Kontakten i väggen,,,

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Evapeva64
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 augusti 2022, 14:09:31

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Evapeva64 »

Lasp skrev: 14 augusti 2022, 15:31:15 Om man tömmer en lägenhet helt och inte har för avsikt att köra något kan man ju skruva ur säkringarna! Färdigt!
Hmm,,,minns inte att min fråga var hur jag ska bära mig åt för att inte bli deb el nu när jag inte ska vara där i aug alls!!
HAR DU INGET BÄTTRE OCH GÖRA ÄN ATT KOMMA MED SURA KOMMENTARER PÅ ANDRAS INLÄGG 🤣
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Icecap »

Om det inte finns något inkopplat (även kyl/frys) ska det inte dras ström. Om det är en à konto betalning ska du få pengar åter när allt avslutas.
Evapeva64
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 augusti 2022, 14:09:31

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Evapeva64 »

Hittade aug månads förbr!!

Skiftande förbr mkt konstigt om det nu skulle berott på att kontakt till dammsugare o radio satt I väggen!

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Mitt inlägg Evapeva64 var absolut inte avsett som en sur kommentar!
Jag tänkte mig in i situation om jag själv skulle lämna en lägenhet och vara säker.
Men jag ser på dina STORA bokstäver att jag har misslyckats med att vara tillmötesgående.
Ber om ursäkt, hoppas att du kommer att trivas på forumet då!
Evapeva64
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 augusti 2022, 14:09:31

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Evapeva64 »

Kändes som långsökt kommentar och vem tänker på att stänga av strömmen i denna situationen,använder man ingenting bör inget debiteras väl!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Icecap »

Det händer att det blir felkopplat så att förbruk från en lägenhet mäts på en annan mätare, speciellt i äldre renoverat bygge.

Alltså är det mycket vettigt att ta ut propparna vid frånflytte - om man kan.
Evapeva64
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 augusti 2022, 14:09:31

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Evapeva64 »

Nybyggt 2016.
Ja det är smart stänga av huvudbrytaren men nu gällde det som jag sa efter detta förslag är möjligt ,,,så jag förstår inte varför du kom med ditt förslag ,,,med facit i hand hade jag gjort det men hade ingen aning om att man förbrukar el när man inte använder nånting som drar.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Mycket märkligt att man får slikt i snoken!

HAR DU INGET BÄTTRE OCH GÖRA ÄN ATT KOMMA MED SURA KOMMENTARER PÅ ANDRAS INLÄGG 🤣

Jo jag försöker att vara andra till hjälp.
Och nu kollade jag vår egen central. Mätaren sitter i källaren och jag är på Öresundskraft om timmätning.
IMG_20220814_171611.jpg
Men man kan vara så förnuftig att man kollar brytaren. Då måste man kanske inte ta till STORA bokstäver när folk försöker att hjälpa till, både nu och framtida.
Så jag lovar dig, Evapeva64, du skall inte behöva skriva HAR DU INGET BÄTTRE OCH GÖRA ÄN ATT KOMMA MED SURA KOMMENTARER PÅ ANDRAS INLÄGG 🤣
till mig ;-(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5775
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av rvl »

Det stod rätt tydligt "avläst" på räkningarna. Nu undrar man ju nästan om det blivit kopplat i kors på nåt vis och någon annan nästan oskyldig myser åt sin obetydliga räkning???

...och senast nu är det väl ett utmärkt läge att testa Lasps tips och se om det blir några nya staplar i förbrukningsdatat.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17101
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av AndLi »

Har du kollat grannens hönshus?( ref byggahus forumet)

Hade varit bra om du kunnat stänga av vid mätaren, kanske kommer någon granne felanmäla..

Eller stäng av i lägenheten och se om det fortsätter öka, då är det väl bara leva om hos hyresvärd/ordförande
Evapeva64
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 augusti 2022, 14:09:31

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Evapeva64 »

Ska stänga av strömmen i lgh i kväll men ska ringa elleverantör imorgon och ville ha kött på benen om den förbr kan bero på 2 kontakter i väggen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av mrfrenzy »

Det kan ju mycket väl vara så att något blivit fel vid installationen så en av grannarna har ett kylskåp inkopplat på din lägenhet, eller belysning till källaren eller någon fiberswitch.
Försök reda ut vad det är innan du lämnar lägenheten så du kan kräva tillbaka det felaktigt debiterade. Annars kanske elmätaren är trasig helt enkelt.
Evapeva64
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 augusti 2022, 14:09:31

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Evapeva64 »

Vad jag förstår av alla era svar här nu är det inte möjligt att de 90kWh som jag blivit debiterad för orsakats av att kontakter från radion och dammsugaren som suttit i uttagen inte kan vara boven då?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av mrfrenzy »

Dammsugaren borde förbruka 0-1W i standby, Radion kanske 1-2W.
Om en av dem förbrukade 125W skulle de bli väldigt varma.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av TomasL »

Du bör ju på ett enkelt sätt kunna se om elmätaren indikerar nånting, när allt är avstängt.
Skriv svar