-firmware
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av Glenn »

uaxnet skrev: 27 augusti 2023, 08:54:48 Intressant nog tog jlcpcb inte mer än $136 för 10 kort, dock utan låda, usb kontakt, sdkort sockeln samt knappar och led men det är nästan billigare att göra korten själv (om man behöver flera)
Screenshot from 2023-08-25 12-57-41.png
Problemet var väl iaf förr att den där kretsen man behöver kostar som en gotek typ ?
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Jo för något år sedan.
Idag tar lcsc $1.89....
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av Glenn »

tur att jag skrev min lilla brasklapp då :D
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Funderade lite mer på gotek kortet igår och insåg att skall jag kunna montera in det helt i ett slutet chassi så måste jag kunna komma åt SD-kort och knapparna för att välja image.

Vill ju inte göra hål i chassiet så det fick bli en annan lösning.
La på en esp32s2 (jag har många hemma)
Denna kan tryck på knapparna och man kan få över det som skickas till displayen samt kunna skicka filer till SD kortet via webdav. Eventuellt borde man kunna emulera sdkortet direkt i esp32s2 men då mest för att läsa så man inte skriver sönder kortet.
Så ett webbinterface samt webdav så borde man kunna fixa allt remote. Fördelen med att lägga på en mcu till istället för att byta ut stm32:an är att då kan man hela tiden ha senaste versionen av flashfloppy installerad utan att behöva porta över massa kod.

Andra ideer när man ändå är igång??
pcb.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Lite sidoprojekt som inte har varit så mycket projekt men ändå

Har haft ett antal ABC diskkontrollers liggande, för ett tag sedan gick jag igenom alla (ca 10st). Två, tre av korten hade jag fått mer som reservdelar. Ett var riktigt rensat och ett annat saknade bara 6 chip. Något var även trasigt

Idag kom sista chipet, nästan, på posten. Så när minnet sattes dit så rullade även denna kontroller igång igen.
Har beställt dip switchar som inte kommit men provkörde med några jumper wires.

Frågan är om Anders_bzn kan se vilken krets som igentligen är fel på denna kontroller men det funkar ändå
20230831_201748.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av anders_bzn »

Tja, man kollar ju på de kretsar som är bytta eller meckade med. Det ska inte sitta ett 27C256 EPROM där.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Per har sönder något

Inlägg av MiaM »

Ska det vara 8kbyte ram? Tänker att antingen läser man bara en sektor och klarar sig med mindre, eller så läser man ett helt spår och vill därmed ha mer... Kanske räcker med 8k för ett helt spår ifall de kör FM istället för MFM dock?
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

anders_bzn skrev: 31 augusti 2023, 21:31:44 Tja, man kollar ju på de kretsar som är bytta eller meckade med. Det ska inte sitta ett 27C256 EPROM där.
Som vanligt spot on, men det funkar med ett 27c256.,dock la jag in binären fyra gånger iom att en adress pinne är flytande igentligen borde jag lägga den hög
Skriv svar