Mitt Dimmer Project går framåt!

Berätta om dina pågående projekt.
Sudden81
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 april 2013, 11:22:07

Mitt Dimmer Project går framåt!

Inlägg av Sudden81 »

Någon som är duktig på kretskort och komponenter får gärna kia på projektet och komma med tankar, eller tips.

Här kommer en video som förklarar det mesta.



Men jag är super orolig att jag missat något eller tänkt fel.




Skärmbild 2022-08-27 180154.png
Skärmbild 2022-08-27 180601.png
Skärmbild 2022-08-27 180658.png
Skärmbild 2022-08-27 181014.png
Dimmer project8.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mitt Dimmer Project går framåt!

Inlägg av MadModder »

Inte jätteviktigt, men det jag lade märke till direkt är att följande ord stavas:

channel
toggle
controlled

Angående 5V så funderade jag på en buck-boost-converter som kan ta en inspänning som är både lägre och högre än utspänningen.
Det skulle ju då gå att dra ihop alla tre spänningar via varsin schottkydiod så att convertern alltid tar den högsta.

Orolig ska du inte vara. Det blir alltid något knas med stora projekt. Det är fullt normalt att behöva göra en del korrigeringar efter att man fått hem första kortet och kör några tester. Andra och tredje också. :D
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Mitt Dimmer Project går framåt!

Inlägg av Micke_s »

Behövs Alla DIP brytare? är väl bara en mjukvarufunktion bort?

Kör USB serieports chip och/eller 3-4 knappar + OLED så blir det mindre att löda.
oled.png
När det gäller säkringshållarna gör en 3D printad ram och en liten lucka på varje säkring som man förflyttar för få i rätt säkring, så har du mekanisk skydd mot flera säkringar...

Edit: Som MadModder skrev så kanske en buck/boost konverter är bra, finns en bunt färdiga moduler som brukar vara billigare än chippet själv.
Edit2: DIP brytarna gör nytta som du sa i videon om du vill se till att det är hårdvara som styr det, mindre mjukvara att skriva.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sudden81
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 april 2013, 11:22:07

Re: Mitt Dimmer Project går framåt!

Inlägg av Sudden81 »

MadModder skrev: 27 augusti 2022, 22:18:08 Inte jätteviktigt, men det jag lade märke till direkt är att följande ord stavas:

channel
toggle
controlled

Angående 5V så funderade jag på en buck-boost-converter som kan ta en inspänning som är både lägre och högre än utspänningen.
Det skulle ju då gå att dra ihop alla tre spänningar via varsin schottkydiod så att convertern alltid tar den högsta.

Orolig ska du inte vara. Det blir alltid något knas med stora projekt. Det är fullt normalt att behöva göra en del korrigeringar efter att man fått hem första kortet och kör några tester. Andra och tredje också. :D

Super bra med stavningen. Har lite problem med det.
Angående 5V så funderade jag på en buck-boost-converter som kan ta en inspänning som är både lägre och högre än utspänningen.
Ja det är väl så jag tänker också. Sökt som tusan efter en buck boost converter som klarar 4.5-40 Volt, men hittar inte något litet lämligt. Dom som klarar 4.5 klarar ofta inte högre spänning och dom som klarar högre spänning är oftast över 6 V. Dom flesta är inte tillräckligt små. Dom flesta är heller inte både boost och buck, utan bara ntingen eller.
Det skulle ju då gå att dra ihop alla tre spänningar via varsin schottkydiod så att convertern alltid tar den högsta.
Hur tusan fungerar det?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mitt Dimmer Project går framåt!

Inlägg av MadModder »

Jo om du har flera olika spänningar och sätter en diod i serie med varje och kopplar ihop dem efter, så får du den högsta spänningen, och den kan inte gå tillbaks in i de lägre. Det blir en OR-gate kan man väl säga.
Naturligtvis får du ju ett litet spänningsfall över dioden.
Sudden81
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 april 2013, 11:22:07

Re: Mitt Dimmer Project går framåt!

Inlägg av Sudden81 »

Micke_s skrev: 27 augusti 2022, 22:54:12 Behövs Alla DIP brytare? är väl bara en mjukvarufunktion bort?

Kör USB serieports chip och/eller 3-4 knappar + OLED så blir det mindre att löda.

oled.png

När det gäller säkringshållarna gör en 3D printad ram och en liten lucka på varje säkring som man förflyttar för få i rätt säkring, så har du mekanisk skydd mot flera säkringar...

Edit: Som MadModder skrev så kanske en buck/boost konverter är bra, finns en bunt färdiga moduler som brukar vara billigare än chippet själv.
Edit2: DIP brytarna gör nytta som du sa i videon om du vill se till att det är hårdvara som styr det, mindre mjukvara att skriva.
Behövs Alla DIP brytare? är väl bara en mjukvarufunktion bort?

Kör USB serieports chip och/eller 3-4 knappar + OLED så blir det mindre att löda.

oled.png
Ojj ojj det låter avancerat.

En del av målet med denna dimmer är att man inte ska behöva mixtra med mjukvara. Det ska vara enkelt att configurera den. Problemet är att man kan råka sätta flera flera pottar till samma ingång, smma med relä styrningen. Man får alltså inte sätta flera dippswitchar till on på olika kanaler.

Med din ide så riskerar man inte att råka aktivera flera styrsignaler till samma relå eller samma mosfet. Det vore en bra funktion.
När det gäller säkringshållarna gör en 3D printad ram och en liten lucka på varje säkring som man förflyttar för få i rätt säkring, så har du mekanisk skydd mot flera säkringar...
Detta var en super ide, får fundera hur man skulle lösa detta.

Om ni ser några problem med själva pcbn hade varit tacksamt, fel värden på motstånd eller kkondingar, eller onödigt stora dioder eller fel dioder, osv.
Sudden81
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 april 2013, 11:22:07

Re: Mitt Dimmer Project går framåt!

Inlägg av Sudden81 »

MadModder skrev: 27 augusti 2022, 23:18:52 Jo om du har flera olika spänningar och sätter en diod i serie med varje och kopplar ihop dem efter, så får du den högsta spänningen, och den kan inte gå tillbaks in i de lägre. Det blir en OR-gate kan man väl säga.
Naturligtvis får du ju ett litet spänningsfall över dioden.
Finns det möjlighet att du kan rita upp vad du menar? Förstår inte riktigt

Blir det inte kortslutning efter dioderna?

Om jag förstår rätt skulle man i princip kunna göra samma före säkringshållarna, och sätta något liknande en sån här före varje säkringshållare, https://www.amazon.se/BOJACK-Schottky-p ... 1152&psc=1

Men priset drar iväg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mitt Dimmer Project går framåt!

Inlägg av MadModder »

Nej det blir inte kortslutning, eftersom strömmen bara kan gå åt ett håll. Om spänningen är högre på andra sidan blir strömmen noll.
677E8FBE-988A-471D-9CFC-0BBD51E3ED8E.jpeg
Och schottkydioder för att få ett så litet framspänningsfall som möjligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sudden81
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 april 2013, 11:22:07

Re: Mitt Dimmer Project går framåt!

Inlägg av Sudden81 »

Nice

Fasen vad smart. Och efter den en buck boost converter som ger 5V till allt som ska ha det.

Någon speciel diod man ska använda?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mitt Dimmer Project går framåt!

Inlägg av MadModder »

Tre schottky som klarar strömmen blir bra. Minns inte vad de brukar ha för spänningsfall. 0,4V typ har jag för mig.
Sudden81
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 april 2013, 11:22:07

Re: Mitt Dimmer Project går framåt!

Inlägg av Sudden81 »

Igentligen så skulle man kunnat haft en 3 läges brytare för att välja spänning. Men igen då drar priset iväg om den ska klara 10A. De flesta nät agg har ändå kortslutnings skydd.

Tanken från början var att dimmern skulle klara 10A per kanal. Men nu har jag riktat in mig på 7-7,5 A.
Sudden81
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 april 2013, 11:22:07

Re: Mitt Dimmer Project går framåt!

Inlägg av Sudden81 »

MadModder skrev: 27 augusti 2022, 23:45:42 Tre schottky som klarar strömmen blir bra. Minns inte vad de brukar ha för spänningsfall. 0,4V typ har jag för mig.
Dom jag redan har på pcbn, är det schotty? Förlåt min okunskap.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mitt Dimmer Project går framåt!

Inlägg av MadModder »

Ingen fara.
Nej de du har är likriktardioder som klarar 1A och 1000V backspänning. Dessa har minst 600mV framspänningsfall.

Ett exempel på schottky är den här:
https://www.digikey.se/en/products/deta ... AqYAOIh6QA

Klarar 30V och 1A. Framspänningsfall 380mV.
Sudden81
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 april 2013, 11:22:07

Re: Mitt Dimmer Project går framåt!

Inlägg av Sudden81 »

MadModder skrev: 27 augusti 2022, 22:18:08
Angående 5V så funderade jag på en buck-boost-converter som kan ta en inspänning som är både lägre och högre än utspänningen.
Det skulle ju då gå att dra ihop alla tre spänningar via varsin schottkydiod så att convertern alltid tar den högsta.

Kom på en sak....

Angående 5V så funderade jag på en buck-boost-converter som kan ta en inspänning som är både lägre och högre än utspänningen.

Så länge den klarar från 4.5-40V?

Vad säger du om denna tex, kanske på gränsen med en ampere. Relä kortet från elektrokit drar ju 700mA, om mitt drar samma ger det endast 300mA till MCU.

Men något liknande.




Behöver jag verkligen en buck-boost converter?

Räcker det inte med en buck converter, te
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mitt Dimmer Project går framåt!

Inlägg av MadModder »

Ja alltså om du ska köra bara på 5V någon gång så blir det ju lägre än 5V iom dioden. Men har du alltid minst 12V så funkar ju helt klart en buck.
Skriv svar