LTspice eller MicroCap, aktiv effekt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

LTspice eller MicroCap, aktiv effekt?

Inlägg av Wirewrap »

Jag försöker simulera en enkel fläktdrivning och undrar hur man får fram förbrukad aktiv effekt från V1?


Fan drive.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: LTspice eller MicroCap, aktiv effekt?

Inlägg av Repaterion »

Har inte dataron framför mig nu med LT, men något säger mig att det är CTRL, ALT eller SHIFT och musklick på komponenten så får du fram detta i stället.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: LTspice eller MicroCap, aktiv effekt?

Inlägg av xxargs »

du kommer att behöva göra 4-kvandrants multiplikation på 'sampel-nivå', integrera resulterande värde av multiplikationen under minst 1 period (20 ms vid 50 Hz) och det är viktigt att det integrerade värde minskar när det är negativa tal efter multiplikationen (därav att det också skall multiplicera i 4 -kvadrant - annars få man absolutvärde även på de reaktiva komponenterna och det visar fel) - eller att du mäter under 50 perioder och värdet på intergratorn och sedan dela det med antal sampel för hela mätperioden för att få värdet i Watt-sekund. Du skall _inte_ göra roten ur av värdet eftersom värdena som samlas i intergratorn _är_ den samlade energin. (effekt är derivatan i hur mycket energin som samlas per sekund))

i och med att du har seriekapacitans, dioder etc. så kommer strömmen vara icke-sinus med mer eller mindre hög crestvärde och därför måste man mäta med hög upplösning.
Senast redigerad av xxargs 14 augusti 2022, 21:56:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: LTspice eller MicroCap, aktiv effekt?

Inlägg av 4kTRB »

Kan du inte bara addera effekten i R1 och R2. Blir väl i det närmaste korrekt.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: LTspice eller MicroCap, aktiv effekt?

Inlägg av xxargs »

R1 ser bara sin egna ström - du har kondingar i serie så du får en fasskift i ström gentemot spänningen sedd ur V1 synpunkt, förmodligen nära 90 grader om spänningen mot lasten ligger i 12Voltsområdet och det hela matas med 230 Volt mha kapacitiv spänningsdelning. R1 kommer att se strömmen för motsvarande den skenbara effekten - inte den aktiva effekten.

hela lösningen kommer förmodligen ha rätt dålig effektfaktor...
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: LTspice eller MicroCap, aktiv effekt?

Inlägg av 4kTRB »

Aktiv effekt är det som blir varmt. Det är väl bara R1 och R2 som i princip blir varma?
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: LTspice eller MicroCap, aktiv effekt?

Inlägg av ghu »

I LTSPICE:

För att få momentaneffekten i en komponent:
Alt + Klicka på komponent

För att få medeleffekten (Aktiva effekten) i komponenten:
Ctrl + Klicka på storheten (U*I) längst upp i plotfönstret för momentaneffekten.

Om man gör detta på en spänningskälla så blir medeleffekten oftast negativ vilket beror på att referensriktningen för strömmen är in på plusterminalen för en spänningskälla i SPICE.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: LTspice eller MicroCap, aktiv effekt?

Inlägg av Wirewrap »

Jag hittade en text https://www.spectrum-soft.com/news/summer2011/pf.shtm gällande MicroCap 12 som anger uttrycket
avg(-v(v1)*i(v1),0) för aktiv effekt. Jag förstår inte riktigt att det är average som ska användas och inte RMS, men jag kollar med en verifierbar testkoppling som ger 1kW som resultat.
PF.png
PfP.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: LTspice eller MicroCap, aktiv effekt?

Inlägg av Wirewrap »

ghu skrev: 15 augusti 2022, 09:50:16 I LTSPICE:

För att få momentaneffekten i en komponent:
Alt + Klicka på komponent

För att få medeleffekten (Aktiva effekten) i komponenten:
Ctrl + Klicka på storheten (U*I) längst upp i plotfönstret för momentaneffekten.

Om man gör detta på en spänningskälla så blir medeleffekten oftast negativ vilket beror på att referensriktningen för strömmen är in på plusterminalen för en spänningskälla i SPICE.
Jag såg inte ditt inlägg förrän jag skickade mitt eget. Det verkar som Ltspice har en bättre funktion för effektmätning. Jag ska prova det.

EDIT: Ltspice gav nog ett exaktare resultat på ett enklare vis. (Det var 1021 dagar sedan jag använde Ltspice)
Senast redigerad av Wirewrap 15 augusti 2022, 12:59:06, redigerad totalt 1 gång.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: LTspice eller MicroCap, aktiv effekt?

Inlägg av ghu »

Wirewrap skrev: 15 augusti 2022, 11:32:00 avg(-v(v1)*i(v1),0) för aktiv effekt.
v(v1)*i(v1) är momentaneffekten d v s effekten i varje tidsögonblick.
avg är att man tar medelvärdet av momentaneffekten.
Att man sätter in ett minustecken framför v(v1)*i(v1) är för att få avgiven effekt från spänningskällan som positiv och slippa minustecknet för medeleffekten.
Skriv svar