Var kan jag hitta linser för IR överföring

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
RadioDJ
Inlägg: 402
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Var kan jag hitta linser för IR överföring

Inlägg av RadioDJ »

Jag håller på att utveckla egna IR fotoceller och skulle behöva hjälp med vilka dioder och mottagare som fungerar bra ihop, samt även linser att sätta framför dessa.
Jag vet att det finns en uppsjö av dessa att köpa, men då detta är ett litet speciellt projekt som inte enbart består av IR -biten så är det bättre att försöka själv.
Även om resultatet blir lite sämre.

Någon som kan ge mig en vink i rätt riktning?
Förslag på sändare, mottagare och linser önskas.

Glömde mer i specifikationen.
Våglängden spelar inte så stor roll. Någon IR blir bra.
Avståndet som jag behöver är upp till ca 10-15 meter.
På andra sidan ska det sitta en reflektor för studsa tillbaka ljuset.
Dessa finns att köpa men kostar lite.
Det gäller att enbart bryta stålen.
Senast redigerad av RadioDJ 17 augusti 2022, 20:02:24, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Var kan jag hitta linser för IR överföring

Inlägg av Henry »

Allt är beroende på vilket nm område det handlar om för att ev kunna ge förslag på i alla fall linser, men även resten.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Var kan jag hitta linser för IR överföring

Inlägg av E Kafeman »

Beror på vad du ska ha det till, bandbredd och räckvidd samt budget.
Förmodar att du vill ha högre uteffekt än billigast standard IR reflektorer och du vill inte köra över fiber utan det är i fria luften som gäller?.
5W ir dioder går köpa för några kronor men de kan vara svårare att hålla samman strålen på längre avstånd.
Laser-dioder på samma effekt är då lättare att hålla fokuserad men det finns en säkerhetsaspekt på höga laser-effekter och de kostar 100 ggr mer.
För laserdioden finns oftast rekommenderad optik.
Snabb bandbredd på kommunikationen kräver linser som inte ger distorsion, Man vill ha linser med MTF nära 1.
Mottagaren, en enda stor cell ger långsam detektering men reagerar på svagare nivåer. En pir-sensor kostar i stort inget om man vill experimentera med sådant.
Billig skräp-webkamera med plastlinser kan man få från AliX för under 100-lappen. Pilla bort linsens IR-filter som blockerar ir-signalen och ersätt med motsatsen ett filter som bara släpper igenom IR-frekvenser. Ett exempel på sådant filter: https://www.altairastro.com/altair-astr ... -312-p.asp
Det finns för övrigt ir-dioder och ir-transistorer att köpa och vill mnan vara mer basic går det pilla av toppen av kåpan på en BC107 som då blir en ljus-sensor.
RadioDJ
Inlägg: 402
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Var kan jag hitta linser för IR överföring

Inlägg av RadioDJ »

Tack så långt.
Har uppdatera det första inlägget med en bättre specifikation.
Skriv svar