Köpa 3d-skrivare på elgiganten

Allt som rör 3D-skrivare.
Tumpas
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 augusti 2022, 11:35:46

Köpa 3d-skrivare på elgiganten

Inlägg av Tumpas »

Hej!

Jag har nyss vunnit en tävling på nätet där förstapriset var ett presentkort på elgiganten på 20 000. Är överlycklig - jag vinner annars aldrig nåt!

Nu är det ju då så, att jag tänkt att en del av presentkortet ska få gå till en 3d-skrivare. Det jag är inne på är en Flashforge FDM 3d Printer Creator Pro 2 https://www.elgiganten.se/product/dator ... o-2/303854.

Då är ju min fråga om det är ett vettigt köp för mig?

Lite om mina förutsättningar:
- Jag vill lägga max ungefär den pengen (10 000) på 3d-skrivaren. Billigare gör ju så klart inget, men runt 10k är nog mitt pristak iallafall.
- Jag kommer mestadels skriva ut inserts till brädspel, men även lite saker som finare resurser och sånt. Dock förmodligen inget så komplicerat som minis.
- Jag har utrymme, men inte så bra ventilation i det utrymmet. (Källarrum där jag har datorn)
- Jag har ingen erfarenhet av att skruva med den här typen av saker, men har lätt att lära mig och är villig att lära mig. Sen är det ju bättre om jag slipper, jag menar bara att det inte är en dealbreaker.
- Jag har aldrig ägt en 3d-skrivare förut, detta skulle bli min första.

Så, skulle jag bli besviken av Flashforgen? Borde jag köpa nån annan på elgiganten istället? Eller borde jag rent av ge alla jag känner julklappar från Elgiganten i år, och använda de pengarna jag sparar in där på en 3d-skrivare nån annanstans ifrån, för att Elgiganten bara har skräp för den pengen?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Köpa 3d-skrivare på elgiganten

Inlägg av JimmyAndersson »

Först och främst…
Har du varit med i någon tävling där man kan vinna detta priset? :)

(Att jag frågar är för att 20 000kr är ovanligt mycket för att vara ett presentkort. De brukar vara på några hundra. Och det är vanligt med bedrägerier där någon säger att man vunnit stora summor, utan att man ens varit med i någon tävling.)

Men annars så säger jag Grattis! :)
Tumpas
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 augusti 2022, 11:35:46

Re: Köpa 3d-skrivare på elgiganten

Inlägg av Tumpas »

Ja. Egentligen var det för en "värstinggrill". Men presentkortet visade sig vara på elgiganten - de hade inte så intressanta grillar (vill ha en kamado, men det är lite OT), men mycket intressant annat.

Men jag står på vinstplatsen på pågens hemsida och har presentkortet i min hand just nu.
Garmen
Inlägg: 422
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Köpa 3d-skrivare på elgiganten

Inlägg av Garmen »

Låter lite som om det här varnar för https://www.elgiganten.se/kundtjanst/phishing-mails
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Köpa 3d-skrivare på elgiganten

Inlägg av rvl »

Men nu var det ju Pågen och verkar legitimt, så onödigt att dra tråden mer åt det hållet, även om det tyvärr förekommer allsköns scams nuförtiden.
https://pagen.qualifioapp.com/20/ws/scr ... en=winners
Tumpas
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 augusti 2022, 11:35:46

Re: Köpa 3d-skrivare på elgiganten

Inlägg av Tumpas »

Exakt.

Hej, jag heter Tomas F och jag bor i Vetlanda. ;)
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Re: Köpa 3d-skrivare på elgiganten

Inlägg av manicken »

alltså pogen är ju bara en subdomän för qualifioapp.com
det kan ju vilken som helst skapa
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Köpa 3d-skrivare på elgiganten

Inlägg av Klas-Kenny »

Men snälla nån..

https://pagen.se/kampanjer/vinn-varstin ... mpanjsidan

Klicka på "Vinnare".
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Köpa 3d-skrivare på elgiganten

Inlägg av rvl »

Jag gick bara rakt på sak FRÅN pagen.se
https://pagen.se/kampanjer/vinn-varstin ... mpanjsidan

Kan vi gå till 3D skrivare nu?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Köpa 3d-skrivare på elgiganten

Inlägg av Mizzarrogh »

Flashforge har väl fått ganska bra recensioner vad jag läst tidigare.
Wihelm
Inlägg: 588
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Köpa 3d-skrivare på elgiganten

Inlägg av Wihelm »

Man kan ju smågrilla på plattan på 3D skrivare.
Tumpas
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 augusti 2022, 11:35:46

Re: Köpa 3d-skrivare på elgiganten

Inlägg av Tumpas »

manicken skrev: 26 augusti 2022, 15:02:13 alltså pogen är ju bara en subdomän för qualifioapp.com
det kan ju vilken som helst skapa
Och ett plastkort som det står "Elgiganten" på och som de på butiken tog emot när jag köpte kökassistenten och sa att jag hade 15k kvar på kan ju också vem som helst göra.

Det är ju helt enkelt omöjligt att veta.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Köpa 3d-skrivare på elgiganten

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Att börja med en dual extruder som första 3d-skrivare kanske ger en större uppförsbacke att lära sig? Men såklart intressant teknik.
Tumpas
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 augusti 2022, 11:35:46

Re: Köpa 3d-skrivare på elgiganten

Inlägg av Tumpas »

Aha. Ursäkta en dum fråga, men det är svårare alltså? Jag tänkte att det bara spelade roll om man försökte göra tvåfärgat.

Men det är alltså svårare ändå? Jag tolkade det som att den var rätt bra för nybörjare för att det inte var så mycket inställningar och sånt att fippla med, utan bara tuta och köra. Har jag missförstått då?

EDIT: jag tror ju förresten inte att nån 3d-skrivare kanske är HELT fippel-fritt. Jag menar förhållandesvis, om man exempelvis jämför med någon som kommer som byggsats.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Köpa 3d-skrivare på elgiganten

Inlägg av rvl »

Själv har jag tillsvidare ingen erfarenhet av 3d-skrivare, men tänker mig att dual extruder borde vara intressant, även om man tänker som Mr. Ford om färger. Den andra "färgen" kan väl användas för stöd, eller till att börja med inte användas alls, om man så vill.
Skriv svar