Kontakten i väggen,,,

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Evapeva64
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 augusti 2022, 14:09:31

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Evapeva64 »

Fattar noll i elskåpet,,den jag ser som huvudbrytare längst till vänster går inte vrida på!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Evapeva64
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 augusti 2022, 14:09:31

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Evapeva64 »

I skåpet finns även box till tv se bild,,den tillhandahåller väl hyresbolaget eller är det den som är bov?
Det är ju huvudbox och jag hade bara vanliga kanalerna i denna lgh tog inga abonnemang alls.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Evapeva64 14 augusti 2022, 19:38:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av MadModder »

Ja den där drar ström. Men knappast för 120kWh på en månad.
Alla eluttag i bostaden går via din elmätare.

Huvudbrytaren är trög. Bara att ta i. :)
Evapeva64
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 augusti 2022, 14:09:31

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Evapeva64 »

Nej går inte trots att jag tar i det sitter en skruv i mitten av vredet och det säger väl "rör ej"
Är ju hyreslgh så har ingen lust ställa till med nåt som jag surt får betala sen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av TomasL »

Skruven i mitten på vredet håller fast vredet i brytaren, om du inte kan stänga av med brytaren är det fel på den, och då bör du felanmälla.
Testa med att slå av alla säkringar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av MadModder »

Jag har en sån ligger och man får ta i så fingrarna nästan går ur led. :D

Det måste gå att bryta strömmen om något händer. Den får inte vara låst.
Evapeva64
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 augusti 2022, 14:09:31

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Evapeva64 »

Hahaha,,,testar imorgon igen inte kvar i lgh.men när man hyr lgh så tillhandahåller dom grundkanalerna men jag betalar strömmen för att få dom utöver strömmen för min tv som jag kopplar in för att se det hyresbolaget tillhandahåller??? Låter wheard i mina öron.

Och hur sjutton ska en åldring klara stänga av strömmen när den är så svår🤔
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av MadModder »

Bra fråga. Med skiftnyckel kanske. :)

Ja alltså de tillhandahåller kanalerna och utrustningen för att omvandla signalerna till något som går att titta på, men strömmen för att få det att fungera får du stå för. Det är likadant överallt.
Det dras aldrig dubbla ledningar in i bostäder. Hur skulle det se ut? Då kan man ju koppla in sig med skarvsladd där och få gratis el. :D
Evapeva64
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 augusti 2022, 14:09:31

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Evapeva64 »

Hänger med men inte i utvecklingen längre bott i hus 35år med gamla hederliga antennkablen in i tvn.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av JimmyAndersson »

Om huvudbrytaren inte går att använda så kan du ”stänga av” strömmen genom att dra ner spakarna till alla säkringar, inkl jordfelsbrytaren (den med gula knappen).
En idé är att fråga några grannar om något hos dem slutar att fungera då.

En annan idé är om någon från elbolaget kan följa med och titta i lägenheten. Då kanske de kan logga in och se att något förbrukar ström även om lägenheten är tom och allt avstängt (kyl/frys).
En bra vaktmästare eller hyresvärd kan nog också/annars hjälpa till med det.

För jag tycker det är solklart att du inte är orsak till förbrukningen. Du kan nog snarare få pengar tillbaka.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17098
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av AndLi »

Sen ska man väl alltid ha tillgång till sin mätare, då borde det kunna bli rött uppenbart om det är felkopplat om alla säkringar är från men mätaren fortsätter snurra...

Inga externa vägguttag?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Henry »

120kWh på en månad är lite dryga 160W per timme eller 4kW på ett dygn vilket är extremt mycket om allt är avstängt och inte heller den där för TV skall dra i närheten så mycket tycker jag.

Jordfelsbrytaren är väl kopplad för alla faserna och skall vara kopplad direkt efter huvudströmbrytaren och om den aktiveras så skall allt bli strömlöst, bara att trycka på den gula testknappen så skall allt stängas av.
Fossingarna
Inlägg: 205
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Fossingarna »

Evapeva64 skrev: 14 augusti 2022, 20:11:55 Hahaha,,,testar imorgon igen inte kvar i lgh.men när man hyr lgh så tillhandahåller dom grundkanalerna men jag betalar strömmen för att få dom utöver strömmen för min tv som jag kopplar in för att se det hyresbolaget tillhandahåller??? Låter wheard i mina öron.

Och hur sjutton ska en åldring klara stänga av strömmen när den är så svår🤔
Ta även en bild på säkringsförteckningen.
F1 är säkert spis/ugn
F2 3-fas till?
F3-10 ?
Evapeva64
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 augusti 2022, 14:09:31

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av Evapeva64 »

Tror det är smidigast ringa elleverantören och fråga hur räkn kan vara på 90kWh när jag inte bott där och har dom ingen förklaring är mina aningar sen inflytt att elräkningen varit väl hög varje månad riktiga.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kontakten i väggen,,,

Inlägg av mrfrenzy »

Elleverantören kommer nog säga ungefär såhär:

Ta hem en elektriker som kollar så inget är felkopplat eller drar tjuvström i din anläggning.
Om du/elektrikern fortfarande tycker det är fel så kommer vi och byter mätare, den gamla mätaren skickas på testning.
Ifall den gamla mätaren är trasig får du återbetalning av pengar, ifall den gamla mätaren är hel måste du betala för mätarbytet och testningen.

Är det hyresfastighet så faller det mesta av ovanstående på fastighetsägarens ansvar (som kanske tyvärr inte är så hjälpsamma när du ändå ska flytta ut).
Skriv svar