nätfrekvenslarm?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: nätfrekvenslarm?

Inlägg av TomasL »

Om frekvensen sjunker, betyder det att nätet är överbelastat, och det finns två sätt att fixa det, antingen öka produktionen eller koppla bort last.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: nätfrekvenslarm?

Inlägg av JimmyAndersson »

Trådens syfte är inte att bli nätproducent.
Tips: viewtopic.php?p=1696231#p1696231
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: nätfrekvenslarm?

Inlägg av TomasL »

JimmyAndersson skrev: 28 augusti 2022, 00:33:53 Jag vet att svaret jag kommer ge är urkorkat, men det är befogat:


Hur så?

edit: Orsaken till mitt något nedlåtande svar är att du har ställt samma fråga tre gånger av de tre gånger du skrivit i tråden.
Man måste inte läsa eller skriva i de trådar man inte förstår. :)
Du länkar tillbaka till tråden, vilket för mig är totalt obegripligt, dock som svar, det borde finnas någon form av orsak till att man vill göra onödiga saker, och det är den orsaken jag efterlyser.
Och ja jag har ställt samma fråga flera gånger, och inte fått något svar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: nätfrekvenslarm?

Inlägg av TomasL »

JimmyAndersson skrev: 28 augusti 2022, 00:36:09 Trådens syfte är inte att bli nätproducent.
Tips: viewtopic.php?p=1696231#p1696231
Vad har det med saken att göra?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: nätfrekvenslarm?

Inlägg av grym »

om frekvensen sjunker till kritiska nivåer och jag har frekvenslarm, så kan jag undvika att köra maskiner i garaget som ett exempel
där en blackout kan bli dyr

eftersom jag sett det på rött , under 49.8 hz någon gång så sker inte an automatisk frånkoppling där, annars hadde det redan blivit elavbrott vid det laget
däremot så går upp och ner sällan riktigt fort, vid överlast så kan det ligga lågt i hela 15 minutersperioden man ser på kontrollrummet

jag kan lätt koppla en indikering till larmet som skickar det till mobilen

jag har inte koll koll på nätfrekvensen förutom när man kollar in på kontrollrummet
vilket jag gjort ibland för att kolla när det varit extrema priser, högt eller lågt

ju mer jag funderar på det med nätfrekvensen, ju mer fundersam blir jag till om inte frekvensen borde vara det som skulle vara prissättande, i realtid

men skit samma
i detta forumet är hur man elektroniskt kan bygga något sådant lite lätt den saken som borde diskuteras, inte varför
jag tycker jag har rimliga skäl för detta, att bygga något, och funderade på hur, och då utan programering, µprocessorer och liknande

funderar på en kristall som delas ner till 100 hz
nätfrekvensen filtreras likriktas och fås en 100 hz signal
dela ner frekvensen till något där man har lättare att få detektering
synkronisera
jämföra
, få ut en signal

säg för enkelhetsskull att man har 100 hz ,, låta nätfrkvensen starta två 4040, som delar ner frekvensen från både kristall och nätfrekvens
xora utgången från 3,125 hz från kristallen
är nätfrekvensen 49,8 sä är den då 3,1125 hz
skillnad 0,0125 hz
kan tänkt lite fel men tidsskillnad 6.25 millisekunder
funderar på en 4017 dekadräknare
som annvänder xor signales diff för att öppna en frekvens till den på 1600 hz, som gör att den hinner räkna upp till 10 om nätfrekvensen skiljer 0.2 hz

på det sättet så borde jag kunna få en lysdiodsstapel som visar 0-9 lysdioder beroende på hur mycket fel nätfrekvensen är

man skulle lätt kunna ställa larmgränsen med manuellt justera 1600 hz frekvensen, eller få larm från vilken lysdiod man nu vill ha, dessutom ha en käck liten lysdiodsstapel som visar negativ frekvensdiff

har int mer än spånat
säker något fel i uträkningarna och funderingar på hur man synkar frekvensdelningarna

men något sådant kanske man kan få en hyggligt exakt räknare som kollar diffen på nätfrekvensen med några få ickretsar,

man kan absolut göra samma sak med µprocessorer,
kanske med analoga allternativ
ex en frekvens till spänning och ha en referens man går över eller under, frågan är om man får det noggrant nog

som sagt spånar, vilket är det som jag ville ha, inte varför
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: nätfrekvenslarm?

Inlägg av grym »

fel av mig
kollade kontrollrummet
man ser en timma bakåt
och rött börjar vid 49.9 och går till 49.8
så jag har sett det gå ner på rött under 49.9 hz, men inte under 49.8
så ett larm vid ? 49.85 kanske gör att jag inte gör en del saker

för min del räcker det med att om larm inte dra igång 3d skrivaren på lite längre körningar om jag kan undvika det
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: nätfrekvenslarm?

Inlägg av danei »

Om du har ett larm som larmar sekunder innan en blackout, hur kan det lösa problemet med långa 3D utskrifter? Den här tråden känns mindre och mindre vettig ju längre den blir.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: nätfrekvenslarm?

Inlägg av Prins Valiant »

Nu blir det inte en blackout i hela Sverige om nätfrekvensen skulle sjunka under ett visst värde. När frekvensen sjunker, för att man för tillfället inte kan producera tillräckligt, kommer exempelvis alla motorer (ej frekvensreglerade) att rotera långsammare = lägre uteffekt. Moment x varvtal = effekt. Det finns ganska många stora motorer inom industri m.m. Det leder till en ny balans mellan tillgång och efterfrågan.
För att nu inte kunden skall känna sig lurad, kommer elnätet att köra med överfrekvens så snart det finns kapacitet, för att återgälda skulden i energi till kunden.
För den som tvivlar, det finns klockor som baserar sig på nätfrekvens, de som går med en synkronmotor. Dessa kommer att sacka vid låg frekvens, men kommer att ta igen tiden inom en snar framtid, då elproducenterna lägger sig över 50Hz.

Sen undrar jag hur frekvensen påverkar en 3D-skrivare. Dess hastighet bör ju rimligtvis ej vara kopplad till nätfrekvens, då den kör med elektroniskt styrda stegmotorer. Skulle rörelsen av någon anledning sacka något vid lägre frekvens, kommer ju även motorn för filamantmatning att sacka lika mycket. Min 3D-skrivare är specificerad för 50-60Hz, så den verkar inte så känslig.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: nätfrekvenslarm?

Inlägg av Prins Valiant »

Du kan ju alltid se skillnaden på "frekvensskulden" hemma genom att ha en synkronmotordriven klocka med sekundvisare vid sidan om en radiokontrollerad klocka med sekundvisare, placerade sida vid sida.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: nätfrekvenslarm?

Inlägg av grym »

som jag sa, ser jag att det ligger på den dåliga sidan till så undviker jag att sätta igång en utskrift

är jag i garaget och kör maskiner så hinner jag avbryta på några sekunder för att inte skada bit och verktyg

vilket av det är orimligt ?

nej, jag klarar inte en abrupt störning
men om det är en segande effektbrist som sluttar nedåt mot en rullande blackout så är det helt klart funkis

och som jag sagt innan, det är inget som jag ser superseriöst på
om andra gör vad som helst som är kul eller intressant, varför kan inte detta vara likadant, men med kanske en praktisk betydelse

tankesättet att jag har fel för att jag vill göra något för mig stör mig faktiskt
om man haft det synsättet så hadde jag klankat ner på allt som inte är extremt viktigt att göra , och viktigt efter vilken måttstock?

jag är mer intresserad av dom tekniska lösningarna, vilket jag tycker är kul och intressant, men sättet att säga att det är dumt av mig för att jag vill göra något sådant här är nedtryckande..
vill ni inte vara i ett forum och diskutera elektronik så finns ju ex flashback
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: nätfrekvenslarm?

Inlägg av Gimbal »

Roligast vore att ha en visare likt kontrollrummet, fast en riktig som hänger på väggen. Gjorde en snabbsökning och hittade en sida där någon gjort något liknande.
se
https://www.sm7ucz.se/50_Hz/50_Hz.htm
Bara som inspiration.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: nätfrekvenslarm?

Inlägg av MadModder »

Prins Valiant: De flesta switchade nätdelar klarar ner till 90V. Dessutom likriktas spänningen först så det finns inget efter som påverkas av nätfrekvensen. Så en 3D-skrivare märker inte av några fluktuationer i varken frekvens eller spänning. Förrän den försvinner.

[edit]
Funderade på det med att visa skillnaden mellan nätfrekvensen och en kristall, neddelade till 3,125 Hz. Det gäller ju då att försöka synkronisera när frekvensen är exakt 50 Hz. Det känns krångligare än att använda kod.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: nätfrekvenslarm?

Inlägg av grym »

frekvensen gör inget på en 3d skrivare, en rullande blackout gör det

synkronmotorklockor är kul
kommer ihåg att på något ställe uppåt landet i tidernas begynnelse innan alla elnät var synkade så fanns det dom som klagade att arbetsdagarna var för långa, tidklockan var synkron, stämplade in, ökad belastning som sackade frekvensen så att arbetsdagarna blev flera minuter längre om man följde stämpelklockan

elverket tog tillbaka tiden på sitt synkronur under kvällen och natten
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: nätfrekvenslarm?

Inlägg av grym »

Gimbal skrev: 28 augusti 2022, 09:00:02 Roligast vore att ha en visare likt kontrollrummet, fast en riktig som hänger på väggen. Gjorde en snabbsökning och hittade en sida där någon gjort något liknande.
se
https://www.sm7ucz.se/50_Hz/50_Hz.htm
Bara som inspiration.
:tumupp:
ska ta en titt på det, en sådan kan man ha bara för skojsskull

praktiskt sett så skulle k'jag ju kunna ha en microgapsströmbrytare på visaren för larm :mrgreen: , lättjusterad larmnivå :rofl
Användarvisningsbild
bruka
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 augusti 2011, 08:06:27
Ort: Hälsingland

Re: nätfrekvenslarm?

Inlägg av bruka »

Jag såg den här, la in koden i en arduino och anslöt en esp8266 med espeasy för att skicka MQTT meddelanden (går förstås lägga in koden direkt i en esp men jag kan inte programmera)
https://www.sm7ucz.se/50_Hz/50_Hz.htm?f ... q51OChJQXw

Edit, missade att det redan var länkat.
Skriv svar