Arduino - tankprojekt

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
J3rp4
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 juli 2021, 18:37:24

Arduino - tankprojekt

Inlägg av J3rp4 »

Jag har både raspberry pi och arduino. Tycker om elektronik men suger på programering.
Däremot kan jag sitta och modifiera koder för att prova mig fram. Så lärde jag mig htlm, css mm
Har provat att programera från grunden men det går bara inte. Trots böcker på 90-talet och senare.

Nu är problemet att söka reda på rätt projekt någon annan har gjort. Jag får fram likande men ändå inte. Så som blombevattning. Där brukar det vara att en fuktmätare startar en pump tills det inte är torrt längre. Det vill jag inte ha.

Har en 200L vattentank.
Jag vill att en timer som går 1 gång/dag;
OM det finns vatten där i (sensor på flottör eller på håll), så ska en pump startas och gå i x antal minuter (beror på pump).
OM det inte finns vatten/för låg nivå, ska den inte starta.

Jag behöver inte ha någon display, men kvittar om den finns.
Något som skickar en signal om tom tank behövs inte heller, men kvittar även där.

Om någon har en länk till något likande skulle det vara bra.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Arduino - tankprojekt

Inlägg av FormerMazda »

Hej och välkommen!

Det du beskriver går ju att lösa på många vis, även med typ DIN-monterade industriprylar.
Det finns timers med ställbar tid för ON-OFF, utsignalen från den kan gå genom vippan/relä som vippan drar och sen till annat relä som startar pumpen.

Eller så kan man bygga med en arduino, men då krävs lite grejer för signalanpassning och relädrivning.

Du får gärna beskriva din pump du har, är det en 230V pump?
Var ligger dina kunskaper med lödpennan?

Ditt "problem" är enkelt att lösa, det svåra är hitta den lösning som passar dig bäst. Relälogik, uC, mm.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Arduino - tankprojekt

Inlägg av AndLi »

Jag hade satt en ultraljudsgivare för att kunna mäta nivån i tunnan steglöst och sen nån uC med nätverk för att styra hur mycket vatten som skulle pumpas ut.

Är tunnan nästan full kanske man vill vattna (eller vad nu det är för vatten) mer, men är nivån lägre kanske man vill sprida ut bevattningen under flera dagar istället?
J3rp4
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 juli 2021, 18:37:24

Re: Arduino - tankprojekt

Inlägg av J3rp4 »

Tunnan är regnvatten och ska gå till alla plantor runt omkring uteplatsen. Droppslangen funkar bara med rejält tryck, inte direkt från tunnan 1m upp i luften.

Har i dagsläget ingen pump, eller har väl egentligen en pumpautomat där kondingen sprängdes, men en ny kostar bara 100kr. Vore egentligen det bästa, då behöver man ingen sensor, och kan ta från brunnen direkt.

Löda är inga problem, har utrustning för sånt.

I arduino-väg har jag ett startkit från Amazon. Var meningen till grabben men han var föga intresserad.

Just nu tänkte jag ha en lösning inför nästa säsong och då få leka med något riktigt.
Om inte annat får jag köra bevattning för småkrukor inne på det lätta sättet.
J3rp4
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 juli 2021, 18:37:24

Re: Arduino - tankprojekt

Inlägg av J3rp4 »

Fick idén när jag fixade vattnet i husbilen.
Trycker jag på spolknappen startar pumpen i vattentanken, men den öppnar även en magnetventil i toalettstolen (ventilen var trasig).

Så tänkte att om jag har något tidur borde det kunna "trycka" på spolknappen. Även en chans att anv arduino. Ev att man då kan koda att den ska ge x volt. Kanske behöver ett kort för det också för att komma upp i 12v.
Så det skulle funka med en pump på 5-12v.
Men om jag skaffar ett reläkort, kan man då driva en 230v pump?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Arduino - tankprojekt

Inlägg av 4kTRB »

Låter som du måste försöka strukturera problemet med någon typ av flödesschema.
http://alexdp.free.fr/violetumleditor/p ... stallation
TheUnreal
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 september 2005, 16:04:57
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Arduino - tankprojekt

Inlägg av TheUnreal »

Jag tycker att detta är ett solklart projekt för en RPI.
Möjligheter till loggning, möjlighet att rapportera via mail, samt schemaläggning finns redan i ett linuxsystem.

Ok jag kan vara lite partisk då jag vattnar tre krukor med solrosor på balkongen med en RPI Zero W, en fyra kanalers relämodul från Kjell och spolarvätskepumpar från biltema. (Ok det är ett 12v nätagg och lite kablar oxå)

Ett relativt enkelt bash-skript som togglar en gpio för reläet...

Kod: Markera allt

#!/bin/bash

PUMPTIME=$1
BASE_GPIO_PATH=/sys/class/gpio
PUMP=23
ON="1"
OFF="0"
exportPin(){
   if [ ! -e $BASE_GPIO_PATH/gpio$1 ]; then
      echo "$1" > $BASE_GPIO_PATH/export
   fi
}
setOutput(){
   echo "out" > $BASE_GPIO_PATH/gpio$1/direction
}
setPumpState(){
   echo $2 > $BASE_GPIO_PATH/gpio$1/value
}
shutdown(){
   setPumpState $PUMP $OFF
   exit 0
}
trap shutdown SIGINT

exportPin $PUMP

setOutput $PUMP

setPumpState $PUMP $ON

sleep $PUMPTIME

shutdown

Och så schemaläggning i i crontab.

Jo jag vet att skriptet ovan inte testar om det finns vatten i tunnan, men var det inte typ gud som sa att man ska lära folk att fiska istället för att ge dem fisk???
Skriv svar