Digital crosspoint switch för audio

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Digital crosspoint switch för audio

Inlägg av chille »

Koncept:
Ska som sagt bli en crosspointswitch. Den kan jämföras med en patchbay, men fungerar på så sätt att man har en matris. På X kopplar man ingångar och på Y kopplar man utgångar (till exempel, den är dubbelriktad så det spelar ingen roll egentligen). Sen sätter man ett "kryss" där man vill att de ska route:as ihop. Tanken är att den ska vara rackmonterad, 2U hög och ha en stor fin vit/blå 128x64 LCD. Sen ska det finnas lite knappar (självklart från MEC) för att skapa/editera/välja patch. På baksidan kommer det finnas MIDI I/O, eventuellt RS232 och en hel drös Neutrik combo XLR/TRS (<3). Det lutar mot att den blir 12x16, eller kanske 16x16. Har också funderat på om man ska kunna expandera med fler portar efter behov på något vis. Det vore perfekt då 12x16 är lite snålt, men jag har inte råd/behov av fler för tillfället. Fronten kommer troligtvis vara blåeloxerad alu med en blå/vit display och blåa eller svarta knappar, dvs blått rakt igenom :) Självklart kommer alla I/O vara balanserade :)

Kvar att göra:
Mecka igång kod för att driva LCD. Redan lött kablar, printat datablad och kopplat upp AVR. Så det är nog klart innan helgen är slut.
Mecka igång MIDI-kod
Fixa bootloader till AVR. Tänkte jag också fixa nu i helgen
Labba med crosspoint
Design på frontpanel halvfärdig. Eventuellt beställa en ifall det inte är möjligt att göra den _själv_. Går ju att "etsa" fram mönster i alu på något vis, dock vet jag inte hur.


Färdigt:
Beställt crosspointswitchar och LCD
Fixat fram knappar och småkomponenter

Bilder:
Bild

Bild

Jag har efter mycket avancerad forskning i mitt hemliga labb kommit fram till att den andra bilden kan vara lite knepig att se om man har hög upplösning på skärmen. Zomma till typ 150-200% eller nått så är det lättare att se :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Med risk för att upprepa mig: Fantastiskt bra idé!
Gillar patch-bilden! (trots miniatyr-formatet..) :)

Kan det vara så att du tänkt sätta rader med knappar för patchen. Dvs en rad för vågrät och en för lodrät ? (svårt att förklara..) och sedan knappar för att stega upp/ner och välja i preset-listan.

Ska bli kul att följa detta.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag vet faktist inte. Jag hade först tänkt sätta några stycken kvadradiska knappar runt displayen, jag tänkte att då kan man ju visa på displayen vad knappen har för funktion. Då skulle man ju kunna ha inställningar/save och annat som inte används så ofta där. Frågan är om det kommer behövas.

Däremot kommer det nog finnas:
* En rotary encoder för att välja preset. Antagligen skruva för att leta och trycka för att ladda.
* En mute-knapp för att snabbe mute:a och unmute:a den. Kan vara bra om man skulle CP:a upp patchen och göra rundgång eller nått annat otrevligt :)
* Funderar på ett gäng duo-leds som skiftar nyans för att indikera volym på in och utgångar. Det skulle vara tufft :)
* Några lysdioder för att visa att MIDI skickas/tas emot

Sen är frågan vilka knappar som egentligen behövs. Måste nog labba lite med LCD:n och några knappar först innan det går att svara på.

Första tanken var att ha typ en 2x16 OLED-display. Men jag tänkte det är så fjuttigt... man vill ju ha något manligt i racket, typ en 128x64 LCD. Men sen när jag började fundera vill man ju ha namn på alla in och utgångar, så sket det sig direkt. Var rätt knepigt att få in allt på en skärm utan att scrolla. Måste labba lite och se hur det blir med displayen. Förhoppningsvis får jag igång det ikväll :)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Mute-knappen tycker jag ska vara en sådan där nödstopp-knapp så man lätt hittar den när det skiter sig. Är ju så lagom roligt när man routar monitorsignalen från datorn tillbaka till datorn samt ut i ett par högtalare :lol:
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo tanken är att den ska vara helt fristående och röd (allt annat är blått), så man kan hitta den lätt.

Undra om man ska döpa den till mute, panic eller typ nödstopp? :D

Nödstopp vore iofs lite häftigt ändå... lite sådär lagom oseriöst men kul informativt ändå 8-)

Har suttit hela kvällen och meckat LCD. Äntligen fick jag igång skiten och lyckades visa en liten bitmap på 8x8 pixlar. Tror jag har förstått mig på hela displayen så snart ska jag skriva en rutin som skriver ner en hel bitmap på 128x64 från RAM-minnet till displayen.

Tyvärr så grillade jag den inbyggda invertern i displayen. Den skulle ha en belastning på 1mA. Men jag slängde på en 1k pot istället för en 10k pot, som man skulle ha, och trodde det skulle funka. Då blev det ju en belastning på 10mA, vilket resulterade i att den tvärdog direkt :'(

Så... att göra ikväll:
* Skriva klart LCD-rutiner
* Koppla in några knappar och plocka input
* Göra något tufft av ovanstående :)
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Lite bilder 8-)

Kopplingsdäck + LCD
Närbild på displayen

EDIT: Satan.. förminskade bilderna till typ halva storleken med GIS, men filstorleken ökade :?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

..ca 600kb per bild.. :)

Snyggt typsnitt på displayen. Var hittade du LCD'n förresten?
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, orginal är de bara 500KB och typ dubbelt så stora :)

Displayen hittade jag i skrotlådan :) Menar du den blåa så finns den på eBay för cirka 200:- inkl frakt. Finns även en likadan, fast annat fabrikat, på crystalfontz. Det är skitbra då de finns att få tag i om någon skulle få för sig att bygga en egen.

Jo typsnittet blev jag rätt nöjd med. Trodde aldrig man skulle kunna göra att _användbart_ typsnitt på 3x5 pixlar. Trodde 5x7 var minimum.

Usch... nu ligger jag nästan ett dygn efter i planeringen. Skulle ju haft lite snyggare kod, en booloader och lite knappar klara innan helgen var slut. :(
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

> Beställt crosspointswitchar

Har du någon ref till dessa ?

> Skulle ju haft lite snyggare kod, en booloader och lite knappar klara innan helgen var slut.

:-)
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Idag kom crosspointswitcharn. Vi tackar sodjan för det. Och framförallt, vi tackar gud för att han skapat sodjan. Vad skulle vår värld vara utan honom. Amen. (De hade kostat 5650:- MER på elfa om de inte hade utgått ur sortimentet 8-))

Något dag ska jag ta med ett chip till jobbet och mäta upp lite schyssta specar med en:
Bild

Då är det upp till bevis om de duger eller inte 8-)

Vilka här på forumet finns det som har en fräs hemma i garaget? Fronten tänkte jag beställa en från något företag, så man kan få screentryck och så. Men det vore ju nice om någon kunde fräsa baksidan åt mig till ett bra pris. Har väl egentligen inte så höga krav på just den.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

OK, det besvarade väl frågan, då behöver jag inte ha någon "ref" till switcharna... :-)
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Hur menar du med ref?
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Status:
Har designat ett kort med 4st combojack på som en kompis etsat åt mig. Blir till att hämta imorn :) Sen har jag börjat och kommit halvvägs på tre andra kort. Ett för LCD:n, inkl 4st knappar. Ett processorkort med MIDI In/Thru/Out och ett gäng kontakter. Ett MUX-kort med en crosspoint-swithc, dvs 12x8 obalanserat eller 6x4 balanserat (i den här burken blir det balanserat). Självklart är MUX-korten stackningsbara. Bara haka på så många man vill och koppla ihop med några vanliga flatkablar md 10pins kontakter på. Digitala styrningen är också stackningsbar, så man behöver inte fler portar på processorkortet när man expanderar. 8-)

Bilder:
Layout
Färdigt PCB
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det är möjligt att jag inte tänkt till tillräckligt många gånger nu, men:
Om du vill routa utgång A så att du får signalerna från både ingång A och ingång B ut, så kan du inte längre köra endast ingång A eller ingång B ensamma ut på någon annan utgång samtidigt.
Eller är det ändå inte tänkt att ha den möjligheten?
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Nä det stämmer nog, för då kommer nog allting mixas ihop :( Men det finns nog inget sätt att lösa det så man får helt enkelt köra utan.
Skriv svar