Sida 1 av 1

P-MOSFET fråga

Postat: 20 augusti 2022, 10:30:48
av ConnyK
Är dålig på hur P-MOSFET fungerar, i normala fall så kommer batteri1 har ha lite högre eller samma spänning.
Vad händer om batteri2 skulle råka ha lite högre spänning klara sig P-MOSFET eller tål dom i "fel" riktning
PFET.png

Re: P-MOSFET fråga

Postat: 20 augusti 2022, 10:54:06
av H.O
Om batteri 2's spänning är högre än batteri 1 + framspänningsfallet hos den "inbyggda" dioden så flyter ström "upp" från batteri 2, genom dioden, genom batteri 1 (laddar upp batteri 1) och tillbaka till batteri 2 tills skillnaden i spänningen mellan de båda batterierna är mindre än diodens framspänningsfall. Är det kraftiga batteri finns det en potentiell risk att strömmen är så pass hög att dioden (MOSFET'en) går sönder.

Re: P-MOSFET fråga

Postat: 20 augusti 2022, 21:29:24
av ConnyK
Tack H.O
Hittar inget i databladet vad den tål i "fel" riktning så det är nog inte värt att chansa.
Återgår till "tråkig" lösning med ett relä istället.

Håller på att labbar lite med en UPS om det går att lägga på 150Ah externt batteri till de inbyggda 7Ah när det är strömavbrott så man klarar typ 1/2-1 dags strömavbrott :-)

Re: P-MOSFET fråga

Postat: 20 augusti 2022, 21:45:52
av TomasL
Sätt en effektdiod i serie, så slipper du problem.

Re: P-MOSFET fråga

Postat: 20 augusti 2022, 22:23:42
av H.O
Dioden tål normalt sett lika mycket som transistorn - så också i detta fallet (74A) vilket framgår av databladet:
Skärmklipp.PNG
Notera dock att diodens framspänningsfall är upp till 1.6V vilket kan generera "en viss" effektförlust om strömmen är hög. Går det 25A "bakvägen" så är det (upp till) 1.6x25=40W som måste kylas bort.

Re: P-MOSFET fråga

Postat: 21 augusti 2022, 08:36:50
av psynoise
Jag har för mig sätt reklam från antingen Analog Devices eller Texas Instruments över IC för att styra koppling mellan batterier till automotive applikationer. Gissningsvis finns det IC för att styra diskret MOSFET.

En sådan IC tror jag kan vara bra då de övervakar ström så att ingen rusning sker. Eventuellt finns det med kraftomvandlare också men jag minns inte helt.

Halvledarrelä kan du göra med två MOSFET kopplade i serie för att kunna bryta i båda riktningar. Dock kan det bli lite knepigt med gate-drivning om man vill hålla det enkelt.

Re: P-MOSFET fråga

Postat: 21 augusti 2022, 09:06:02
av ConnyK
H.O skrev: 20 augusti 2022, 22:23:42 Dioden tål normalt sett lika mycket som transistorn - så också i detta fallet (74A) vilket framgår av databladet:
Skärmklipp.PNG

Notera dock att diodens framspänningsfall är upp till 1.6V vilket kan generera "en viss" effektförlust om strömmen är hög. Går det 25A "bakvägen" så är det (upp till) 1.6x25=40W som måste kylas bort.
Aha, förstod inte innebörden av det värdet.
Då är det inga problem alls :D

Tekniken kommer vara enkel till att börja med.
P-MOSFET off
UPS laddar det interna batteriet på 7Ah och separat laddare laddar det externa batteriet 150Ah
Om inte den externa laddare fungerar så skulle jag gissa UPS ger max några få A i "fel" riktning (det tar ju fler h att ladda upp 7Ah batteriet i normala fall)

P-MOSFET on
elavbrott

Nu är det bara testa att se om UPS går efter batterispänning innan den slår av eller om den kalkylerar att nu borde det interna batteriet vara slut.

Re: P-MOSFET fråga

Postat: 21 augusti 2022, 20:20:50
av psynoise
Vilken ström genom transistorn räknar du med när det interna batteriet har lägre spänning gentemot det externa?

Re: P-MOSFET fråga

Postat: 22 augusti 2022, 22:57:19
av ConnyK
Skulle gissa 5-10A i normala fall, 7Ah i UPS brukar räcka 1,5h.
Skall ta och labba lite i helgen och se om min teori stämmer med verkligheten